סגור
סניף סופרמרקט של שופרסל ב ראשון לציון
סניף סופרמרקט של שופרסל (צילום: יריב כץ)

קנס לחברות שיעלו מחירים במצב חירום?

ועדת הכלכלה מקדמת הצעת חוק שלפיה חברות שיעלו בשיעור חריג, שלא נקבע, מחירי שירותים ומוצרים חיוניים בתקופה שבה יוכרז מצב חירום, יהיו חשופות לקנס בגובה 46 אלף שקל

חודש וחצי אחרי שנכנסה לתוקף הפעימה הראשונה של גל ההתייקרויות שכללה, בין היתר, העלאה של עד 25% במחירי מוצרי שטראוס, החלה ועדת הכלכלה לקדם הצעת חוק שלפיה חברות שיעלו בשיעור חריג, שלא נקבע, מחירי שירותים ומוצרים חיוניים בתקופה שבה יוכרז מצב חירום, יהיו חשופות לקנס בגובה 46 אלף שקל.
שר הכלכלה ניר ברקת, שהניח תזכיר חוק דומה כחודש לאחר פרוץ המלחמה, אך לא קידם אותו נוכח התנגדות משרד האוצר מחשש לפגיעה בתחרות, סירב לקשור בין התייקרויות באחריות הממשלה כמו מחירי החשמל והדלק להעלאות מחירי המוצרים, ואף ביקש להוסיף להצעת החוק חיוב עסקים שהעלו מחירים במלחמה להוסיף מדבקה שחורה על אריזת המוצר.
נציגי משרד האוצר ורשות התחרות התריעו בדיון כי הצעת החוק עלולה לגרום לעיוותים בתחרות ולמחסור במוצרים וביקשו לקבוע מהי רשימת המוצרים שעליה יחול החוק.
ברקת שניסה לאגד את הקמעונאים לסירוב לדרישות הספקים להעלאת מחירים ונתקל בהתנגדות רשות התחרות, חשף כי בדיון שקיימה השבוע הוועדה המייעצת לממונה על התחרות, תמכו חבריה בהצעתו. מרשות התחרות נמסר כי חברי הוועדה לא היו תמימי דעים בנוגע לדרך שבה הם סבורים שיש לעצור את עליית המחירים.