סגור
אתר בנייה
אתר בנייה (שאטרסטוק)

על סך 100 מיליון שקל: החוב של הרשויות המקומיות לקבלנים

נתונים עגומים שהוצגו בוועדת הכספים של הכנסת חושפים כי עשרות רשויות מקומיות טרם שילמו את חובותיהן לקבלנים. מדובר בעבודות של קבלנים קטנים בינוניים, שמגיעים לסכום של 100 מיליון שקל. "אני לא יודע אם הרשויות המקומיות הפנימו שלא יהיו בתי-ספר חדשים בספטמבר"

מנתונים שהוצגו בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת הכספים של הכנסת, בנושא אי-תשלום חובות רשויות מקומיות לקבלני ביצוע הפרויקטים ציבוריים, עולה כי עשרות רשויות מקומיות לא משלמות את חובותיהן לקבלנים אשר ביצעו עבורן עבודות. על פי נתונים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מדובר בחובות שמגיעים לסכום של 100 מיליון שקל.
ברוב רובם של המקרים מדובר בקבלנים קטנים ובינוניים, אשר נשכרו כדי לבנות בתי ספר, גני ילדים, מתנ"סים וכיכרות. כמו כן, מדובר בפרויקטים שאינם ממומנים על ידי הממשלה, אלא בפרויקטים עליהם אחראית הרשות המקומית. הרשות היא זו שקיבלה תקציב ייעודי מהמשרדים הממשלתיי הרלבנטיים.
25 רשויות נמנות ברשימת בערים ברשימת הערים והרשויות המקומיות, ובהן ניתן למצוא את החברה הכלכלית לפיתוח שדרות, נתיבות, יפתח, החברה הכלכלית קריית גת, החברה לפיתוח בית שמש, קצרין, גדרה, עומר, קריית ארבע, מועצה אזורית גלבוע, גן יבנה, אום אל פחם, טייבה, חריש, טירת הכרמל וצפת.
במכתב מקדים שהוגש לקראת הדיון כתבו מספר חברי כנסת, בהם גם חברי הכנסת ולדימיר בליאק וחנוך מילבצקי שהשתתפו בדיון, כי "לקבלנים יש מספר פרויקטים במקביל, שעליהם מעמידים בטחונות ומשלמים תקורות. לוחות הזמנים ואבני הדרך נותרו בעינם, ומזמיני העבודה דורשים עמידה בזמנים על פי תוכניות. קבלני הביצוע נאלצים להתמודד עם קושי תזרימי למימוש הפרויקט, זאת בנוסף על המצב הקשה בו פגשה המלחמה את ענף הבנייה והתשתיות - עליית הריבית החדה ועוד".
"חוק 'מוסר תשלומים' אשר חוקק ב-2017 מופר כל יום בשבוע, והוא בבחינת אות מתה לרשויות אלו. הנחיות שהוציא החשב הכללי מיום 20/10/2023 לחשבי המשרדים להעביר לרשויות, בין היתר, תשלומים באופן מיידי, ללא כל ימי אשראי אינן נאכפות כלל", נכתב.
"משמעות קריסת הענף היא שכל תקציבי הפיתוח שיש לכל משרדי הממשלה הם לא רלוונטיים, כי אין יכולות ביצוע". אמר בדיון סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ניר ינושבסקי. "אפשר לתכנן מסילה, אבל לא יהיה מי שיבנה. אפשר לתכנן כביש, אבל לא יהיה מכרז. אפשר לתכנן בית ספר, אבל אין פועלים - זה האירוע. אני לא יודע אם הרשויות המקומיות הפנימו שלא יהיו בתי-ספר (חדשים) בספטמבר. בתוך כל זה עומדים עשרות קבלנים, שעשרות רשויות לא שילמו להם. אם היו משלמים שוטף 150 רצוף, אני מניח שאולי לא היינו פה עכשיו, אבל העיריות גם לא משלמות בתנאים נורמליים, וגם לא עומדות בתנאי התשלום שהן עצמן קבעו".
נכתב על ידי מערכת מרכז הנדל"ן