סגור
בית העיתונאים על שם נחום סוקולוב ב תל אביב

הישג לדיירים: בית המשפט ביטל את תוכנית בית העיתונאים בתל אביב

אף שהתוכנית להקמת מגדל מגורים ותעסוקה פורסמה למתן תוקף, בית המשפט אישר לדיירי הרחוב הסמוך להגיש שוב התנגדויות

בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, ביטל את תוכנית בית העיתונאים בתל אביב לאחר שפורסמה למתן תוקף והחזיר אותה לפרסום מחדש להתנגדויות הציבור. ביטול התוכנית והחזרתה לוועדה המקומית נעשו בהסכמת כל הצדדים המעורבים בפרויקט.
ביטול אישור התוכנית הגיע בעקבות עתירה מינהלית שהוגשה על ידי דיירי רחוב איתמר בן אב"י בתל אביב, הממוקם בסמוך. פסק הדין, שעליו חתומה השופטת יעל בלכר, קובע כי העותרים יוכלו להגיש התנגדות לתוכנית 60 יום אחרי הודעת ביטולה, והנושא יעלה שוב בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. במילים אחרות, לתוכנית יוכנסו שינויים על אף העובדה שאושרה וקיבלה תוקף.
על פי התוכנית המאושרת (שקיבלה תוקף), שעליה חתום אדריכל גידי בר אוריין, בית סוקולוב, שנבנה ב־1957 וכולל שתי קומות וקומת גג חלקית, יעבור שימור וימשיך לשמש את אגודת העיתונאים. במקום מבנה בן ארבע קומות שמצוי מאחוריו, ושימש את דובר צה"ל במשך שנים, ייבנה מגדל מגורים ותעסוקה חדש בגובה 19 קומות עם 132 דירות ושתי קומות משרדים. יזמי הפרויקט הם הפניקס חברה לביטוח וריאליטי קרן השקעות, שרכשו את המגרש, ששטחו 3.6 דונם, כולל המבנים שעליו, מאגודת העיתונאים ב־2015 ב־172 מיליון שקל.
בספטמבר 2022 הוגשו שתי עתירות מינהליות נגד אישור התוכנית לבית המשפט המחוזי תל אביב. מגישי העתירה האחת הם 50 תושבים מהרחובות הסמוכים, שטוענים כי לא ידעו כלל שכל הסדרי התנועה באזור ישתנו ושרחוב איתמר בן אב"י יהפוך מרחוב קטן וצר לרחוב סואן. עתירה נוספת הגישה אגודת העיתונאים, שטוענת כי יזמי הפרויקט קידמו את התוכנית ביחד עם עיריית תל אביב "מתחת לרדאר, בלי לשתף אותם ותוך קיפוח זכויותיהם".
1 צפייה בגלריה
ענת בירן עורכת דין
ענת בירן עורכת דין
עו"ד ענת בירן
(צילום: רז רוגובסקי)
בעתירת הדיירים, שאותם מייצגים עוה"ד ענת בירן, אפרת לרנר ודורון שי ממשרד ענת בירן, נטען שאין התאמה בין השטח שאליו מתייחסת התב"ע לבין התוכנית המפורטת בנוגע לרחוב איתמר בן אב"י. "אף שהתוכנית אינה כוללת את הרחוב בתחומה", נכתב, "היא קובעת שכניסת ויציאת רכבים בתת־קרקע ייעשו מרחוב איתמר בן אב"י בלבד".
בנוסף טוענים השכנים כי הליך קידום התוכנית היה מהיר במיוחד. "בתוך פחות מחצי שנה מהמועד שבו פורסמה להפקדה ברשומות אושרה התוכנית", נכתב, "בלי שהוועדה המקומית קיימה דיון נוסף כלשהו לגבי התוכנית, אלא על סמך הודעה לפרוטוקול". התוצאה היא ש"העותרים, שלא ידעו על דבר פרסומה של התוכנית, אף לא הגישו התנגדויות". הדיירים מערערים בעתירתם על חוקיות הליך הפרסום של התוכנית: "הליך פרסומה נערך בניגוד לדין, הצבת ההודעות בדבר הפקדת התוכנית נעשתה בניגוד להוראות החוק, הרחק מרחוב העותרים אשר המקרקעין בסביבתם הם בעלי פוטנציאל הפגיעה הגבוה ביותר".
השופטת בלכר סברה כי העתירה מעלה קשיים ביחס לפרסום שנעשה בקשר לתוכנית, והצדדים הגיעו להסכמה כי התוכנית תבוטל, שביטולה יפורסם ברשומות, ולדיירי רחוב איתמר בן אב"י תהיה הזכות להגיש התנגדות. הסכמת הצדדים קיבלה תוקף של פסק דין.
לדברי עו"ד ענת בירן, שייצגה את דיירי רחוב איתמר בן אב”י, "מדובר בהישג חשוב לדיירי הרחוב. ביטול תוכנית לאחר שהופקדה הוא נדיר יחסית, אך טוב עשה בית המשפט שאפשר לתושבים ברחוב הסמוך, שהם בעלי פוטנציאל הפגיעה הגבוה ביותר, להשמיע את קולם ולהתנגד - הזדמנות שלא ניתנה להם כדין כשהתוכנית הופקדה".
מקרן ריאליטי להשקעות נמסר כי "התוכנית לא בוטלה אלא הוחזרה לדיון בוועדה המקומית לשמיעת התנגדות פרוצדורלית בודדת ספציפית זו. יש לציין כי הדיון יתמקד בנושא התחבורה, וזכויות הבנייה שיאושרו נותרו כפי שהיו. יודגש כי פסק הדין גובש כפשרה בין העותרים לבין העירייה".