סגור
מרכז פליציה בלומנטל בת"א
מרכז פליציה בלומנטל בת"א. "לקחו בעלי מקצוע ברמה הכי נמוכה" (צילום: אביגיל עוזי)

אדריכלית המרכז למוזיקה בת"א תובעת זכויות יוצרים: "לא נבחרתי מדפי זהב לתכנן מבני ציבור"

האדריכלית נילי פורטוגלי שלחה מכתב זועם לעיריית תל אביב שהחלה לשפץ את מבנה פליציה בלומנטל בניגוד לסיכומים עמה. ב־2008 היא כבר גזרה וילון שהותקן שם בניגוד לעמדתה

תביעות של זכויות יוצרים בתחום האדריכלות נחשבות נדירות יחסית בישראל, אך במקרה של האדריכלית נילי פורטוגלי, היא יוצאת כבר בפעם השנייה להגן על אחד המבנים החשובים שתכננה במהלך הקריירה שלה - מבנה המרכז למוזיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל בתל אביב, שצבוע כתום והוא בעל מאפיינים אדריכליים מיוחדים מבחוץ ומבפנים.
המבנה, הממוקם ברחוב ביאליק 26 וקשה להתעלם מנוכחותו, זכה להערכה מצד הציבור, הקולגות ואנשי ציבור, כולל ראש העיר המנוח שלמה להט (צ'יץ). אף שהמבנה הוקם ב־1996 הוא נכנס לרשימת המבנים לשימור של העירייה בשל ייחודו האדריכלי. אלא שלטענת פורטוגלי, העירייה, שבעבר תמכה בעמדתה כשיצאה להגן על המבנה ב־2008, היא זו שפוגעת בו כעת בצורה ברוטלית.
1 צפייה בגלריה
המרכז למוזיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל בתל אביב
המרכז למוזיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל בתל אביב
הבניין לפני השיפוץ
לטענתה, באוקטובר 2021 נודע לה במקרה על כוונת העירייה לבצע שינויים במבנה באמצעות חברת עזרה וביצרון. "ביקשתי מהם להתעדכן בתוכנית, והם אמרו שיש כמה דברים מינוריים לשנות והסכמתי. נפגשתי איתם וסיכמנו את הדברים בכתב. מספר חודשים לאחר מכן, בחודש פברואר, הגעתי לביקור במבנה וחשכו עיניי. הם הפרו את כל ההסכמות בינינו והתחילו לרשת את הבניין עם צינורות כיבוי אש והנמכות תקרה לטובת מערכות מיזוג אוויר שגרמו לפגיעה באלמנטים אדריכליים רגישים כמו קמרון התקרה באולם, הוויטרינה בלובי וחלל המדרגות. הם לקחו בעלי מקצוע ברמה הכי נמוכה והרסו מבנה בבעלותם שהם צריכים לשמור עליו".
פורטוגלי פנתה, באמצעות עורכי הדין ניר רבר ואדי לבדנסקי ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן ושות', אל העירייה במכתב בהול שבו דרשה שיכבדו את זכותה המוסרית על המבנה: "לאחרונה נודע למרשתנו כי הנכם מפרים ברגל גסה את כל הסיכומים עמה, וכי בכוונתכם לערוך, ובמקרים מסוימים כבר ערכתם בניסיון ליצור 'מעשה עשוי', שינויים מהותיים וקבועים במבנה, בניגוד מוחלט למה שסוכם עם מרשתנו".
לטענתה, הובטח לה כי השינויים שייערכו ואושרו על ידה יהיו עדינים ורק בחלק המערבי של המבנה ולצורך התקנת יחידת מיזוג אוויר. עוד צוין כי בכוונת העירייה למחוק את הצבע הכתום המייחד את המבנה. "מובן שאחד המאפיינים האייקונים של המבנה הוא הצבע הכתום הייחודי שלו, ולכן זהו שינוי שאינו מקובל בשום אופן", לשון המכתב. על פי הערכות, בשלב זה עבודות השיפוץ נעצרו על ידי העירייה, אך פורטוגלי דורשת לבטל את כל השינויים שנעשו ולבצע את השינויים החדשים בתיאום מלא עמה.
כאמור, לא מדובר בפעם הראשונה שפורטוגלי יוצאת למאבק על המבנה. ב־2008 התקינה העמותה שמפעילה את המרכז וילון בתוך המבנה בניגוד לעמדתה של פורטוגלי, וזו הגיעה למקום עם מספריים וגזרה אותו. פסק דין של המחוזי מ־2013 קיבל את עמדת העמותה בעניין הווילון, אך הכיר בזכות המוסרית של פורטוגלי על המבנה. לצד פורטוגלי עמדו אז אדריכלים מובילים כמו עדה ורם כרמי, שתכננו את מבנה בית המשפט העליון בירושלים, והעידו כי לא נעשה כל שינוי במבנה בלי התייעצות עם האדריכלים.
מקרה נוסף שמשמש כתקדים משפטי לשמירה על זכויות יוצרים הוא זה של האדריכל צבי מוססקו, שתכנן את היכל התרבות בעפולה, ובהמשך תבע את העירייה על שינויים רבים שנעשו במבנה בשל הפרת זכויות יוצרים, וזכה.
פורטוגלי מבהירה שבכוונתה ללכת עד הסוף וכי לא מדובר במשחקי אגו: "לא מדובר כאן בפגיעה בנילי פורטוגלי, זו פגיעה בציבור המשתמשים במבנה. אין לי התנגדות לשינויים, בניין זה דבר חי, אבל הטיעון שלי היה שצריך לעשות את השינוי בדרך נכונה שתהיה בהרמוניה עם הבניין הקיים. לא נבחרתי מדפי זהב לתכנן מבני ציבור בתל אביב אלא בגלל תפיסה מיוחדת.
מעיריית תל אביב לא נמסרה תגובה.