סגור

בלעדי לכלכליסט
שר השיכון לשעבר חילץ קבוצת רכישה חרדית

קבוצת "דיור למעשה" מכרה לאריאל אטיאס ולתדהר קרקע שמיועדת לדירות למגזר החרדי בשכונת אחיסמך בלוד. זאת אחרי עשר שנים של קשיים תכנוניים

קבוצת הרכישה החרדית “דיור למעשה”, שכבר עשר שנים היתה תקועה עם קרקע בלוד, חולצה מהבוץ על ידי שר השיכון לשעבר אריאל אטיאס מש”ס, כך נודע ל”כלכליסט”. קבוצת הרכישה, חברת מגדלי הבורסה ואיש העסקים החרדי שוקי שרון חתמו בימים האחרונים על מכירת הקרקע בשכונת אחיסמך לחברת ארידר יזמות, שבבעלות אטיאס, ולקבוצת הנדל"ן תדהר. הקרקע מיועדת לבניית דירות למגזר החרדי, והיא נמכרה כעת תמורת 130 מיליון שקל. תדהר בנייה, מקבוצת תדהר, תקים את הפרויקט שאכלוסו צפוי ב־2023.
הפרויקט קודם בעבר על ידי קבוצת הרכישה ושני שותפיה, אך הוא נתקע בשל קשיים תכנוניים. על הקרקע יקדמו תדהר וארידר 372 דירות, ש־43 מתוכן מיועדות לבעלי קרקע ולחברי קבוצת רכישה שנותרו בפרויקט. מרבית חברי הקבוצה החליטו לעזוב את הפרויקט לאחר עשר שנים מפרכות ומתסכלות, והם קיבלו בחזרה רק חלק מסכום השקעתם. באפריל 2011 זכתה קבוצת הרכישה במכרז על הקרקע תמורת 131 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
שכונת אחיסמך בעיר לוד
שכונת אחיסמך בעיר לוד
שכונת אחיסמך בעיר לוד
(צילום: viewpoint)
את קבוצת תדהר ייצגו בעסקה עורכי הדין ענת מולכו, יונתן טיסונה, וטל ששון ממשרד עוה"ד פישר (FBC&Co). את קבוצת הרכישה "דיור למעשה" ייצג עו"ד אריאל יונגר. את איש העסקים שוקי שרון ייצגו עורכי הדין יצחק מירון ואלעד אלעזר ממשרד מירון בן ציון ופריבס.
כיום בונה תדהר בשכונת אחיסמך כ־1,000 יחידות דיור עבור כמה יזמים במגוון פרויקטים. החברות אגב החלו לשווק את הפרויקט שמוקם “20 דקות מבני ברק”, בלי לציין בפרסומים כי הוא נמצא בלוד, שזכתה לכותרות שליליות בעת מבצע “שומר החומות”.
אטיאס כיהן כשר השיכון בשנים 2013-2009 מטעם מפלגת ש"ס, בשנים שבהן מחירי הדירות נסקו ורשמו עליות שנתיות דו־ספרתיות. אטיאס זכור כמי שניסה לצנן את השוק, בעיקר באמצעות שיווק מסיבי של דירות מסובסדות במסגרת מחיר למשתכן, אולם בסופו של דבר הוא התכתש עם נציגי מפלגת ישראל ביתנו סביב שאלת הקריטריונים בנוגע לזכאות לרכישת דירה מסובסדת (כן או לא "כושר השתכרות" של בני הזוג כמבחן לזכאות), ויכוח שהכשיל את המהלך, ושכנע כמה שנים מאוחר יותר את שר האוצר משה כחלון לוותר לחלוטין על מבחן הקריטריונים בדירות מחיר למשתכן.
2 צפייה בגלריה
אריאל אטיאס
אריאל אטיאס
אריאל אטיאס
(עמית שעל)
בנוסף לכך הציבור החרדי זוכר לאטיאס את הכישלון בהקמת העיר החרדית חריש. במשך כמה עשורים הבטיחו הפוליטיקאים החרדים כי העיר שתוקם ממזרח לחדרה מיועדת לציבור החרדי והיא גם תוכננה בהתאם לכך, אולם המכרזים הראשונים לאלפי דירות ראשונות יצאו בהתאם להוראת היועצים המשפטיים לכלל הציבור בהנחה שהחרדים יהיו הזוכים. ואכן, מי שזכו בכל המכרזים היו עמותות חרדיות, אולם הוחלט לפסול את כל הצעותיהן מאחר שהוכח כי נחתמו על ידי מקור אחד. בעקבות זאת הזכייה עברה למציעים אחרים, שייעדו את הפרויקטים לציבור הכללי, הפכו את חריש לעיר עם אוכלוסייה מעורבת והותירו את החרדים עם משבר דיור חריף ולא מעט ביקורת על נציגיהם בממשלה.
אטיאס עומד בראש חברת ארידר יזמות כבעלים יחיד בחברה שנרשמה ב־2014. החברה יוזמת ומשווקת פרויקטים למגורים ומשרדים, והיא שותפה בפרויקט בבית שמש עם חברת טעמן נדל"ן. בשנים האחרונות הוזכר שמו לא אחת כמי שעשוי לחזור למערכת הפוליטית. הוא ניהל את המו"מ הקואליציוני מטעם המפלגה ואף הוצב במקום ה־120 המכובד ברשימת ש"ס.