סגור

המועצה הארצית לתכנון אישרה: מפרץ חיפה יהפוך ללב המטרופולין

המועצה החליטה אתמול על הכנת תוכנית מתאר ארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75), בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים מיוני האחרון. היעד לאישור התוכנית הוא אמנם שנתיים, אך עד תחילת מימושה ייקח זמן רב. סגנית מנכ"לית מינהל התכנון: "אני מאמינה שזה יקרה בחיינו. הרכבת יצאה מהתחנה"

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה אתמול (ג') על הכנת תוכנית מתאר ארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75). ההחלטה לקדם את התוכנית תואמת את המלצות ועדת המנכ"לים הבינמשרדית אשר מונתה לעסוק בנושא והגישה את המלצותיה ביוני 2021, וגם את החלטת הממשלה לעניין אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה מיום 6.3.22. יש להבהיר כי היעד לאישור התוכנית הוא אמנם שנתיים, אך עד תחילת מימושה ייקח זמן רב.


תמ"א 75 העתידית תקודם על בסיס התוכנית שקידם מנהל התכנון, המכונה "שער המפרץ". התוכנית מתייחסת לשטח של כ-22 אלף דונם, הנמצא בין כביש 75 חיפה-יגור, מערבית לכביש 70 יגור-מחלף סומך, דרומית לקריית אתא וקריית חיים ומזרחית לנמל. באזור קיימים כיום שלושה אזורי תעשייה ומלאכה גדולים ואשכול פטרוכימי המבוסס על שתי חברות מרכזיות: בז"ן, אשר יושבת במתחם בז"ן, ותש"ן, אשר מפעילה את חוות המכלים בקריית חיים. האשכול הכימי מבוסס על המפעלים במתחם דשנים.
2 צפייה בגלריה
ליאת פלד מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון
ליאת פלד מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון
סגנית מנכ"לית מינהל התכנון, ליאת פלד: "תהליך היסטורי של הכנת תוכניות מתאר מפורטות למשק האנרגיה, חלופה לפעילות הזיקוק המתבצעת בעיר חיפה, ותוכניות למגורים ותעסוקה"
(יח"צ)
נקודת המוצא של דוח ועדת המנכ"לים הבינמישרדית, שפורסם בחודש יוני 2021, הייתה כי "אזור מפרץ חיפה, אשר בעבר היה ממוקדי התעסוקה המובילים במדינת ישראל ותרם רבות לתעשייה הישראלית, נמצא בקיפאון בעשורים האחרונים. בעיות זיהום האוויר, אשר מובילות לדעת קהל שלילית על האזור, ריחות רעים ומגבלות חמורות על מגורים מסחר ושירותים עקב המצאות חומרים מסוכנים, על שטח של עשרות אלפי דונמים בין חיפה לקריות, הובילו לקיפאון בהתפתחות הכלכלית והדמוגרפית של העיר חיפה בפרט, ואזור המפרץ בכלל".
המלצות ועדת המנכ"לים היו להביא להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור, בכפוף לעמידה בצורכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית. עוד קבעה הוועדה כי יקודם תכנון חדש של האזור, שיאפשר פיתוח ויהפוך אותו מחצר אחורית לאזור מוטה מגורים המכיל גם תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליטני.
ליאת פלד, לשעבר מתכננת מחוז חיפה וכיום סגנית מנכ"לית מינהל התכנון, מסבירה כי "אתמול התחיל תהליך היסטורי של הכנת תוכניות מתאר מפורטות למשק האנרגיה, חלופה לפעילות הזיקוק המתבצעת בעיר חיפה, ותוכניות למגורים ותעסוקה. עד אתמול, כל הרעיונות שהוצגו (הכוונה היא לתוכנית "מפרץ החדשנות" של רמ"י), היו תוכניות שלד, מתווים שהראו שיש חלופה אפשרית למה שקורה כרגע במפרץ".
פלד מבהירה שאין כוונה לפנות לחלוטין את כל התעשייה: "מנהל התיכנון אמר בוועדת המנכ"לים שמתווה "מפרץ החדשנות" מפספס את חיפה כעיר מטרופולינית. הבהרנו שיש צורך בחלופת פיתוח ושיש חשש שריכוז התעסוקה לאורך צירים יהרוג את התעסוקה הקיימת. כבר בוועדת המנכ"לים הציג מינהל התכנון את החלופה שלו, שמאזנת בין מגורים לתעסוקה".
לדבריה של פלד, סוגיית השיוך המוניציפאלי של השטח העצום תוכרע בהמשך: "אני חושבת שבעידן של שיתופי הכנסות ורצון לייצר ראייה מרחבית, השאלה למי זה ישוייך מוניציפלית היא פחות חשובה. ידעו לחלק הכנסות מאזור שממילא היתה בו חלוקת הכנסות. תוספת המגורים שאנחנו הצענו צמודה לקריית אתא, וברור שיצטרכו להתייחס לזה".
2 צפייה בגלריה
מתחם בזן
מתחם בזן
מתחם בזן במפרץ חיפה
(שגיא מורן)
יש להבהיר כי אמנם יעד לסיום הכנת התוכנית, בעוד שנתיים, אך אין יעד לתחילת מימוש. פלד: "אני מאמינה שזה יקרה בחיינו. זה לא רק התוכנית. הכוחות העולמיים של משבר האקלים, ההסבה לאנרגיות מתחדשות, הפחתת השימוש בדלקים. הרכבת יצאה מהתחנה".
במכתב ששלחו הבוקר (ד') ראשי הרשויות חיפה, קריית אתא, נשר והמועצה האזורית זבולון לשרת הפנים ושר הבינוי והשיכון הם מתריעים: "מתעורר אצלנו החשש כי עלולים לחזור על טעויות העבר ולקדם תכנון 'מעל לראש הרשויות' אשר יוצג רק לאחר גיבושו. למותר לציין כי התנהלות כזו אינה מהווה 'שיתוף הרשויות', כנדרש בהמלצות ועדת המנכ"לים".