סגור
שר הכלכלה ניר ברקת ו מדפים עמוסים ב סופרמרק
שר הכלכלה ניר ברקת ומדפים עמוסים בסופר (צילום: דנה קופל , אוראל כהן)

הבטחות ברקת קורסות – עוד גל התייקרויות בדרך

הדילים שמנסה שר הכלכלה ניר ברקת לרקום עם חברות המזון והקמעונאים לא מביאים כל בשורה למשקי הבית. אסם, ויסוצקי, זוגלובק ואחרים צפויים להעלות מחירים כבר השבוע. יתר על כן, בחסות השר וההודעות שלו נסללה הדרך לעוד גל התייקרויות בקיץ

גל עליות המחירים לא נבלם. ביום שישי, אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, תיכנס לתוקף הפעימה השנייה של העלאות המחירים שעליהן הודיעו חברות המזון והטואלטיקה בינואר. בגל הנוכחי יעלו מחירי מוצרי אסם – ובהם סלטי צבר, תחליפי בשר של טבעול, קטשופ ועוד – בשיעור של עד 9%; מוצרי הבשר המעובד, הנקניקים ותחליפי הבשר של זוגלובק יתייקרו בשיעור של עד 10%; מוצרי ויסוצקי ובהם חליטות תה ושמן זית ב־10%; חלק ממוצרי חברת הממתקים סידס יתייקרו בשיעור של עד 16%, ומחירי מוצרי השמפו והקרמים של ד"ר פישר יעלו ב־8%. עליות המחירים האלו ייכנסו לתוקף לאחר שניסיונותיו של שר הכלכלה ניר ברקת לבלום אותן נכשלו מול סירובן של החברות להיעתר לדרישותיו, וזאת אף שאיים עליהן ב"ביוש רגולטורי".
התייקרויות אלו יתווספו לזינוק במחירי מוצרי שטראוס, שהעלתה בתחילת החודש את מחירי מוצריה, ובהם שוקולד פרה, חטיפים מלוחים כמו תפוצ'יפס, חומוס וסלטי ירקות של אחלה ושמן זית יד מרדכי, בשיעור של עד 25%. במקביל עלו גם מחירי מוצרי שסטוביץ, ובהם פסטה ברילה, משחות שיניים קולגייט, מוצרי טואלטיקה של פלמוליב ומוצרי ניקיון של אג'קס, בשיעור של עד 20%. עוד עלו בתחילת החודש מחירי מוצריה של סוגת ובהם קמח, סוכר, אורז, קטניות וטונה בשיעור של עד 20%. לחברות הגדולות הצטרפו גם יצרניות השימורים יכין ובית השיטה, שהעלו מחירים בשיעור של עד 12%, ויצרנית הטחינה והחלווה אחווה, שהעלתה מחירים ב־8%.
1. אפקט ההרתעה אבד
העלאות המחירים הן המשך ישיר לרצף התייקרויות שהחל בשנת 2021, בתום עשור של הקפאת מחירים, שהושגה בעקבות המחאה של קיץ 2011. הביקורת הציבורית לאורך העשור החולף שלחה את החברות לחפש דרכים להתייעל ולפתח חדשנות מוצרית, שאיפשרו להן לגבות פרמיית מחיר, לצד הקפאת מחירי מוצרי הבסיס. החשש של החברות מתגובת הצרכנים להעלאות מחירים היה כה משמעותי, עד שבאופן חריג היו אלו החברות הקטנות והבינוניות שהיו ראשונות להעלות מחירים ב־2021, בעוד החברות הגדולות, כמו שטראוס ודיפלומט, העדיפו לפני שקיבלו החלטה לגשש באמצעות אזכור האפשרות להעלאת מחיר בדו"חותיהן הכספיים.
פתיחה בחקירה של רשות התחרות בחשד לתיאום מחירים באמצעות המידע ששולב בדו"חות הכספיים והתבטאויות בתקשורת, עצרה לכמה חודשים את גל ההתייקרויות שתוכנן. עם זאת, בתוך זמן קצר חזרו החברות לשגר מחירונים חדשים לקמעונאים, ומדד המחירים של סטורנקסט, שעמד בשנים 2020 ו־2021 על שיעור של פחות מ־1%, זינק ב־2022 לרמה של 5.2% ובשנה החולפת ל־5.1%. בנטרול ההשפעה החיובית של ביטול מס הסוכר והפלסטיק, זינק המדד ב־2023 ב־6.5%.
2. הניסיונות הכושלים של שר הכלכלה
שר הכלכלה ברקת, שרק אחרי שחלק מההתייקרויות נכנסו לתוקף נזכר לנסות לבלום אותן, זימן את מנכ"לי חברות המזון לשיחות שבהן התעניין בסיבות להתייקרויות וביקש מהן לבטל אותן. כל החברות סירבו להיעתר לבקשתו, ובניסיון להציג הישג, פרסם הודעה שלפיה מנכ"ל החברה המרכזית (קוקה־קולה ישראל), ניר לוינגר, הסכים לבטל את העלאת המחיר שתכנן להוציא לפועל בתוך ימים. אלא שלוינגר כלל לא תכנן להעלות מחירים. בתמורה לחילוץ ממבוכה שנתן לברקת, קוקה־קולה קיבלה הכשר להעלות מחירים אחרי פסח.
שלושה ימים לאחר מכן התעורר ברקת עם יוזמה חדשה, שבמסגרתה הציב אולטימטום של 72 שעות לחברות שהעלו מחירים – להודיע על ביטול ההתייקרות. החברות התעלמו, וברקת האריך את האולטימטום בשלושה ימים נוספים. כשגם זה לא הועיל והחברות סירבו לבטל את ההתייקרויות, שחלקן כבר נכנס לתוקף שבועיים קודם לכן, פרסם ברקת הודעה שלפיה שטראוס וסוגת, שהספיקו להעלות מחירים בשיעור של עד 25%, הסכימו שלא להעלותם שוב עד תחילת חודש יוני. בנוסף, תנובה, טמפו והחברה המרכזית, שלא התכוונו כלל להעלות מחירים, הסכימו להקפיא את ההעלאה הלא קיימת.
הודעתו של ברקת כללה אמירה חריגה, שלפיה "מדובר בהסכמה שיש בצידה הפסד כספי משמעותי במיוחד, לנוכח העלייה בתשומות הייצור במשק וכן אי־הוודאות המשקית כתוצאה מהורדת דירוג האשראי". בכך נתן ברקת הכשר לשטראוס ולסוגת, שכבר העלו מחירים, ולשאר החברות שככל הידוע כלל לא התכוונו להעלות מחירים, להעלותם שוב בקיץ. מדובר במסלול ירוק להתייקרות בעוד ארבעה חודשים לכל היותר. בהקשר זה יש לציין שלפחות שתיים מבין החברות שהוזכרו בהודעת ברקת, טענו בשיחה עם "כלכליסט" כי לא נתנו הסכמתן לא להעלות מחירים עד הקיץ.
איומיו של ברקת הועילו לכאורה רק ביחס לשלוש העלאות מחירים נקודתיות: האחת של יוניליוור שנערכה לייקר את השוקולד והגלידות מתוצרתה וניאותה לדחיית מועד ההתייקרות בשלושה חודשים, השנייה של וילי פוד שהקפיאה העלאת מחירי האטריות, הרטבים והשימורים מהמזרח הרחוק, והשלישית של סלטי שמיר, שהקפיאה את העלאת מחירי סלטי הירקות, אך תעלה השבוע את מחירי מוצרי הדגים.
3. גל שלישי באופק
במקביל לכך שהעלה על נס את החברות שהעלו מחירים וכאלו שכלל לא תכננו להעלות, יצר ברקת רשימה שחורה של חברות שסירבו, לטענתו, לדיל שהוצע לחברות ברשימה הירוקה. אחת מהן היא ויסוצקי, שזכתה על הדרך להכפשה שלפיה היא מוכרת תה ירוק לפלסטינים במחיר נמוך מזה שהיא גובה בישראל. החברה הוכיחה שהדבר לא נכון, אך ברקת כבר עבר הלאה. הוא פנה לקמעונאים, הזוכרים לו חסד על כך שביטל בחסות המלחמה את חובת סימון המחירים (שהוחזרה רק בעקבות לחץ תקשורתי), וביקש מהם לסרב לדרישת הספקים להעלות מחירים. גם הקמעונאים, שיש להם עניין שהמחירים יעלו ומכירותיהם יצמחו בהתאם, לא התרגשו והתנו את הסכמתם בכך שהדבר ייעשה במפגש משותף, המחייב קבלת אישור של רשות התחרות. הדרישה הוצגה בידיעה שהממונה על התחרות מיכל כהן לא תאפשר יצירת קרטל מהסוג הזה.
וכך, הגענו לגל שני של התייקרויות, שייכנס השבוע לתוקף באין מפריע. כך יוצא שלא רק שברקת לא בלם את הפעימה הראשונה של ההתייקרויות, ונכון להיום גם לא את הפעימה השנייה – נראה שהוא יצר גל נוסף שיגיע בקיץ.
ראשונות להעלות מחירים אחרי פסח יהיו המחלבות, שלהן מגיעה על פי הסכם עם משרד האוצר העלאה של 3.1% במחירי מוצרי החלב המפוקחים. בפעמיים האחרונות שהאוצר אישר את העלאת מחירי המוצרים המפוקחים העלו המחלבות גם את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח, מה שעלול לקרות גם הפעם. חברות המשקאות, שנוהגות להעלות מחירים אחרי פסח, עלולות להצטרף לחגיגת ההתייקרויות בזכות האמירה של ברקת על הסכמתן לדחות את ההתייקרות, שכאמור לא נולדה, וההפסד הכספי שלכאורה ספגו בעקבות כך.
חברת פררו רושה, יבואנית נוטלה, קינדר ועוד, הודיעה על העלאה ב־6% מיד אחרי פסח. יוניליוור, שהסכימה להקפיא את העלאות המחיר של הגלידה והשוקולד, כבר הודיעה לקמעונאים שמוצרים אלו יתייקרו בתחילת יוני וכי התחייבותה לא להעלות את מחירי שאר המוצרים, תקפה עד אחרי חגי תשרי.
כך שהניסיון המאוחר של ברקת לבלום את העלאות המחירים לא רק שלא צלח, אלא הוביל לנזק חמור לצרכנים, שכן הכשיר גלי התייקרויות עתידיים.