סגור

הממונה על התקציבים באוצר: "הסיכוי לירידת מחירי הדירות - הגבוה ביותר בעשור האחרון"

עוד התייחס יוגב גרדוס להצעה של התאחדות הקבלנים לעסקת חבילה שבמסגרתה המדינה תשווק קרקעות לבניית 300 אלף דירות במחירי 2019 והקבלנים יקפיאו את מחירי הדירות: "קודם כל תקפיאו מחירים ואז נדבר". גם שר הבינוי והשיכון התייחס לדרישת הקבלנים כי המדינה תוריד את מחירי הקרקעות שהיא משווקת: "אל תציעו הצעות מטורפות במכרזים"

"על פי ההערכות שלי, אנחנו בנקודה היסטורית שבה סיכויים לירידה או התמתנות של מחירי הדירות הם הכי גבוהים שהיו בעשור האחרון", אמר הבוקר יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בכנס של התאחדות הקבלנים בוני הארץ.
עוד התייחס גרדוס להצעה של ההתאחדות לעסקת חבילה שבמסגרתה המדינה תשווק קרקעות לבניית 300 אלף דירות במחירי 2019 ובתמורה הקבלנים יקפיאו את מחירי הדירות: "אני מוכן למשא ומתן בלי תנאים מוקדמים. קודם כל תקפיאו את מחירי הדירות ואז נשב ונדבר".
גם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין התייחס לדרישת הקבלנים כי המדינה תוריד את מחירי הקרקעות שהיא משווקת. אלקין התייחס לכך שמחיר הקרקעות נקבע במכרזים שבהם ההצעה הגבוהה ביותר זוכה, ואמר בהתרסה: "אין לי בעיה שתשלמו פחות על הקרקע. אל תציעו הצעות מטורפות במכרזים. אתם משקיעים מה שאתם חושבים שאתם מסוגלים לשלם".
על המחלוקת בינו לבין הקבלנים על רקע ההחלטה שהוא יזם להגביל את הצמדת מחיר הדירות למדד תשומות הבנייה אמר אלקין: "מותר להיות חלוקים. אני גם מבין את הכעס, כי עשינו משהו שלא עשו לפנינו. אנחנו מוכנים לספוג את ירידת מחיר הקרקע במכרזים ממשלתיים. אני מבין שקבלנים ישלמו פחות בגלל ביטול ההצמדה".
הגבלת היכולת של הקבלנים להצמיד את מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה התקבלה במועצת מקרקעי ישראל ותיכפה כעת רק בקרקעות מדינה שישווקו מעתה. אבל אלקין מקדם גם הצעת חוק שתאסור להצמיד מרכיבים במחיר הדירה למדד התשומות ותשפיע על כל פרויקטי הבנייה, גם אלה שעל קרקע פרטית.
אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת שדנה בהצעת החוק הזו, אמר כי "יש הסכמה של הקואליציה והאופוזיציה על החוק. הולכים לבטל את הסיפור הזה. זה יחסוך לזוגות צעירים מאות אלפי שקלים".