סגור

"קרפור תעשה לשוק המזון את מה שאיקאה ודקטלון עשו ברהיטים ובספורט"

כך הצהיר מנכ"ל יינות ביתן, עמית זאב. כניסת ענקית הקמעונאות קרפור ל־150 סניפי יינות ביתן ומגה, שעליה הכריזה אלקטרה צריכה, משנה את כללי המשחק בשוק המזון; עם הגב של המותג הבינ"ל החזק, אלקטרה תנסה לערער את מעמדה של מובילת השוק שופרסל; הספקים הבלעדיים אמנם ייפגעו אך מחירי המותגים המובילים לא צפויים לרדת בחדות בקרוב

הודעת אלקטרה צריכה אתמול על הסבת 150 סניפי יינות ביתן ומגה, שרכשה רק במאי האחרון, לסניפי ענקית הקמעונאות האירופית קרפור, היא לא פחות מטלטלה לשוק המזון.
מאז שרכשה את הרשת מידי מייסדה, נחום ביתן, היססה אלקטרה צריכה עם הצהרות על תוכניות העתיד שלה לגביה. אתמול הכל התבהר – המותג בדרך להימחק.

הצעד שעשתה אתמול מסמל את תחילתה של מעין מלחמה קרה בשוק קמעונאות המזון – אלקטרה צריכה הבינה שכדי לערער את מעמדה של מובילת השוק שופרסל, היא חייבת את הגב של מותג בינלאומי חזק, שמתנהל אחרת מול ספקים ושרשראות האספקה.

4 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 14.5.20 מימין מייקי זלקינד ו דניאל זלקינד
מוסף שבועי 14.5.20 מימין מייקי זלקינד ו דניאל זלקינד
מבעלי השליטה באלקטרה צריכה, מייקי זלקינד
(צילום: ישראל הררי)

"נעשה לשוק המזון את מה שאיקאה עשתה לשוק הרהיטים ואת מה שדקטלון עשתה לשוק אופנת הספורט, כשהן נכנסו לישראל", מיהר להצהיר אתמול עמית זאב, מנכ"ל קבוצת יינות ביתן, "מעכשיו אנחנו משחקים במגרש אחר מהמתחרים שלנו ומביאים עם קרפור מוצר איכותי ובמחיר נמוך, כך שהישראלים לא יצטרכו יותר לבחור בין איכות למחיר".
על פי מזכר ההבנות, ברבעון הרביעי השנה יפתחו 5 סניפים ראשונים ולאחריהם יוסבו בהדרגה כל 150 סניפי מגה בעיר, יינות ביתן ושוק מהדרין שמפעילה קבוצת ביתן, למותג הצרפתי. לדברי צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, מדובר באירוע מכונן בשוק קמעונאות המזון: "מדובר במפץ. נביא בשורה ליוקר המחיה בישראל. כל שוק המזון בישראל מגלגל 10 מיליארד יורו וקרפור לבדה מגלגלת 81 מיליארד יורו. ההסכם יניע צרכנים חדשים לסניפים שלנו והם יראו מחירים נמוכים. זה לא במקרה שלא שילמנו 2 מיליארד שקל על יינות ביתן אלא מחיר מאוד אטרקטיבי (מרמז למחיר ששילמה פז על פרשמרקט לעומת שווי 550 מיליון שקל שלפיו נעשתה רכישת יינות ביתן, נ"ק), אלא בגלל המכירות הנמוכות למ"ר, שברור לנו שנוכל להזניק וזה שמייצר לנו פוטנציאל צמיחה משמעותי".

מקל וגזר לספקים

מעבר לזעזוע העמוק בשוק הקמעונאות, למהלך השלכות דרמטיות על הספקים המקומיים. לקרפור מותג פרטי חזק ועוצמתי, ואלקטרה צריכה מצפה ש־20% מהמכירות יגיעו ממנו. המותג ישולב בסניפי יינות ביתן ומגה כבר מהשבועות הקרובים, עוד טרם הסבת הסניפים. הנפגעים המיידים עשויים להיות הספקים המחזיקים בהסכמי בלעדיות ליבוא ושיווק המוצרים לישראל, דוגמת דיפלומט עם היינץ, ג'ילט, פמפרס ועוד, שסטוביץ עם מותגי קולגייט וברילה ונציגים מקומיים דוגמת אסם שבבעלות נסטלה ויוניליוור שמחזיקה לצד המותגים של הקונצרן גם מוצרי מותגים ישראליים כמו תלמה.

4 צפייה בגלריה
סניף קרפור בפריז
סניף קרפור בפריז
סניף קרפור בפריז
(בלומברג)

לספקים המקומיים תציע אלקטרה גזר בדמות הצעה לייצר עבורה ולמעשה עבור קרפור מותג פרטי, אותו תוכל לשווק גם בחנויות הרשת ברחבי העולם. "ההסכם שלנו פותח הזדמנות לספקים מקומיים לפתח מותג פרטי שאותו יוכלו לשווק בכל רשת קרפור בעולם ואין לי ספק שזה יעודד ספקים לרצות לייצר עבורנו מותג פרטי", טוען שווימר, אך נראה כי הפגיעה בהם היא בלתי נמנעת.
בנוסף למותג הפרטי, תוכל אלקטרה צריכה לרכוש מותגים בינלאומיים מקרפור בצרפת במקום מהספקים בישראל וליהנות מכוח הקנייה העצום של הרשת הבינלאומית שמפעילה 13 אלף סניפים. מדובר ביתרון משמעותי, אך כזה הכרוך באתגר הנוגע לכשרות המוצרים ולהתאמתם לרגולציה המקומית עם תוויות בעברית.
לקרפור גם מותג חנויות נוחות עירוניות, כזה המקביל לפורמט שופרסל אקספרס, הנקרא קרפור סיטי, אך מותג זה לא יושק בישראל. זאת מכיוון שאלקטרה חתמה לפני כחצי שנה על הסכם זיכיון עם סבן אילבן וצפויה להשיק ב־7.11.22 את החנויות הראשונות תחת המותג. בחברה לא רואים בכך פעילויות מתחרות, אלא מסבירים שהצעת הערך של סבן אילבן שונה מזו של חנויות אקספרס וממוקדת במזון מוכן, משקאות ייחודיים וצריכה מיידית, בעוד סניפי הסיטי של קרפור הם סופרים קטנים המציעים מגוון מצומצם.

4 צפייה בגלריה
אינפו קרפור מגיעה לארץ, ומה מחכה לה
אינפו קרפור מגיעה לארץ, ומה מחכה לה
קרפור מגיעה לארץ, ומה מחכה לה

כך, אלקטרה צריכה, שעד כה פעלה בתחום הקמעונאות רק עם מוצרי החשמל, צפויה להתחזק משמעותית בתחום המזון עם שני המותגים החדשים. מנגד, שופרסל עשתה צעד בכיוון ההפוך כשחתמה על הסכם לרכוש את השליטה ברשת א.ל.מ. שווימר תולה את העניין שגילתה קרפור בישראל בשינויים מדיניים: "הסכמי אברהם והיציאה המהירה של ישראל מהקורונה מעוררים עניין בעולם. גם לשינוי בזירה הפוליטית ומה שאנחנו רואים בימים האחרונים (מאמצי התיווך של בנט בין רוסיה לואקראינה נ"ק),יש משקל ולא פחות מזה הפרסום שתל אביב נמצאה כעיר היקרה ביותר. זה מעורר עניין של הרבה מותגים בינלאומיים להיכנס לישראל וזה מזכיר את מה שהיה בסינגפור לפני 20 שנה". לדבריו, מדובר היה במו"מ מהיר שארך חודשים ספורים. "מרגע שהבענו עניין, בקרפור פינו את הכל לטובת העסקה שנסגרה בתוך חודשים ספורים".

"נוביל את השינוי"

לדברי זאב, לא תהיה קטגוריה שלא תושפע מהמחירים הנמוכים שמאפשרת קרפור באמצעות המותג הפרטי שלה, שפועלת בשלוש רמות איכות ומחיר וכן מותג ביו למוצרי בריאות וכ־15 מותגים נוספים בקטגוריית הבירה, הרטבים ועוד מפעלים שהחברה קנתה לאורך השנים. כך, בנוסף להיותה אחת הקמעונאית הגדולות בעולם, קרפור היא אחת מיצרניות המזון והצריכה הגדולות בעולם. החברה מייצרת במאות מפעלים ברחבי העולם, 14 אלף מוצרי מזון ונון־פוד, תחת 20 מותגים שבבעלותה. מלבד מזון ומוצרי צריכה, החברה פעילה בעוד מגוון רחב של תחומים ובהם: צעצועים, תחפושות, הלבשה תחתונה, אופנה, ספורט, כלי בית ומוצרים לבית, רהיטים, כלי עבודה, ציוד משרדי ועוד ומדי שנה משיקה החברה 8 קולקציות מתחלפות בתחומים אלה. המחירים באתר האונליין של קרפור נמוכים בשיעור של עד עשרות אחוזים ביחס לישראל.
בכוונת שווימר וזאב להשקיע בארבע השנים הקרובות 400 מיליון שקל במיתוג וחידוש חנויות קיימות, לצד פתיחת עשרות סניפים חדשים. החנויות יפעלו תחת שני פורמטים: קרפור בחנויות גדולות יותר של 2,000 מ"ר ומעלה וקרפור מרקטי בחנויות עירוניות בגודל של כ־700 מ"ר. גם התאמת החנויות תעשה בשימוש בכוח הקניה של קרפור, בכל הנוגע לרכש ציוד כמו מקררים ועגלות.

4 צפייה בגלריה
צביקה שווימר מנכל אלקטרה צריכה
צביקה שווימר מנכל אלקטרה צריכה
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה
(צילום: אוראל כהן)

לצורך יישום התכנית, החברה תפעל להקים מרכזים לוגיסטיים ומערך הפצה ארצי, במקביל לפיתוח זרוע פיננסים שתשיק כרטיס אשראי ללקוחותיה, תפתח תווי קנייה קבוצתיים שבבסיסם מותגי אלקטרה השונים ומועדון לקוחות. לדברי שווימר, לאלקטרה מרכזים לוגיסטיים בשטח של 60 אלף מ"ר, והיא מייבאת כ־10,000 מכולות בשנה, כך שהיא מנוסה בתחום. "יש לנו 47 מחסנים לוגיסטיים באירופה, שאנחנו יכולים למשוך מהם סחורה ועם הרוח הגבית של רפורמת הייבוא, רפורמת התמרוקים ורפורמת הכשרות, נוביל את השינוי בשוק".
אלקטרה צריכה תשלם לקרפור תשלום ראשוני, שגובהו לא נמסר, תמורת הזכיינות ובהמשך, תשלם אחוז מהמחזור, המוערך בלפחות 1% מהמכירות. ההסכם המלא בין הצדדים צפוי להחתם עד סוף החודש הבא, אולם בכוונת החברה להתחיל למכור את מוצרי מותג קרפור בסניפי מגה ויינות ביתן כבר בשבועות הקרובים, הרבה לפני השקת החנויות. תשלומי התמלוגים לא יחולו כבר בשלב של מכירת מוצרי המותג, אלא רק עם פתיחת חנויות תחת המותג ובאופן הדרגתי, בהתאם לקצב פתיחתן, שצפוי לעמוד על כ־20 חנויות בשנה.

צמחה מהחנות הקטנה

החנות הראשונה של קרפור נפתחה ב־1958 באנסי, בדרום־מזרח צרפת, על ידי מרסל פרונייה, דניס דפוי וז'אק דפורי. חמש שנים לאחר מכן הפכה קרפור לראשונה באירופה שפתחת היפרמרקט – סופרמרקט וחנות כלבו תחת גג אחד – בסמוך לפריז. ב־1976 השיקה החברה מותג פרטי בשם Produits libres שתחתיו מכרה כ־50 פריטי מזון כמו שמן, חלב ופסטה.
"זו תקופה מרגשת עבורנו", הכריז בחודש שעבר אלכסנדר בומפאר יו"ר ומנכ"ל קרפור. הדברים נאמרו לאחר שקמעונאית המזון הגדולה באירופה דיווחה על תוצאות חיוביות עבור השנה הפיסקאלית האחרונה (31 בינואר 2021 עד 31 בינואר 2022), שכללו תזרים מזומנים של 1.23 מיליארד יורו (1.40 מיליארד דולר) ועלייה של 7.7% ברווח התפעולי השנתי ל־2.72 מיליארד יורו. בומפאר אף הכריז באותה הזדמנות כי התנופה המסחרית הטובה צפויה להימשך גם השנה על אף הלחצים האינפלציוניים. "יש לנו ביטחון רב בשנה הזו", הוסיף. לפי הנתונים שפרסמה החברה, המכירות הזהות צמחו ב־2.3% ל־81.245 מיליארד יורו, והרשת הרחיבה את נתחי השוק שלה במדינות מרכזיות כמו צרפת, ברזיל וספרד. בזכות התוצאות החיוביות הכריזה החברה על עלייה של 8% בחלוקת הדיבידנדים ל־0.52 יורו למניה והשקת תוכנית רכישה חוזרת של מניות בגובה 750 מיליון יורו.
קרפור נמצאת כעת בשנה האחרונה של תוכנית חומש שהושקה בינואר 2018 לקיצוץ בעלויות והגדלת המסחר המקוון, זאת כחלק מהמאמצים להתחרות בקמעונאיות המקוונות כמו אמזון והרשתות המוזלות כמו לידל. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי בומפאר, שכהונתו בראש החברה הוארכה במאי השנה שעברה בשלוש שנים נוספות, עובד כבר על תוכנית אסטרטגית חדשה ובמסגרת התהליך עורך בדיקה של הנכסים. אחד מעמודי היסוד של התוכנית החדשה צפוי להיות המכירות המקוונות, ובהתאם בנובמבר התחייבה החברה להקצות 3 מיליארד יורו בין 2022 ל־2026 להרחבת המסחר הדיגיטלי שלה.
השוק הגדול ביותר של החברה נותר צרפת, שם דיווחה על מכירות של 35.2 מיליארד יורו בשנה הפיסקאלית האחרונה. קרפור מעסיקה 105 אלף עובדים בצרפת, שם היא המעסיקה הפרטית הגדולה במדינה. ברחבי העולם לחברה מעל 320 אלף עובדים.