סגור

אושר: זאפה ירושלים יועבר לאזור התעשייה תלפיות, שם יוקם מלון ראשון

במסגרת התוכנית ייהרס מבנה בן 3 קומות ברחוב יד חרוצים ובמקומו ייבנה מגדל בן 24 קומות אליו יועבר מועדון הזאפה ממתחם התחנה. עוד יוקמו במתחם מלון, חנויות ו-173 דירות, מתוכן 90 להשכרה

הוועדה המחוזית ירושלים אישרה היום (ב') את תוכנית ההתחדשות של מתחם מועדון הזאפה באזור התעשייה תלפיות בירושלים. לפי התוכנית, מועדון הזאפה שנמצא כיום במתחם התחנה הראשונה יעבור לשטח התוכנית ברחוב יד חרוצים, המתפרס על 5 דונם.
במסגרת התוכנית ייהרס מבנה בן 3 קומות (2,000 מ"ר בנוי) ובמקומו ייבנה מגדל בן 24 קומות (43 אלף מ"ר בנוי). מלבד מועדון הזאפה שייבנה בתת הקרקע, במבנה יוקם גם המלון הראשון באזור התעשייה תלפיות, כמו גם חנויות בקומת הקרקע ו-173 דירות, מתוכן 90 להשכרה. התוכנית כוללת גם בנייה בתת הקרקע של חניון בגובה 6 קומות. התוכנית מחברת בפועל בין שכונת בקעה הוותיקה לאזור התעשייה תלפיות המתחדש ומשנה את פניו.
1 צפייה בגלריה
הדמיה מתחם זאפה תלפיות ירושלים
הדמיה מתחם זאפה תלפיות ירושלים
הדמיית התוכנית
( הדמיה: אדר' תב"ע יגאל לוי, אדר' מעצב, אלכס מייטליס)
יזם התוכנית קיבל מהוועדה המחוזית תוספת של 200% זכויות בנייה למגורים, מעבר להיקף של 670% שהתאפשרו בהתאם למדיניות בתוכנית האב, עבור דיור להשכרה. כן התאפשרה תוספת של 2,500 מ"ר מעבר לשטחי הבנייה שנקבעו למסחר בתוכנית האב, לטובת הקמת מועדון הזאפה בתת-הקרקע.
יזם התוכנית פיני שמש מסר לכלכליסט שהוא מעריך שהבנייה תתחיל בעוד כשנה וחצי ותיארך כשנתיים וחצי. כלומר, הקמת הפרויקט, המוערכת ב-700 מיליון שקל, עתידה להסתיים באמצע 2028. אדריכל התוכנית הוא יגאל לוי, ועו"ד עידו נח ליווה את אישורה.
מתחם תלפיות הוקם באמצע שנות ה-60 בקצה הדרומי של ירושלים המחולקת, ממש על קו הגבול עם ירדן. על אף העובדה שהעיר התרחבה מאוד אחרי 1967, במשך השנים הוא תפקד כאזור ספר, עם מוסכים, בתי מלאכה וכמה בתי חרושת. בפריפריה של המתחם, ממש על קו התפר, הוקמו אז מבני שיכון סטנדרטיים, "בלוקים". בסוף שנות ה-70 התחילו להגיע למקום גם שימושים מסחריים, ובמקביל התפתחה בתלפיות סוג של אלטרנטיבה "אמנותית", עם מקומות כמו מועדון "האומן", "הצוללת הצהובה", בית הספר לתיאטרון חזותי, ניסן נתיב וביה"ס לקולנוע סם שפיגל.
תוכנית האב של רובע תלפיות המתחדש הוכנה על-ידי האדריכל יעקב מולכו ואושרה על-ידי הוועדה המחוזית ירושלים בשנת 2013. התוכנית עודכנה ב-2020, וקיבלה את אישורה של הוועדה המחוזית ירושלים. התוכנית כוללת מסגרת תכנונית כוללת לתוספת של כ-10,000 דירות, 1.16 מיליון מ"ר מסחר ותעסוקה, ו-80 אלף מ"ר מלאכה ותעשייה. לאור מורכבות האזור, הצפי הוא כי היקף המימושים יהיה חלקי ויימשך על פני שנים רבות.
לפרויקט מתחם זאפה התנגדו דיירים של מתחם המגורים הסמוך, "נופי בקעה" ברחוב יד חרוצים 3, שטענו כי "אנשים קנו דירות ביוקר בשל הנוף המדהים והפתוח לירושלים. הקמת המגדל תסתיר לנו, לפי מיקום כל דירה, את הנוף בצורה חלקית או טוטאלית". עוד הם טענו כי "הבניין מואר לפי שעות היום ולפי כיווני הדירות בצורה מאוד משמעותית. אנשים שקנו בבניין אוהבים אור שמש ולא משתמשים באור חשמלי במשך כל היום. הפרויקט זאפה תלפיות יוריד באופן דרסטי את כמות האור ברוב הדירות בניגוד לחוק".
ועדת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית ירושלים, שדנה באישור התוכנית בחודש שעבר, דחתה את ההתנגדויות של תושבי "נופי בקעה", בנימוק ש"פיתוח העיר והתחדשותה כרוכים, בין היתר, בבנייה בצפיפות גבוהה יותר ובבינוי גבוה יותר, וככלל אין בנימוק של הסתרת מבטים כדי למנוע את המשך פיתוח השכונה והעיר לרווחת תושביה בהווה ובעתיד. כן תציין הוועדה כי למתנגדים אין זכות מוקנית לשימור הנוף הנשקף מבתיהם וכי הם מתגוררים בתוככי עיר אשר הבינוי בה הינו דינמי ומשתנה לאורך הזמן בהתאם לצרכים". יחד עם זאת ציינה הוועדה כי "ככל שהמתנגדים סבורים כי אישור התוכניות יגרום להם פגיעה, הם רשאים לבחון את האפשרות לפעול בכפוף להוראות סעיף 197 לחוק".