סגור

האם בעתיד הקרוב נתחיל לדבר על שיווק B2E?

חברות בתחום ההייטק והתעשייה המסורתית משוועות לעובדים וטאלנטים ואלו אינם ממהרים לאייש משרות. האם מדובר בבאזז חולף או שינוי מגמות בשוק העבודה שיחייב את הארגונים להכשיר מחלקות משאבי האנוש בתחומים נוספים כגון שיווק ופרסום?

לאחרונה אנו מוצפים במודעות, כתבות ומהדורות חדשות שמדווחות על מהפיכה בשוק העבודה בארץ ובעולם.
התרגלנו לחשוב שכשיש עלייה במספר המשרות הפתוחות בשוק, אחוזי האבטלה ירדו ולהיפך. אבל מזה זמן אנחנו רואים שבירה של הפרדיגמה הזו, עלייה חדה במספר המשרות הפתוחות במקביל לעלייה במספר דורשי העבודה. רק בישראל דווח בספטמבר על 137,487 משרות פתוחות מול עלייה באבטלה לרמה של 335,000 דורשי עבודה.
גל התפטרות חסר תקדים מציף את ישראל והעולם. בישראל עלייה של 60% במספר המתפטרים בשנת 2020 בהשוואה לשנת 2019. בארצות הברית דווח על התפטרות של 4.4 מיליון עובדים בחודש ספטמבר (3% מכלל המועסקים), ואפילו ניתן שם לתופעה 'the great resignation' על משקל ה 'great depression', והמגמה לא נעצרת. אחד מתוך 6 עובדים שוקל לעזוב את מקום עבודתו.
2 צפייה בגלריה
חלל עבודה של חברת ווי וורק wework
חלל עבודה של חברת ווי וורק wework
עובדים בהייטק
(צילום: יחצ)
חברות בתחום ההייטק והתעשייה המסורתית משוועות לעובדים וטאלנטים ואלו אינם ממהרים לאייש משרות.
נשאלת השאלה – האם מדובר בבאזז חולף או שמדובר בשינוי מגמות בשוק העבודה שיחייב את הארגונים להכשיר את מחלקות משאבי האנוש בתחומים נוספים כגון שיווק ופרסום. או במילים אחרות, האם בעתיד הקרוב נתחיל לדבר על שיווק B2E - שיווק עסקים לעובדים?
בשוק תחרותי בו נלחמים על כל עובד, חברות רבות מאמצות כלים ופלטפורמות מעולמות השיווק המסורתיים כדי לבנות מותג נחשק שימשוך אליהן מועמדים.

אין ספק שדור המילניאלס וה-Z נתנו דחיפה רצינית למושג שמרבים לדבר עליו לאחרונה - "מיתוג מעסיק". אם בעבר בחנו העובדים את מקומות העבודה בעיקר לפי פרמטרים של משכורת ותנאים בסיסיים, ולאחר מכן התווספו לחבילה אופציות, רכבים, חדר כושרי וארוחות שף, הרי שכיום דור המלינאלס בשילוב הטריגר של מגפה עולמית ומשבר האקלים, יצרו כללי משחק חדשים בשוק.
עובדים בוחנים כיום את מקום העבודה על פי סט ערכים שונה מבעבר, ערכים כמו קיימות, גיוון, איזון בית ועבודה ועוד נמצאים גבוה בסדר העדיפויות שלהם כאשר הם מגיעים לראיונות עבודה. במידה רבה המגייסים מוצאים עצמם נאלצים "למכור" את המשרות למרואיינים. בנוסף, מכיוון שאנחנו חיים בעולם שקוף שבו כל המידע חשוף והעובדים בוחנים אותנו כל הזמן, החברה חייבת לאורך כל מחזור חיי העובד לממש את ההבטחות "השיווקיות" שהובילו את העובד לבחור בחברה.
2 צפייה בגלריה
דנה גרנות שותפה בסוכנות dëbest employer branding
דנה גרנות שותפה בסוכנות dëbest employer branding
דנה גרנות שותפה בסוכנות dëbest employer branding
(צילום: דנה גרנות )
אין ספק שהשינוי שחל בעולם התעסוקה מצריך חישוב מסלול מחדש לאופן שבו חברות בונות ומכשירות את מחלקת ה- HR ואת צוותי הגיוס.
חמישה שינויים שניתן לעשות בארגון כדי להתאים עצמו לשינויים ולמגמות אלו:
1. קודם כל מבינים שהזמנים השתנו. עובדים הם לקוחות של הארגון וכך צריך להתייחס אליהם.
2. משנים גישה. יש לראות במקום העבודה יותר ממקור פרנסה ובטחון כלכלי אלא כזה שאמור להשתלב בחיינו הפרטיים ולתת מענה גם לשני השלבים האחרונים בפירמידת הצרכים של מאסלו - כבוד, הערכה ומימוש עצמי.
3. מאמצים אסטרטגיית שיווק חדשה - B2E קיצור של Business2Employee. בשונה מ-B2B או B2C, מקום עבודה הוא מוצר 'אנושי' שמשתנה כל הזמן, שאמור לתת מענה למגוון רחב של צרכים, בעל תכונות משתנות ודינמיות. המוצר מורכב מאוסף של אנשים שמרכיבים יחדיו את ה- DNA הייחודי שלו.
4. יוצרים פונקציה חדשה בתוך מחלקת ה-HR שהיא למעשה הזרוע השיווקית של המחלקה. פונקציה זו יכולה להיות פנימית בארגון או באאוטסורס באמצעות סוכנויות ייעודיות לנושא של מיתוג מעסיק.
5. אותה זרוע שיווקית תוביל את אסטרטגית ה-B2E ותייצר פעילויות שיווק ופרסום לאורך כל השנה. קמפיין שילוט חוצות, קמפיין חבר מביא חבר או פרסומת מושקעת בטלוויזיה לא עושים את העבודה לאורך זמן ויכולים להוות רק חלק באסטרטגיה שנתית כוללת של מיתוג ושיווק.
כבר ב- 2021 ניתן לראות מספר חברות שהפנימו את השינוי שעליהן לעשות ובמהלך שנת 2022 נהיה עדים לצמיחתן של מחלקות מרקטינג שישווקו לא מוצרים ולא שירותים אלא את מקומות העבודה הבאים שלנו.
דנה גרנות היא שותפה בסוכנות דה בסט (dëbest employer branding)