סגור
הפקרות בנייה

כלכליסט TV
״קו החיים״? תראו מה קרה כשדיווחנו על ליקוי חמור באתר בנייה בתל אביב

המוסד לבטיחות ולגהות מפעיל את "קו לחיים" שהוא מלשינון בו האזרחים יכולים לדווח על סכנות באתרי בנייה. בפועל אין ל"מדריכים" מטעמם סמכות להוציא צווים לתיקון הליקויים, וכך הפרות בניה ובטיחות מסכנות חיים נותרות בעינן ימים ארוכים אחרי הדיווח. צפו בכתבה

בתחילת השבוע הבחנתי בליקוי בטיחות חמור באתר בניה שמבצע עבודות תמ"א 38 בשורת מבנים ברחוב סמוך לביתי. באתר היה עגורן צריח גדול, מהסוג שהפך לחלק בלתי נפרד מקו הרקיע של תל אביב, ובקצהו התנדנד לו פנס גדול מימדים, שככל הנראה השתחרר מהקיבוע שלו לזרוע המנוף. ניתן היה להבחין ולהעריך מעבר לכל ספק שמדובר בסכנת חיים מידית, לא רק לעובדי אתר הבנייה אלא גם לעוברי אורח וכלי רכב ברחוב שמעליו מרחף המנוף. נכנסתי ל"קו החיים", סוג של 'מלשינון' מקוון, בו ניתן לדווח על "סכנה ברורה ומיידית" באתרי בנייה, תעשייה וחקלאות.
את השירות מפעיל המוסד לבטיחות ולגיהות שהוא גוף סטטוטורי שמקדם תרבות של בטיחות בעבודה, בין היתר בענף הבנייה. "קו החיים" הוקם על רקע ריבוי תאונות העבודה הקטלניות באתרי בנייה בישראל בשל תנופת הבנייה בשנים האחרונות. המספרים העגומים מדברים על 12 הרוגים בענף מתחילת השנה ו-64 הרוגים מתחילת 2019.
לפני הדו"ח החציוני לשנת 2022 של המוסד לבטיחות ולגיהות שפורסם השבוע, העיר תל אביב ממשיכה להוביל במספר הדיווחים של אזרחים על סיכונים בענף הבנייה, עם 132 דיווחים מתחילת השנה, נתון לא מפתיע לאור כמות אתרי הבנייה בעיר.
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם את הדו"ח כך: "על היזמים, הקבלנים ומנהלי העבודה לעשות הרבה יותר בכדי לקדם תרבות של בטיחות ועבודה בהתאם להוראות ולנהלים. אנו פועלים רבות באתרי הבנייה בכדי לסייע למנהלים לשנות את תרבות הבטיחות".
ניכר שבמוס"ל פועלים למיגור הסכנות, אך השבוע נוכחתי לגלות שאין להם כל סמכות להעניק צווי בטיחות, שמהווים דרישה רשמית של המדינה מקבלנים, לטיפול בסכנה בטיחותית באופן מיידי או תחום בזמן. כעבור 24 שעות מהדיווח ראיתי שהפנס עוד מתנדנד והליקוי לא תוקן, התקשרתי לנציגת השירות האדיבה שמסרה כי הגיעו לשטח מדריכים של המוס"ל, העניקו הדרכה לפועלים, מצאו עוד מספר ליקויים והעבירו רשימה שלהם הלאה למנהל הבטיחות בזרוע העבודה במשרד הכלכלה, שהוא הגוף האוכף והמפקח, ולו הסמכות להעניק צווי בטיחות.
עבר עוד יום, ועוד אחד, והליקוי תוקן רק אחרי שפנינו לבקש את תגובת משרד העבודה. בעוד הדיווחים הקריטיים מתגלגלים מגוף אחד למשנהו והקבלנים לא מזדרזים לתקן את ליקויי הבטיחות, אנחנו מוצאים עצמנו עם יוזמה טובה אבל ללא כל סמכות לפעול ולתקן בשטח. הדבר דומה לאדם שהזעיק עזרה ראשונה, האמבולנס הגיע תוך דקות ספורות, ממנו יצא פרמדיק ואמר: "טוב שקראתם לי, בואו נחכה לרופא שיגיע לעשות החייאה".
תגובת המוסד לבטיחות ולגיהות: "לאחר קבלת הדיווח למוקד הלאומי קו החיים, נשלחו מדריכי המוס"ל לאבחון התקלות. באתר נמצאו ליקויים ובהם אי שימוש בציוד מגן אישי, אי גידור וכיסוי פתח למניעת נפילה, חוסר בשילוט מחייב על פי תקנה ופנס לא תקין שטופל מיד באופן זמני, עד להגעת טכנאי לתיקון קבוע. בתום האבחון, מנהל אתר העבודה טיפל בכלל הליקויים באתר".
תגובת זרוע העבודה במשרד הכלכלה: "המוסד לבטיחות ולגיהות מפעיל את "קו לחיים" והוא רק אמצעי אחד מיני כמה שדרכם מינהל הבטיחות בזרוע העבודה מקבל דיווחים על אירועים בשטח, וזאת בנוסף לתכנית העבודה השוטפת של המפקחים. בחלק מן האירועים המוס״ל, לפי סיווג האירוע, מטפל קודם עצמאית, בדיוק כפי שקרה באירוע הזה. בעקבות פנייתכם ביררנו את הנושא מול המוס״ל ונמסר לנו כי נציג המוס״ל הגיע ביום רביעי למקום ונפגש עם מנהל העבודה של האתר שזימן את החברה כדי לטפל במפגע, היות שלפי הדיווח המפגע טרם טופל, מפקחי מינהל הבטיחות יגיעו למקום בכדי לוודא סיום טיפול בנושא מול הקבלן המבצע לאלתר."