בניגוד לעמדת העירייה והוועדה המחוזית: אושר שינוי ייעוד של מגדל בהוד השרון מתעסוקה למגורים
המועצה הארצית אישרה במסגרת הוועדה לשינוי ייעוד בראשות יו"ר הוועדה והסגן הממונה על התקציבים באוצר, מתן יגל, על הפקדת פרויקט לבניית מגדל בן 29 קומות ל-132 יח"ד, שטחי תעסוקה ומסחר, על מגרש בשטח של כ-4.5 דונם, בקרבת תחנת הרכבת בהוד השרון. אדריכל העיר, יואב רוביסה: "התכנון למגרש אינו תואם את מגמות התכנון העירוני, ועלול לסכל את מאמצי הפיתוח ויעדי התכנון"
הותמ"ג, ועדת המשנה לשינויי יעוד מתעסוקה למגורים של המועצה הארצית, החליטה בישיבתה שהתקיימה בחודש יולי, לאשר הפקדת פרויקט מגדל בגובה 29 קומות ובו 132 יח"ד קטנות ושטחי תעסוקה ומסחר, על מגרש בשטח של כ-4.5 דונם, בקרבת תחנת הרכבת ברחוב סוקולוב בהוד השרון.
הפרויקט נדון בותמ"ג מאחר שהיה כרוך בשינוי ייעוד: לפי תוכנית המתאר הכוללנית של העיר הוד השרון מדובר בשטח שייעודו הוא תעסוקה בלבד. ניתן לומר שהחלטת הוועדה שבראשה עמד מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר וממלא מקום יושב ראש הוועדה, הייתה חריגה. לתוכנית הייתה התנגדות נחרצת הן של עיריית הוד השרון והן של הוועדה המחוזית.
התוכנית, היא יוזמה של חברת גבריאל אבדר, בבעלות משה גבריאל ועו"ד אריאל שוב. עו"ד שוב אמר בישיבת ועדת המשנה כי ניסיונות לקידום התוכנית נכשלו: " לפני כשנתיים וחצי, הגשנו תב"ע להכפיל את זכויות התעסוקה ולהגביה את הבניין ל-25 קומות. הוועדה המקומית תמכה בזה, ותמכה בפריצה של התוכנית הכוללנית לטובת התעסוקה, לצערנו, הוועדה המחוזית לא הסכימה. היה שמה כל מיני שיקולים, כי הם לא תמכו בהוספת מגורים בתב"עות אחרות. נפלנו פה קצת בין הכיסאות. ובשורה התחתונה, הוועדה המחוזית לא קיבלה את המלצת הוועדה המקומית, ולא הוסיפה לנו את הזכויות שרצינו, ולכן אנחנו בעצם ניגשים לפה".
הוא הבהיר שגובה הבניין, שעל תכנונו אחראי האדריכל גיא מילוסלבסקי, חורג ממתווה תוכנית המתאר הכוללנית של העיר: "אנחנו חושבים שגם התוכנית הכוללנית של הוד השרון דיברה על לשים בניינים גבוהים לאורך כביש 531. אז נכון שהיא לא התייחסה למגרש שלנו. אבל, המגרש שלנו נמצא ממש על תחנת רכבת. אני לא רואה מקום טוב מלשים בניין של 30 קומות על תחנת רכבת ומחלף קיים".
אדריכל העיר הוד השרון, יואב רוביסה, הבהיר, בשונה ממה שאמר עו"ד שוב, כי הוועדה המקומית הוד השרון מתנגדת לתוכנית. הוא טרח והקריא בישיבת ועדת המשנה את החלטת הוועדה המקומית, שהועברה לוותמ"ג בספטמבר 2024: "אנו רואים חשיבות להגדלת היצע המגורים באזור הביקוש במטרופולין בהוד השרון בפרט, פועלים בהתאם למדיניות מינהל התכנון לגיוון תמהיל המגורים ותוכניות המוגשות. יחד עם זאת אנו רואים חשיבות וקדימות לפיתוח שטחי המגורים המאושרים, הבנויים והפנויים ולניצול מיטבי של התשתיות הציבוריות בשכונות על פני שינוי ייעוד שטחי תעסוקה למגורים בשולי העיר כפי שמוצע בתוכנית הזאת. התכנון למגרש אינו תואם את מגמות התכנון העירוני, עלול ליצור אפקט דומינו ולעודד תוכניות נוספות להוספת מגורים על ציר התעסוקה בשולי העיר, ובכך לסכל את מאמצי הפיתוח ויעדי התכנון. בהתאם לכך מציעים לדחות את התוכנית".
אדר' רוביסה הוסיף והסביר שהתוכנית מנוגדת לתוכנית המתאר של העיר הקובעת כי כל הרצועה, הקרובה לכביש 531, תיוחד לתעסוקה: "הדבר אינו תואם מגמות התכנון העירוני. למעשה, אין שום קשר בין המגורים שמוצעים במגרש הזה למגורים צמודי קרקע שנמצאים מדרום. זאת אומרת, אין, ולא יהיה שום קשר לשכונת המגורים. הפרויקט אינו מאפשר מגורים באיכות חיים, גם אם מדובר ביח"ד קטנות". עוד הוא הוסיף, אחרי שפירט אודות פרוייקטים נוספים המקודמית עתה, ובהם יח"ד קטנות, כי: "אין לראות בתוספת של אותן 132 יח"ד קטנות כפתרון ליחידות הדיור הקטנות בעיר ולהתבסס על טיעון זה כתומך לתוכנית המוצעת".
מהנדסת העיר הוד השרון, מירב שניר, הדגישה בדבריה בישיבה כי אין לוותר על שטחי תעסוקה: "אנחנו מכירים את האמירה שבמחוז מרכז יש מלאי אדיר לתעסוקה. אבל, אני לא חושבת שנעשתה עד היום בחינה אמיתית של המיקומים. הייחודיות של הוד השרון, באזור הצפון מזרחי של המחוז, עם הקישוריות המאוד בעייתית של תחבורה לתוך המטרופולין, דווקא מצדיקה את העיבוי ואת הותרת המשאבים האלה בהוד השרון. זה רק יפחית נסיעות לתוך מטרופולין תל אביב. זאת אומרת, כשמסתכלים באמירות של מספרים גדולים ולא פורסים אותם בעיגון מרחבי, ורואים איפה יש פוטנציאל של ביקושים והשקעה בתעסוקה, אז אנחנו מגיעים להחלטות כאלה".
במהלך הבהיר מתן יגל כי: "אחד הדברים שאנחנו משתדלים פה בוועדה לעשות בכלל בתוכניות, וגם פה, זה לא לבוא ולדרוס את התעסוקה הקיימת ולעשות במקום מגורים". והוא הוסיף: "אני חושב שדווקא הרבה פעמים תוכניות כאלה יכולות להיות גם אינטרס של הרשות המקומית. משום שהרבה פעמים הפרויקטים לתעסוקה נתקעים. בטח בתקופה הזאת, יכול להיות שהיה נשאר שם פשוט מגרש, שהוא כבר חפור, ונמצא בסיטואציה שהוא נמצא 10 שנים. בעיניי, לפעמים עצם זה שאתה מוסיף מגורים, ועזבו רגע כמה בכמה קומות מדובר, מתאפשר לתעסוקה להתממש".
החלטת הותמ"ג משקפת את הלך הרוח שעליו דיבר מתן יגל: "הוועדה סבורה כי נוכח מיקומו המרכזי של המגרש, בסמיכות לתחנת רכבת פעילה, ונוכח סמיכותו לשימושים עירוניים, ראוי להעצים זכויות במגרש. תוספת יחידות הדיור יאפשרו יצירת מגרש מעורב שימושים שיתרום ליצירת סביבה עירונית פעילה ואיכותית וכן יגדילו את היצע יחידות הדיור הקטנות בעיר במיקום בעל נגישות תחבורתית גבוהה".




























