סגור
הנוף מסטלה מאריס בחיפה
הנוף מסטלה מאריס בחיפה. תוכנית הבנייה במקום מתגלגלת במוסדות התכנון כ-20 שנה (צילום: זהר שחר)

עיריית חיפה התהפכה - מתנגדת לפרויקט רמ"י בסטלה מאריס

התוכנית שהופקדה בוועדה המחוזית בחודש שעבר היא לבניית 460 יחידות דיור במתחם מחנה זאב המתפנה, והיא חלק מהסכם גג שנחתם ב-2018. ראשת העיר קליש רותם הודיעה שבדיון בוועדה המקומית הוחלט להשאיר את הרכס במתחם נקי מבנייה: "אין שום היגיון בהרס קרקע כל כך משמעותית"

הבחירות לרשויות המקומיות מתקרבות, ובעיריית חיפה קשובים יותר מאי פעם לרחשי הלב של ציבור הבוחרים. ד"ר עינת קליש רותם, ראשת העיר, הודיעה אתמול (ה') בעמוד הפייסבוק שלה שבדיון שנערך השבוע בוועדה המקומית לתכנון ובנייה "לבקשתי וביוזמת יו"ר הוועדה נחשון צוק עם 'פורום ציבורי כרמל', הוחלט פה אחד להשאיר את רכס ההר במתחם סטלה מאריס נקי מבנייה".
אין להקל ראש בעניין, מדובר בתוכנית של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) להקמת 460 יחידות דיור במתחם מחנה זאב, המחנה הצבאי שמתפנה בסטלה מאריס. התוכנית, שהיא חלק מהסכם הגג שנחתם עם חיפה ב-2018, הופקדה בחודש שעבר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.
התוכנית הינה על שטח כולל של 50 דונם, והיא ממוקמת בסמוך לשכונות כרמל צרפתי ורמת שאול, על קו רכס הכרמל המערבי בשטח הבסיס הצבאי המתפנה, מצפון לרחוב טשרניחובסקי וממזרח לרכבל ולכנסיית הכרמליתים. התוכנית כוללת מבנים בגובה של 15-5 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 115 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף, התוכנית כוללת הקמת טיילת ציבורית בשטח של כ-13 דונם שתשלב מבני ציבור, מסחר ותיירות. הוועדה קבעה הוראות שימור בנוגע לארבעה מבני שימור של בונקרים ועמדות ששימשו את הצבא הבריטי מתקופת המנדט.
בתוכנית הושם דגש על בינוי המשתלב בקו רכס הכרמל במטרה לשמור על נוף הרכס מכיוון העיר התחתית ומטיילת בת גלים. ברחוב טשרניחובסקי, הציר הראשי של הכרמל הצרפתי, מתוכננת בנייה גבוהה יותר שתשלב חזית מסחרית וכיכר ציבורית. כל המרפסות בפרויקט מתוכננות לכיוון הרכס והחניות תת-קרקעיות. על התוכנית חתום משרד האדריכלים דרמן ורבקל.
התוכנית לפינוי ובנייה במחנה זאב מתגלגלת במוסדות התכנון כ-20 שנה. גרסה מוקדמת של התוכנית אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה כבר ב-2005. בשנת 2011 פנו תושבים מאזור הכרמל המערבי בחיפה לבית המשפט העליון כשביקשו לערור נגד פסק הדין של בית משפט המנהלי בחיפה, שאישר את הקמת הפרויקט במחנה זאב. הטענה העיקרית הייתה שיש לשמר את השטח פתוח ולא לבנות עליו.
רותי רפפורט, מנהלת אגף תכנון ארוך טווח בעיריית חיפה, ששיבחה את התוכנית בישיבת הוועדה המחוזית שבה נדונה התוכנית להפקדה בחודש דצמבר 2021, אמרה בישיבת הוועדה המקומית השבוע ש"למשרד מהנדס העיר אין כרגע המלצות האם להתנגד או לאשר. הוועדה המקומית צריכה להחליט אם להגיש התנגדות ולשם כך התכנסנו כאן".
קליש רותם כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "מדובר בעתודת הקרקע הנפלאה ביותר לקיומו העתידי של פארק ירוק עצום ממדים, פתוח לציבור - שיש בו היסטוריה מפוארת וגם אתרים קדושים לבאהאיים ולכרמליתיים. הסברתי שמדובר בשטח ייחודי עם נוף עוצר נשימה כמעט 360 מעלות, נדיר בארץ, הטובל בהיסטוריה מפוארת, וגם אופקי שטוח. אין עוד שטח כל כך משמעותי ונוח לפארק מטרופוליני כמו השטח הזה. בנוסף, מדובר בכמות קטנה של יחידות דיור, בהשוואה לכל תוכניות ההתחדשות העירונית שאנו מקדמים היום בעיר, אין שום היגיון בהרס קרקע כל כך משמעותית לצורך פרויקט זה. יש לציין שהפארק ממוקם מרכזי מאוד - ניצב בין חמש תוכניות התחדשות גדולות שאנו מובילים בימים אלה - קריית אליעזר ואליהו, בת גלים, שכונות החוף, כרמל צרפתי ושפרינצק. לכן אין ספק שהמתחם צריך להישאר הריאה הירוקה של כל השכונות האלו, שיהפכו יותר צפופות ככל שבנייתן תתקדם".