סגור
בנייה ב באר שבע 7.5.23
בנייה בבאר שבע. "מייבשים אותנו, זו ממש קטסטרופה" (צילום: חיים הורנשטיין)

"החרם הטורקי הוא רעידת אדמה בענף הבנייה"

ענף הבנייה נמצא בימים אלו בתקופה מאתגרת במיוחד בשל המחסור בעובדי בניין. כעת הוסיפה טורקיה שמן למדורה עם ההחלטה על הגבלת היצוא לישראל, ויזמים מזהירים כי העלויות יתגלגלו בסופו של דבר לרוכשי הדירות

הודעת טורקיה על הגבלת היצוא לישראל תפסה את ענף הבנייה באחת התקופות המאתגרות שעברו עליו בשנים האחרונות, בגלל המחסור ב־90 אלף עובדי הבניין הפלסטינים. יזמים וקבלנים שעמם שוחחנו סבורים כי עצירה של יבוא מוצרי בנייה תוביל להאטה נוספת בקצב הבנייה. שמגר ואקנין, מנכ"ל וממייסדי גשם החזקות, יזמית נדל"ן שגם בונה בעצמה, אומר: "החרם הוא רעידת אדמה בעולם הבנייה. אם ההגבלות הטורקיות היו קורות באמצע אוקטובר, לא הייתי פותח את אתרי הבנייה בגלל השילוב של מחסור בפועלים ומוצרי בנייה".
המלט שמיובא מטורקיה הוא רק חלק מהבעיה, מסביר ואקנין, "מביאים רק מטורקיה זכוכית, פרופילי אלומיניום, כימיקלים, צבעים. עצירת היבוא תשפיע על כל שרשרת הייצור".
בכיר באחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל אומר כי "כל מי שמסתובב בתל אביב רואה את החיפויים מזכוכית על המגדלים, והם כולם מטורקיה. תעשיית הבנייה תלויה ביבוא הזה. בנוסף, ספקים רבים בענף הבנייה שעובדים עם טורקיה הם ערבים ישראלים, שמכירים את השפה והמנטליות העסקית. זו אוכלוסייה שתיפגע מאוד מההחלטה של ארדואן".
עצירת היבוא תשפיע, להערכת ואקנין, על מחירי המוצרים, עלויות שיתגלגלו בסופו של דבר על רוכשי הדירות. בנוסף תהיה השפעה על קצב הבנייה. "כבר היום אני עובד ב־70% תפוקה לעומת המצב עד 6 באוקטובר. למשל חיפוי בניין לוקח עשרה חודשים במקום שלושה חודשים. אין כמעט קבלן שעובד ב־100% תפוקה".
יש תחליף למוצרים מטורקיה?
"הפתרון הוא להביא חומרים מאירופה שזה הרבה יותר יקר או להביא חומר זול מסין, אבל עלויות ההובלה משם התייקרו מאוד משום שהחות'ים מאלצים את האוניות לשוט בנתיב ארוך ולא דרך תעלת סואץ. אז אני אשלם פחות על החומר אבל הרבה יותר על ההובלה. היום מטורקיה ההובלה עולה כמה מאות דולרים למכולה ומסין היא עולה אלפי דולרים למכולה. מייבשים אותנו, זו ממש קטסטרופה".
1 צפייה בגלריה
שמגר ואקנין מנכ"ל גשם החזקות
שמגר ואקנין מנכ"ל גשם החזקות
מנכ"ל גשם החזקות שמגר ואקנין. המחסור ישפיע על קצב הבנייה והמחיר לרוכשים
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדברי ואקנין, "טורקיה היא כמו מפעל של ישראל, היא היצרן הראשי של המדינה. בגלל המגמה של סגירת המפעלים בעשורים האחרונים הפכנו להיות מדינה שלא מייצרת כלום, והיום אין כבר מאיפה לקנות את המוצרים".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו מסר כי "המסקנה המיידית מהאירוע של ההגבלות הטורקיות היא לשמור על עצמאות הייצור של מדינת ישראל. חייבים לפתח את תעשיות הבנייה הישראליות ולעודד אותן ולהסתמך פחות על היבוא".