סגור
מגזין נדל"ן 26.3.24 עובדים זרים מ טורקיה בונים בניינים ב תל אביב
טורקיה מגבילה יצוא של פלדה וברזל (צילום: אוראל כהן)

טורקיה מגבילה יצוא של עשרות מוצרים לישראל; השר כ"ץ: ננקוט צעדים לעצור השקעות בטורקיה

משרד המסחר הטורקי מגביל יצוא של מוצרים מ-54 קטגוריות לישראל, בהם פלדה, ברזל ומלט. הגבלות הסחר יימשכו כל עוד לא תוכרז הפסקת אש בעזה ועד שישראל תאפשר לה להכניס סיוע הומניטרי לרצועה. שר החוץ כ"ץ: "ישראל לא תכנע לאלימות ולסחטנות. ננקוט נגד טורקיה בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית"

דילול הכוחות המשמעותי של צה"ל בעזה לא הרשים את ממשלת טורקיה שמדרדרת את יחסיה עם ישראל: משרד המסחר הטורקי הורה על הגבלת יצוא של מוצרים מ-54 קטגוריות לישראל ובקטגוריות אלה גם פלדה, ברזל ומלט. לפי טורקיה, הגבלות הסחר יימשכו כל עוד לא תוכרז הפסקת אש בעזה ועד שישראל תאפשר לה להכניס סיוע הומניטרי לרצועה.
בימים האחרונים יש תרעומת בטורקיה על כך שישראל לא נעתרת לבקשה להצניח חבילות של סיוע הומניטרי לרווחת תושבי עזה, בדומה להצנחות שעושות מדינות אחרות, בהן ארה"ב, מצרים וירדן. היחסים בין שתי המדינות התערערו מאז תחילת המלחמה ב-7 לאוקטובר כשברקע מתקפות יוצאות דופן בחריפותן של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נגד ישראל, שהאשים אותה בין השאר בביצוע פשעי מלחמה בעזה וזאת תוך התעלמות מהטבח שעשה חמאס בעוטף עזה ובערי הדרום.
בשנים האחרונות היבוא הישראלי מטורקיה התרחב משמעותית, עד לכדי יבוא של תוצרת חקלאית וזאת חרף הביקורת הפנימית בארץ על הפקרת התעשייה והחקלאות לטובת המשק הטורקי. גורמים במשק שהתנגדו למגמה הגוברת של הרחבת היבוא מטורקיה התריעו פעמים רבות בעבר מפני תרחישים כמו זה – שטורקיה תגביל יצוא של מוצרים חיוניים לישראל בזמן שהיא תהיה נתונה במצב של לחימה עם הפלסטינים.
הכתובת למשבר המסחר עם טורקיה היתה על הקיר ממזמן. במשברים הרבים שידעו היחסים בין המדינות, ארדואן נמנע מפגיעה ביחסי הסחר אך עם פרוץ המלחמה בעזה, הזהירו אנשי עסקים שפועלים במשק הטורקי כי ישראל נשבתה בקונספציה באשר לשגרת מסחר עם טורקיה, גם בזמן מלחמה ושהיא עשויה לקרוס וזאת כפי שפרסם כלכליסט בסוף אוקטובר האחרון.
"חייבים להפסיק את התלות בטורקיה"
"חייבים להפסיק את התלות בטורקיה ורק באמצעות חיזוק התעשייה המקומית נבטיח את העצמאות והחירות שלנו במדינת ישראל", הגיב היום (ג') נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר להגבלת היצוא מטורקיה לישראל.
לדבריו, המשבר הנוכחי עם טורקיה "מדגיש את מה שאנחנו טוענים מזה זמן רב. אנחנו חייבים להיות מסוגלים לייצר את הכל בעצמנו. שמירת היכולת והכוח של התעשייה הישראלית לייצר את הכל בעצמה מהותית לחוסן הלאומי שלנו – בעתות שגרה ובעתות משבר ובוודאי משברים מקומיים כמו מלחמה שבהם אנחנו מגלים שהעולם שולף את נשק המסחר כדי ללחוץ ולהשפיע על ישראל". תומר קרא לממשלה לגבש תוכנית מתוקצבת לחיזוק העצמאות היצרנית של ישראל וזאת, בין השאר, תוך חיזוק התעשייה הישראלית בהעדפת תוצרת מקומית במכרזים שמפרסמת המדינה.
בהתאחדות התעשיינים אמרו היום כי טורקיה נמצאת מזה תקופה ארוכה בתהליך השתלטות איטי על כמה ענפי תעשייה בארץ, בהם תעשיות הבנייה. "הטורקים מייצאים לישראל סחורה מסובסדת שמיוצרת בידי עובדים בשכר משפיל וללא שמירה על תקני איכות סביבה מערביים ומחסלים את התעשייה הישראלית המקומית ופוגעים בעצמאות היצרנית שלנו. לא רחוק היום שבו נהיה תלויים אך ורק בטורקיה למוצרים הבסיסיים ביותר וזה מסוכן למדינה", אמר תומר. בהתאחדות אומרים כי טורקיה כבר שולטת על ענף הפלדה שממנו נותרו בארץ שני מפעלים וזאת לאחר שבעשור האחרון השתלטה על ענף המלט, כך שכיום יש רק יצרנית מלט אחת בישראל – נשר.
שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב להגבלות יצוא מוצרים ומסר כי "ישראל תפנה למדינות וארגונים פרו-ישראלים בארה"ב במטרה לעצור השקעות בטורקיה ולמנוע יבוא מוצרים ממנה, וכן תפנה לידידיה בקונגרס האמריקני בבקשה לבחון הפרה טורקית של חוקי החרם נגד ישראל, ולהטיל עליה סנקציות בהתאם. כ"ץ מסר: "נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס בעזה שאנסו, רצחו וחיללו גופות של נשים, נערות, מבוגרים ושרפו ילדים בחיים. ישראל לא תכנע לאלימות ולסחטנות. ננקוט נגד טורקיה בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית".