סגור
מיכל כהן ו ניר ברקת
הממונה על התחרות מיכל כהן ושר הכלכלה ניר ברקת. אין מענה ליום שאחרי (צילומים: אביגיל פפרנו-באר דנה קופל)

בלעדי
הסדר כובל בחסות השר? ברקת ניסה לאחד קמעונאים נגד הספקים

לאחר שעשה שיימינג לספקים שהעלו מחירים שר הכלכלה מבקש להחתים את רשתות המזון על התחייבות שלא יאשרו התייקרויות עד סוף השנה. ברשות התחרות הבהירו לברקת כי הצהרה משותפת של הקמעונאים עלולה לפגוע בתחרות

סירובם של הספקים לבטל את העלאות המחירים הוביל את שר הכלכלה ניר ברקת לנסות לקדם הסדר כובל שלפיו הקמעונאים יסרבו עד סוף השנה לאשר את העלאות המחירים שדורשים הספקים. בשל חוסר האמון בין הקמעונאים חלק מהם דורשים שהחתימה על הדיל של ברקת תהיה במפגש משותף של הקמעונאים. מאחר שנאסר על הקמעונאים להיפגש ולדון בנושא מחירים, נדרש אישור של רשות התחרות למפגש זה. עד כה לא התקבל האישור וספק רב אם יתקבל בהמשך בגלל פוטנציאל הפגיעה בתחרות הקיים בו.
ל"כלכליסט" נודע כי ברשות התחרות הבהירו לאנשיו של ברקת כי מדובר במפגש אסור שעלול לגרום נזק לתחרות אולם חרף זאת ברקת שלח לרשות מכתב ובו חזר על הבקשה. הובהר לברקת כי בקשתו מקבילה לבקשת פטור מהסדר כובל ולכן מחייבת ניתוח כלכלי מקיף של השווקים השונים אליהם משתייכים מאות המוצרים שהספקים מבקשים לייקר. ככל הנראה, המכתב של ברקת נשלח מתוך כוונה להטיל את האחריות להתייקרויות על הממונה על התחרות מיכל כהן, שאותה הוא פועל להדיח. ההערכה היא כי גם לאחר הבדיקה, ספק אם יאושר מפגש מהסוג שברקת מבקש לקיים בין הקמעונאים, שכמה מהם נחקרו בעבר בחשד לתיאום מחירים.
לפני הניסיון לרתום את הקמעונאים לבלימת גל ההתייקרויות, ביקש ברקת לפעול נגד ספקים שהעלו מחירים באמצעות קמפיין פרסום. כמו כן ניסה לקדם הוראת שעה שתאפשר לסמן במדבקה שחורה את המוצרים שהתייקרו. שני הצעדים נתקלו בקשיים משפטיים.
למרות שברקת נזכר לנסות לבלום את גל ההתייקרויות רק אחרי שחלקו כבר נכנס לתוקף מוטלת עליו האחריות לפעול לעצירת התייקרויות שאינן מוצדקות. אלא שהתוכנית שלו לבלימת ההתייקרויות באמצעות הקמעונאים טומנת בחובה פוטנציאל נזק לתחרות בשוק המזון. הסכמת הקמעונאים שלא לאשר העלאות מחירים, כמוה כהטלת פיקוח מחירים על כל השוק, מבלי להתייחס להשפעה שתהיה למהלך על הגורמים השונים המרכיבים את השוק. כך למשל, ספקים חלשים שמתמודדים עם עלייה בהוצאות הייצור אך אינם יכולים להעלות מחירים. לעומתם, ספקים חזקים שלא תאושר להם העלאת המחיר, יוכלו לצמצם את הייצור ולגרום למחסור בשוק.
התוכנית של ברקת נוגעת להסכמת הקמעונאים שלא לאשר העלאות מחירים של ספקים, אבל ללא התחייבות מצידם כי הם עצמם לא יעלו מחירים. במקרה של מחסור במוצרים, יוכלו הקמעונאים לנצל את המצב ולהעלות מחירים כפי שקרה בעבר במקרים של ביקוש רב למוצר במחסור.
מעבר לכך, הדיל של ברקת להקפאת מחירים עד סוף השנה לא נותן מענה ליום שאחרי. כפי שההסכם אליו הגיע עם שטראוס, אחרי שכבר העלתה מחירים, לפיו לא תעלה אותם שוב עד יולי, וההסכם עם יוניליוור, שהקפיאה את ההעלאה עד יוני, יצרו פתח להעלאות מחירים בקיץ, גם ההסכם הזה הוא מתכון לזינוק רוחבי במחירים מיד בתחילת השנה הבאה.