סגור
שלט נתיב תחבורה ציבורית רחוב מרמורק ליד כיכר הבימה ב תל אביב
רחוב מרמורק בת"א. ניסיון לצמצם את הצורך בוועדות ערר בתיקים החדשים (צילום: עמית שעל)

הבלאגן חוגג: ברובע 3 בתל אביב מתקשים לסגור עסקאות

בעלי דירות וגורמים מקצועיים מעידים על סחבת באישורי השומות מאז ההחלטה לגבות היטלי השבחה. העירייה: "יש עיכובים אך עובדים במרץ"

בעלי נכסים שממתינים להשלמת עסקאות נדל"ן ברובע 3 בתל אביב דיווחו כי השומות לרובע 3 עוכבו למשך זמן רב, מעבר למקובל, זאת בעקבות ההחלטה שהתקבלה ולפיה בעלי דירות ברובע ידרשו לשלם היטלי השבחה גם בפרויקטים של התחדשות עירונית. גורם שממתין לסגירת עסקה למכירת דירה בהיקף של קרוב ל־10 מיליון שקל אמר, כי הוא ממתין זמן רב לקבל שובר וכשהגיע לעירייה מספר פעמים נאמר לו על ידי הגורמים המקצועיים, כי העירייה עצרה חלק מהעסקאות ברובע 3, חלק מהשומות הוחזרו לשמאים שערכו אותן לתיקון בעקבות הפסיקה החדשה, אך לדבריו, גם לאחר שחלק מהשומות חזרו לעירייה מתוקנות, יש עיכובים.
"אני אישית מכרתי דירה וממתין מאז לקבלת שובר לתשלום, בלעדיו ובלי אישור העירייה אין עסקה, ואני חושש שהרוכשים לא ימתינו לי", הוא מספר. גם גורמים מקצועיים כאמור סיפרו על עיכובים, אם כי חלקם דיווחו כי קיבלו לאחרונה שומות מהעירייה, עובדה המעידה ככל הנראה כי מדובר בעיכוב ולא בעצירה מוחלטת של השומות.
בחודש שעבר ועדת הערר המחוזית לפיצויים והיטלי השבחה של מחוז ת"א החליטה כי התוכנית לרובע 3, שעוסקת בזכויות והוראות בנייה למבנים שעוברים התחדשות עירונית, תחייב את בעלי הדירות במקום בהיטלי השבחה, והם לא יקבלו פטור מההיטל בעת המכירה. מדובר בסכומים שינועו בין עשרות למאות אלפי שקלים לכל בעל נכס. גבולותיו של הרובע, לפי תוכנית העירייה שאושרה ב־2018, הם רחוב הירקון במערב, הרחובות בוגרשוב, בן ציון ומרמורק בדרום, אבן גבירול במזרח ונחל הירקון ושפך הירקון בצפון. התוכנית מחריגה את רחוב אבן גבירול, את מתחם הבימה־היכל התרבות ואת החלקות הסמוכות ממערב ומדרום לכיכר רבין. היא חלה על כל המבנים המיועדים למגורים, שלא הוגדרו לשימור.
אחד השמאים הפועלים מול העירייה הסביר דווקא את ההגיון מאחורי העיכובים. לדבריו, לא התקבלה החלטה לעצור את השומות, אך מטבע הדברים בעירייה לומדים את ההחלטה וחושבים על הדרכים להטמעתה בשומות הבאות, וכי בימים הקרובים השומות חוזרות לצאת כרגיל. עוד אמר השמאי, כי מטרת הגורמים המקצועיים בעירייה היא לצמצם את הצורך להיזקק לוועדות ערר בהמשך בתיקים החדשים.
מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "העירייה לא עצרה את עבודת הוועדה על השומות ברובע 3. לאור החלטת ועדת הערר החדשה בעניין רובע 3, אשר נלמדת על ידי הוועדה המקומית ושמאי הועדה, יש עיכובים, אך אנו עובדים בשיא המרץ על השומות".