סגור
קפה אל־נחלה קפה נחלה
קפה אל־נחלה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

בלעדי
סוגת חודרת לעסקי הקפה: קונה את אל נחלה

קבוצת המזון תרכוש את מלוא המניות של יצרנית הקפה אל־נחלה משפרעם, כך נודע לכלכליסט. היקף העסקה מוערך ב־10–20 מיליון שקל

קבוצת המזון סוגת מרחיבה את פעילותה ונכנסת לראשונה לתחום הקפה. ל"כלכליסט" נודע כי סוגת חתמה על מזכר כוונתו לרכישת יצרנית הקפה אל־נחלה משפרעם. היקף העסקה עומד על 10–20 מיליון שקל על פי ההערכות, וסוגת המנוהלת בידי גיא פרופר תרכוש את מלוא 100% המניות של החברה.
מותג הקפה נחלה הוא המוכר ביותר במגזר הערבי. עם זאת קיימות שתי חברות תחת השם: נחלה שבולטת במותג באריזה האדומה, ומוכרת בעיקר במגזר הערבי שבו היא מונופול, ומולה אל־נחלה, שמוכרת יותר במגזר היהודי ומוכרת יותר באריזה הירוקה. לכל אחד משהי. מדובר גם בשני טעמים: קפה שחור חזק וקפה שחור עם הל.
קפה נחלה ואל־נחלה מנוהלות על ידי שני ענפים של בני משפחת נחלה משפרעם שהחל בבית קלייה קטן שהקים סב המשפחה רפיק, ב־1968 בישוב הצפוני.
העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות, שכבר פסלה כמה מיזוגים בתחום המזון: הרשות פסלה את הרכישה של חברת המידע הקמעונאי סטורנקסט בידי בעלת פורטיסימו לאור אחזקותיה בסוגת, החברה מכרה לקרן שמחזיקה גם בסוגת, ביוני 2022 אבל רשות התחרות לא אישרה את העסקה בשל היותה של סוגת תאגיד מזון מהגדולים רבישראל.
רכישת חברת הקפה היא חלק מביסוס זרוע המזון של קרן ההשקעות פורטיסימו בעלת השליטה בסוגת (80%) שהקימה את תאגיד המזון שלה ב־2019 בהשקעה של כ־600 מיליון שקל. הקרן רכשה תחילה את חברת מלח הארץ, מונופול בתחום המלח, מידי שרי אריסון ב־140 מיליון שקל. תחת פורטיסימו פיתחה סוגת מלחים דלי נתרן, שמהווים את מקור הרווחיות המרכזי של המלח.
מספר חודשים לאחר מכן רכשה הקרן את מפעל סוגת בקריית גת, תמורת 60 מיליון דולר מידי הקונגלומרט הבריטי ED&F Man, שהחליט לצאת מפעילות בישראל. סוגת עוסקת בייבוא והפצה של סוכר לבן, סוכר חום, אורז, קטניות, פסטה, קמח ועזרי אפייה. שנה לאחר מכן מכרה הקרן את קרקע המפעל תמורת 215 מיליון שקל.
החברה הבאה שנרכשה היא שמן תעשיות שבאמצעותה נכנסה סוגת גם לתחום השמנים באמצעות המותג עץ הזית. בהמשך נרכשו גם טחינה אל־ארז, מידי ג'וליה זהר מנצרת שהקימה אותה והפכה את המותג למוביל במגזר הערבי ובכלל. כן רכשה ב־2022 את תבליני פרג, חברה משפחתית שמייצרת 100 סוגי תבלינים.
האחזקה של קבוצת מזון מאפשרת לספורטיסימו להחזיק זרוע הפצה של מוצרי מזון יבשים שמקנה לה יתרון מול חברות מזון קטנות יותר.
פורטיסימו שמנוהלת בידי יובל כהן הכניסה ב־2021 שותף פיננסי לחברה - את פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים, שרכשה 20% ממניות סוגת תמורת 160 מיליון שקל ולפי שווי 800 מיליון שקל. שווי סוגת מוערך היום ביותר ממיליארד שקל וכך גם מחזור המכירות שלה. המנכ"ל גיא פרופר הוא בנו של דן פרופר ממייסדי אסם.