סגור
בית העיתונאים על שם נחום סוקולוב ב תל אביב
בית העיתונאים על שם נחום סוקולוב בתל אביב. "תוכנית פוגענית בכל היבט" (צילום: אוראל כהן)

התנגדות התושבים לפרויקט בית העיתונאים: "חישוב הזכויות מניפולטיבי ולא חוקי"

תושבי רח' איתמר בן אב"י בת"א הגישו התנגדות לפרויקט המתוכנן בן 19 הקומות שיזמו הפניקס וריאליטי קרן השקעות, שמבקש להפוך את הרחוב לגישה לחניון שלו: "חישוב הזכויות נעשה בסתירה לתוכנית השימור, עם אישור שימור מבנה ללא היתר, תוך הגדלת שטחים מופרזת ופוגענית"

הסאגה של קידום תוכנית הבנייה באתר בית העיתונאים (בית סוקולוב) בת"א עברה לאחרונה שלב נוסף, עם הגשת התנגדות חדשה של דיירי רחוב איתמר בן אב"י.
השכנים לפרוייקט ברחוב קפלן הצליחו בשל עתירה מנהלית שהגישו, לגרום בחודש האוגוסט האחרון לביטול תוקף התוכנית שכבר אושרה, והיא הוחזרה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א לצורך שמיעת התנגדויות. נקודת המוצא של ההתנגדות היא כי הפיכת רחוב איתמר בן אב"י שמשמש כרחוב ללא מוצא, לנתיב גישה לחניון הפרוייקט החדש, תהפוך אותו ללא מתפקד ולסיכון בטיחותי. הטענה העיקרית היא כי חישוב זכויות הבנייה בפרוייקט, שהיה כרוך בניוד זכויות ממבנה לשימור, היה שגוי.
לפי התוכנית המאושרת (שקיבלה תוקף), עליה חתום אדריכל גידי בר אוריין, בית סוקולוב, שנבנה ב־1957 וכולל שתי קומות וקומת גג חלקית, יעבור שימור וימשיך לשמש את אגודת העיתונאים. במקום מבנה בן ארבע קומות שמצוי מאחוריו, ושימש את דובר צה"ל במשך שנים, ייבנה מגדל מגורים ותעסוקה חדש בגובה 19 קומות עם 132 דירות ושתי קומות משרדים. יזמי הפרויקט הם הפניקס חברה לביטוח וריאליטי קרן השקעות, שרכשו את המגרש, ששטחו 3.6 דונם, כולל המבנים שעליו, מאגודת העיתונאים ב־2015 ב־172 מיליון שקל.
בספטמבר 2022 הוגשו שתי עתירות מינהליות נגד אישור התוכנית לבית המשפט המחוזי תל אביב. מגישי העתירה האחת הם תושבים מהרחובות הסמוכים, שטוענים כי לא ידעו כלל שכל הסדרי התנועה באזור ישתנו. עתירה נוספת הגישה אגודת העיתונאים, שטענה כי יזמי הפרויקט קידמו את התוכנית ביחד עם עיריית תל אביב "מתחת לרדאר, בלי לשתף אותם ותוך קיפוח זכויותיהם".
בהתנגדות החדשה של דיירי רחוב איתמר בן אב"י, שעליה חתומים עורכי הדין ענת בירן ורון נבון, נטענת הטענה כי חישוב הזכויות לפיו תוכנן פרוייקט המגורים באתר בית העיתונאים היה שגוי מיסודו: "ניוד הזכויות (מבניין לשימור ברחוב רמב"ם 15, ג.נ) אינו תואם את הוראות תוכנית השימור, חישוב הזכויות לניוד נעשה באופן מניפולטיבי ואף בלתי חוקי, בסתירה לתוכנית השימור, במטרה לנפח את זכויות הבנייה במגרש המקבל, ולא נשקלה כלל התאמתו של המגרש המקבל בכל הקשור להשלכות הסביבתיות והמטרדיות של קבלת זכויות בנייה נוספות".
1 צפייה בגלריה
ענת בירן עורכת דין
ענת בירן עורכת דין
עו"ד ענת בירן
(צילום: רז רוגובסקי)
מחברי ההתנגדות לא מהססים לבקר בצורה גלוייה את התנהלות מנהל ההנדסה של עיריית ת"א: "המתנגדים נדהמו לגלות בתיק הבניין כי בהמלצת מנהל מחלקת השימור אושר בעורף המגרש (של הבניין המוסר, ברמב"ם 15, ג.נ) שימור מבנה חסר היתר בנייה, שאינו מהווה חלק מהמבנה לשימור, ושעל פי תיק התיעוד נועד להריסה, באופן שיש בו כדי להגדיל באופן לא חוקי את זכויות הבנייה". עוד הם מוסיפים: "משום מה, לא נשקלה האפשרות לנייד את זכויות הבנייה לעורף המגרש המוסר וע"י כך לחזק את השימוש המלונאי בו".
כאמור, הדרישה לדחיית תוכנית הבנייה בבית העיתונאים מנומקת בכך שכל אופן חישוב זכויות הבנייה היה שגוי, ובמכוון: "הוצג בפני חברי הוועדה מצג לא נכון כאילו שטחי הבנייה לא משתנים ורק עוברים מהמגרש המוסר למגרש המקבל, שעה שהדבר פשוט אינו נכון - מדובר בהגדלת שטחים מופרזת ומופרכת של יותר מפי 4.5 ( 820 מ"ר מגורים הפכו ל-3,600 מ"ר תעסוקה) וזאת בזכות "תרגילים חישוביים", כאשר הזכויות חושבו כזכויות בשווי מגורים שהופכות לזכויות בשווי משרדים. שעה שהיה צריך לחשב את הזכויות המנויידות לפי שווי למלונאות במגרש המוסר ולפי שווי מגורים במגרש המקבל".
המתנגדים מרחוב איתמר בן אב"י טוענים כי מדובר בתוכנית "פוגענית בכל היבט שהוא". לדבריהם, "הוראות התוכנית המופקדת מבקשות לשנות באופי מהותי את רחוב איתמר בן אב"י, היות שהוא עתיד לשרת תנועה שתיגרם על ידי בנייה למגורים, משרדים, שימושים ציבוריים ומסחר של עשרות אלפי מ"ר, וזאת במשך כל ימות השבוע ובמשך כל שעות היממה". הדרישה המסכמת של המתנגדים היא לדחות את תוכנית הבנייה בבית העיתונאים לחלוטין.