סגור

"עסקת חבילה שתחסל את משבר הדיור": בניית 100 אלף דירות בשנה בתמורה להקפאת מחירים

התאחדות הקבלנים בוני הארץ הציגה היום צעדים שאמורים לדעתה לחסל את משבר הדיור תוך 5 שנים, זאת על ידי הגדלה מהירה של מלאי הדירות, במקום צעדים לא יעילים לדעתם שבהם נקטה הממשלה עד עתה ונועדו לצמצם את הביקוש לדירות. ראול סרוגו, נשיא ההתאחדות, "התפיסה שמובילות ממשלות ישראל בזו אחר זו, לפיה, פעולות להפחתת הביקוש לדירות יפתרו את משבר הדיור, צריכה לעבור מהעולם מיד"

הקפאת מחירי הדירות, מכירת קרקעות מדינה לבניית 300 אלף דירות עד סוף השנה, והשקעה של 5 מיליארד שקל בתשתיות תומכות דיור ברשויות המקומיות. אלה הצעדים הבולטים בעסקת חבילה שמציעה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לממשלה. התוכנית הזו הוצגה היום בכנס השנתי של ההתאחדות באילת והיעד שלה הוא לעמוד בקצב בנייה של 100 אלף דירות בשנה.
נשיא ההתאחדות ראול סרוגו אמר במסיבת העיתונאים שבה התוכנית הוצגה "אנו מציעים לממשלה ולשלטון המקומי עסקת חבילה היסטורית שתחסל את משבר הדיור". על עסקת החבילה יחתמו נציגי השלטון המקומי, הממשלה והקבלנים, ולהערכת ההתאחדות יישום שלה יוכל לחסל את משבר הדיור והתשתיות תוך 5 שנים.
בהתאחדות מבקשים לפתור את המשבר על ידי הגדלה מהירה של מלאי הדירות, במקום צעדים לא יעילים לדעתם שבהם נקטה הממשלה עד עתה ונועדו לצמצם את הביקוש לדירות. "התפיסה שמובילות ממשלות ישראל בזו אחר זו, לפיה, פעולות להפחתת הביקוש לדירות יפתרו את משבר הדיור, צריכה לעבור מהעולם מיד. הדרך לפתרון המשבר היא בהגדלת ההיצע ועצירת עליות מחירי הקרקעות. ההסכם ההיסטורי שאנו מציעים יאפשר לחסל את המשבר הזה תוך מספר שנים. אני קורא לשותפים בממשלה, לכנסת ולשלטון המקומי, שימו בצד את האגו ועזרו לנו למנוע קטסטרופה כלכלית בשנים הבאות", כך לפי סרוגו.
ממלא מקום נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אלי אביסרור אמר, "ההצעות של ההמשלה מעכשיו הן הצעות הזויות. פשוט הזויות. אנחנו נראה את כולן נזרקות לפח ואנחנו הקבלנים נמשיך להיאבק על כל קרקע ואחר כך יספרו בממשלה שאנחנו אשמים במחירים. אין שום סיכוי שמחירי דירות יירדו ככה".
על פי עסקת החבילה שמציעה ההתאחדות - חלקם של הקבלנים בהסכם יהיה כאמור הקפאה של מחיר הדירות לתקופה שתוגדר מראש, רכישה של מלאי הקרקעות הגדול שתשווק המדינה והמגזר הפרטי תוך התחייבות לפעול להפקת היתרי בנייה תוך שנה. בנוסף על פי ההצעה הקבלנים יתחייבו לקיצור משך הבנייה על ידי אימוץ שיטות בנייה מתועשות.
בעסקת החבילה שמציעים הקבלנים, השלטון המקומי יתחייב להפיק היתרי בנייה ל-120 אלף דירות בשנה, כאשר זמן ההמתנה להיתר לא יהיה ארוך מ-10 חודשים, הממשלה בתמורה תשלם לרשויות תמריצים בסך 50 אלף שקל לכל דירה. משום שיעד עסקת החבילה הוא בניית 100 אלף דירות בשנה, תוכנית התמריצים הזו תעלה לממשלה כ-5 מיליארד שקל. עם זאת להערכת הקבלנים ענף הבנייה מניב למדינה ולשלטון המקומי הכנסות של כ-74 מיליארד שקל בשנה.
הצלע השלישית בעסקת החבילה הזו היא כאמור הממשלה שמתבקשת לשחרר לשוק הפרטי את כל מלאי המגרשים המתוכננים שבהם להערכת הקבלנים פוטנציאל לבניית 300 אלף דירות. מחיר הקרקע יוקפא ויוצמד לערכי שנת 2019. בנוסף בהתאחדות קוראים לממשלה לפעול להקמת 2 מטרופולינים חדשים שבכל אחד מהם 2 מיליון תושבים, בנגב ובגליל.
באשר לסוגייה שמטרידה רבים מרוכשי הדירות - התייקרות המחירים בעקבות הצמדה של מחיר הדירות למדד תשומות הבנייה שזינק בשנה האחרונה ב-8%, מציעים בהתאחדות כי תשלומי התמורה לדירה יוצמדו לאחד משני מדדים - מדד המחירים לצרכן או מדד התשומות לבנייה - הנמוך מבניהם.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין מקדם בימים אלה הצעת חוק שתאפשר להצמיד את מדד תשומות הבנייה רק לרכיב הבנייה ולא למרכיבים אחרים במחיר הדירות, כגון עלות הקרקע והרווח היזמי. הקבלנים הדגימו במסיבת העיתונאים כי ההגבלה על ההצמדה תטיב במיוחד עם רוכשי הדירות באזור תל אביב והמרכז משום שמחיר הדירות באזור זה גבוה משמעותית ממחירן בפריפריה. מרכיב הקרקע במחיר של דירות שנמכרות באזור תל אביב יקר בהרבה מאשר מרכיב הקרקע בפריפריה. בדוגמא שהוצגה במסיבת העיתונאים רוכש דירת 4 חדרים טיפוסית בעפולה שעלותה הממוצעת מיליון שקל, יחסוך כתוצאה מההגבלות ההצמדה למדד התשומות כ-30 אלף שקל. לעומת זאת רוכש דירה דומה בתל אביב שעלותה כ-5 מיליון שקל יחסוך קרוב ל-300 אלף שקל.