סגור

בלעדי
הפועלים רוכש 20% מסוגת־מלח הארץ בכ־160 מיליון שקל

שבוע אחרי שרכשה 19.5% מניופאן, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים תרכוש את מניות תאגיד המזון סוגת מלח הארץ מפורטיסימו, לפי שווי של עד 800 מיליון שקל. הקרן של יובל כהן השקיעה 250 מיליון שקל ברכישת החברות, ומוכרת את הנתח לפי שווי משולש

שבוע אחרי שרכשה 19.5% ממניות רשת החשמל ניופאן, מבצעת פועלים שוקי הון, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים, עסקה נוספת גדולה יותר ומעניינת לא פחות.


ל"כלכליסט" נודע כי פועלים אקוויטי (לשעבר פועלים שוקי הון) רוכשת 20% ממניות תאגיד המזון "סוגת-מלח הארץ". המניות נרכשות מידי קרן פורטיסימו תמורת כ־150‑160 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 750‑800 מיליון שקל.


פורטיסימו, המנוהלת בידי יובל כהן, רושמת כאן מיני אקזיט בחברה שהקימה כדי להיכנס לתחום המזון היבש. הקרן השקיעה ישירות ברכישת החברות שמהן הוקמה סוגת מלח הארץ כ־250 מיליון שקל וכעת היא מוכרת נתח מהחברה המאוחדת לפי שווי של פי שלושה לפחות.

שלוש חברות שאוחדו לחברה אחת

סוגת מלח הארץ, המנוהלת בידי גיא פרופר, בנו של התעשיין ומבעלי אסם לשעבר דן פרופר, מורכבת כאמור משלוש חברות שפורטיסימו קנתה בנפרד: תעשיות מלח (כיום מלח הארץ), סוגת, ושמן תעשיות, שאת רכישתה השלימה לאחרונה.
החברה הראשונה מבין השלוש שפורטיסימו רכשה היתה מלח הארץ, שנרכשה בתחילת 2019 מידי שרי אריסון תמורת 140 מיליון שקל. מלח הארץ היא מונופול בתחום המלח ובעבר נקראה תעשיות מלח והחזיקה למעשה בבנק הפועלים. מלח הארץ מחזיקה גם בקרקעות ברחבי הארץ ובמפעל המלח בעתלית.
אריסון ביקשה למכור את החברה תמורת 250 מיליון שקל, אבל פורטיסימו היתה המציע הגבוה ביותר במחיר נמוך בהרבה. ההון העצמי בעסקה עמד על 25 מיליון דולר (90 מיליון שקל) והיתר בהלוואות.
בספטמבר אותה שנה, פורטיסימו רכשה, באמצעות מלח הארץ, את חברת סוגת, תמורת 60 מיליון דולר, מידי הקונגלומרט הבריטי ED&F Man, שהחליט לצאת מהפעילות בישראל. סוגת עוסקת בייבוא והפצה של סוכר לבן, סוכר חום, אורז, קטניות, פסטה, קמח ועזרי אפייה.
מול פורטיסימו התמודדו אז מנכ"ל סוגת ג'ל גמון, יחד עם יריב אלבז, וכן קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר. אחרי שנראה היה שגמון הוא הרוכש, התפוצצו המגעים ופורטיסימו רכשה את סוגת במחיר נמוך יחסית. 30 מיליון דולר, מחצית הסכום, שולמה במזומן מכספים שגייסה פורטיסימו ממשקיעיה ו־30 מיליון בהלוואה.
מפעל סוגת בקריית גת פעל על קרקע ששייכת לחברה. לפני כשנה מכרה סוגת לקבוצת משקיעים פרטית את הקרקעות, ששטחן כ־90 דונם, תמורת 215 מיליון שקל. למעשה, סוגת כבר לא מייצרת סוכר מעובד או קטניות, אלא מייבאת אותם ואורזת ומפיצה במתחם בקריית גת. בשלוש השנים הקרובות סוגת תנסה לאתר מקום חלופי לפעילות, לפני שתפנה את הקרקע.

2 צפייה בגלריה
מימין מימין: קובי שלום, מנכ"ל פועלים אקוויטי יובל כהן מקרן פורטיסימו ו דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים
מימין מימין: קובי שלום, מנכ"ל פועלים אקוויטי יובל כהן מקרן פורטיסימו ו דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים
מימין: קובי שלום, מנכ"ל פועלים אקוויטי; יובל כהן מקרן פורטיסימו; ודב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים
(צילומים: אוראל כהן, גדי דגון)

הפעילות השלישית, שנרכשה רק לאחרונה, היא הפעילות הקמעונאית של שמן, יצרנית המותגים עץ הזית ומילומור, שעוסקת בפיתוח, יבוא, שיווק, הפצה ומכירה של שמנים. במסגרת העסקה סוגת שילמה 142 מיליון שקל. מפעל שמן בחיפה, שפעל כ־100 שנה באמצעות מותג "עץ הזית", ושנמצא בשליטת היהלומן הבלגי חיים פינק, ייסגר בעקבות העסקה.
כך, את שלוש החברות רכשה פורטיסימו תמורת כחצי מיליארד שקל, שרק מחציתם הובאו מההון של הקרן והיתר בהלוואות שנטלה סוגת מלח הארץ עצמה. למעשה ההשקעה נטו היא של 250 מיליון שקל והעסקה עם הפועלים מציבה את פורטיסימו עם רווח על הנייר של כחצי מיליארד שקל על ההשקעה.
עם השלמת רכישת שמן, מעסיקה החברה המאוחדת 350 עובדים, מניבה הכנסות שנתיות של כ־800 מיליון שקל ו־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) של כ־100 מיליון שקל. פועלים שוקי הון מבצע את העסקה במכפיל 8 על האביטדה.

בפועלים בונים על פריחה של תחום המזון

פועלים אקוויטי המנוהלת בידי קובי שלום, החליטה להיכנס לתחום המזון לאור הפריחה של התחום. בתחום המזון משקיעה גם דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט, שמחזיקה בנתח ממחלבות גד וגלידות פלדמן.
פורטיסימו סבורה כי מוקדם מדי כרגע להנפיק את החברה וכי יש להגדיל את פעילותה באמצעות רכישות נוספות, ולכן העדיפה להכניס גוף פיננסי כשותף.
בין תהליכי ההשבחה של החברות ביצעה סוגת מעבר להפצה עצמית של מוצרי מלח הארץ, שבעבר הופצו בידי ויסוצקי ועתה מופצים בצורה עצמית בידי סוגת, וכן פעילות מחקר ופיתוח של תחליפי מלח למיניהם, שנמכרים במחירים גבוהים יחסית.
פועלים אקוויטי עובר שבוע עמוס במיוחד, כשחברה נוספת בה הוא מחזיק 20%, רב בריח, הונפקה בבורסה לפי שווי 500 מיליון שקל. הבנק מושקע בפעילות קמעונאית ענפה שביצע בשנתיים האחרונות בעיקר. בסוף השבוע שעבר רכשה כאמור פועלים אקוויטי 19.5% ממניות ניופאן מבעלי השליטה שלה, צביקה גיור ומשפחתו. המניות נרכשו תמורת 90 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 450־480 מיליון שקל לניופאן.
ניופאן עוסקת בתחומי היבוא והסחר של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ומכניסה מיליארד שקל בשנה, ובמקביל מחזיקה ברשת חנויות. בסה"כ השקיע פועלים אקוויטי 270 מיליון שקל בחמש עסקאות בתחום הקמעונאות בשנה האחרונה. באוקטובר 2020 רכשה ממייסדות רשת הטיפוח והמתנות ללין 20% מהחברה תמורת 71 מיליון שקל.
בנוסף רכשה פועלים אקוויטי 20% מרשת בגדי הילדים שילב ב־44 מיליון שקל, ו־20% מאיידיגיטל יבואנית אפל, תמורת 70 מיליון שקל. תיק ההשקעות של פועלים אקוויטי עומד על 2.4 מיליארד שקל ובמחצית הראשונה של 2021 הרוויח 158 מיליון שקל.
קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו קפיטל נוסדה ב־2004 ומתמקדת בעיקר בחברות טכנולוגיות ותעשייתיות בעלות פעילות גלובלית ופוטנציאל צמיחה. פורטיסימו גייסה עד היום 1.6 מיליארד דולר במסגרת חמש קרנות, מגופי השקעה מוסדיים בישראל, ארה"ב ואירופה.
הקרן, שביצעה עד היום כ־50 רכישות, מובילה גישה פעילה בעבודה עם חברות הפורטפוליו שלה, תוך התמקדות באסטרטגיה ובניית היסודות העסקיים בכדי לעודד צמיחה ויצירת ערך לטווח הארוך.