סגור
קרקע ב יישוב מיתר ב דרום  ב תהליך תחילת בנייה ל דיור מוגן
קרקע בישוב מיתר בדרום (צילום: חיים הורנשטיין)

תוצאות מכרזי רמ"י מגלות: יזמים חוששים לקחת התחייבויות לטווח ארוך

מכרזים לשיווק קרקע לבנייה רוויה ולמתחמים גדולים של צמודי קרקע זכו להיענות נמוכה מצד יזמים; מצד שני, פרטיים לא מהססים לרכוש שטחים לבניית צמודי קרקע. השמאי ארז כהן: "בעוד שנה נמצא עצמנו עם היצע קטן"

רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל) פרסמה אתמול (ד') בערב תוצאות לשיווק קרקעות לבנייה למגורים - והתוצאות משקפות היטב את רוח הזמן. מכרזים שפנו לקבלנים ויזמים לשיווק קרקע לבנייה רוויה וגם למתחמים גדולים של בנייה צמודת קרקע, זכו להיענות נמוכה. לעומת זאת, פרטיים לא מהססים, וגם בתקופה זו רוכשים קרקע לבניית צמודי קרקע.
בשני מכרזים לשיווק קרקע לבנייה רוויה - בישובים הערבים אום אל פחם (1,515 יח"ד) וכפר ברא (104 יח"ד) - לא היו הצעות. מדובר במכרזים שהם חלק מתוכנית "מחיר מטרה" של משרד הבינוי והשיכון ורמ"י, שנועדה לסבסד דירות בפריפריה של ישראל.
מעקב אחרי מכרזי מחיר מטרה לאורך השנה מעלה שאין לתוכנית ביקוש אצל קבלנים ויזמים. רק בחודשים האחרונים נכשלו מכרזי התוכנית בקרית אתא (1,224 יח"ד), צור הדסה (456 יח"ד), קרני שומרון (48 יח"ד), קרית שמונה, טירת כרמל, אפרת ועוד. מצד שני היה ביקוש מפתיע בישוב החרדי רכסים (673 יח"ד).
התוצאות האחרונות של מכרזי רמ"י מעלות ששיווק של מגרשים בודדים לבנייה צמודת קרקע נהנה מביקוש קשיח, גם בתנאי מלחמה. כך, במושב הבונים - מחיר ממוצע של 3.3 מיליון שקל+הוצאות פיתוח של 287 אלף שקל למגרש בגודל 500 מ"ר; באבו גוש, 2.24 מיליון שקל למגרש עליו ניתן לבנות 4 יח"ד; בקרית גת, מחיר ממוצע של 1.5 מיליון שקל+480 אלף שקל הוצאות פיתוח למגרש בגודל 500 מ"ר; בגן יבנה-3.7 מיליון שקל למגרש שעליו ניתן לבנות 2 יח"ד; בנס ציונה, מחיר ממוצע של 5.3 מיליון שקל+140 אלף שקל הוצאות פיתוח למגרש שעליו ניתן לבנות 2 יח"ד; בשכונת הפארק בב"ש, שווק מתחם ובו קרקע לבניית 38 בתים צמודי קרקע ב-7.6 מיליון שקל+15.6 מיליון שקל הוצאות פיתוח.
המכרז לשיווק 137 מגרשים בשכונת יערית, בישוב שלומי, שתוצאותיו התפרסמו בשבוע שעבר, מחזק את ההבנה שלמגרשים לבניית וילות יש ביקוש, ולא משנה המיקום והעיתוי. למרות שהישוב נמצא על גבול הצפון, וחלק גדול מתושביו פונו בגלל המלחמה - לכל המגרשים היה ביקוש. הוצאות הפיתוח של כל המגרשים עמדו על כ-780 אלף שקל והמחירים נעו בין 76 אלף ל-622 אלף שקל.
בו זמנית, מכרז ששיווק 4 מתחמים ובהם מגרשים ל-166 יח"ד בישוב כרמית-מיתר, נכשל לחלוטין - לא היו שום הצעות. יש להניח שהסיבה היא שבשונה משאר המכרזים לבנייה צמודת קרקע, מדובר פה בישוב חדש יחסית שאין בו עדיין את כל התשתיות, ושמדובר בכמות גדולה יחסית של מגרשים בכל מתחם.
אריאל אדלשטיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת רובי קפיטל המתמחה במימון והשקעות בנדל"ן מסביר שבתקופה הזאת היזמים נזהרים לגשת למכרזים שבהם לא ניתן להתחיל בבנייה במיידי, גם כשמדובר ברווחים של 10%-15%: "הרוווח לא מגלם את עלויות הריבית עד תחילת הבנייה. זה עובדה שתחילת בנייה מרגע הזכייה במכרזי רמ"י היא 2-3 שנים, מאחר והרבה מהקרקעות של רמ"י משווקות לפני פיתוח. המשמעות היא שהיזם נאלץ לשלם ריבית גבוהה לאורך התקופה. אדם פרטי, שרוצה להגשים חלום ולבנות וילה לא מסתכל על זה באותה צורה".
שמאי המקרקעין ארז כהן פסימי: "מספר היזמים שניגשים למכרזים הגדולים, כשמדובר על עשרות ומאות יח"ד, הולך ומצטמצם לאור עלויות המימון וההוצאות. להערכתי, תהיה לתופעה השפעה ארוכת טווח. בעוד שנה נמצא את עצמנו עם היצע קטן. רמ"י התפארו שהם מצליחים לשווק קרקע ל-50,000 יח"ד בשנה. אני מאמין שב-2025 המספר יגיע אולי ל-40,000 יח"ד. מה שבטוח זה שהביקושים הקשיחים לא ישתנו, מה שיביא לעליות מחירים".