סגור

פרסום ראשון
ערן ניצן - מועמד מוביל לתפקיד יו"ר הוועדה המחוזית ת"א

ניצן, לשעבר הציר הכלכלי בוושינגטון, שימש בעבר גם כסגן הממונה על התקציבים באוצר ויו"ר הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור - הותמ"ל. היו"רית הנוכחית דניאלה פוסק תפרוש בתחילת 2022

ערן ניצן, לשעבר הציר הכלכלי בוושינגטון, הוא מועמד מוביל לתפקיד יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב. היו"ר הנוכחית, דניאלה פוסק, צפויה לפרוש לגמלאות בתחילת 2022.
הרזומה של ניצן כולל עיסוק רב שנים בשוק הנדל"ן בכלל ובתכנון בפרט, עם זאת הוא אינו מתכנן אלא בעל תארים בכלכלה ומשפטים. הוא מונה לציר כלכלי בשלהי 2017 (קודמו בתפקיד הציר הכלכלי היה משה בר סימן טוב). קודם לכן שימש ניצן מ-2013 כסגן הממונה על התקציבים בתחום הנדל"ן.
בשנת 2015, בתקופת שר האוצר משה כחלון, מינהל התכנון הוכפף למשרד האוצר וניצן מונה ליו"ר הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) שנוסדה ב-2014. זאת, במקביל לתפקידו בותמ"ל ניצן המשיך לשמש סגן הממונה על התקציבים.
2 צפייה בגלריה
ערן ניצן
ערן ניצן
ערן ניצן
(עמית שעל)
בתקופה זה הותמ"ל הפכה לכלי מרכזי של הממשלה להגדלת מלאי הדירות המתוכננות. בשנתיים פלוס שבהן כיהן כיו"ר הוועדה אושרו בה ב-2015 תוכניות לבניית 25 אלף דירות, 34 אלף ב-2016 ו-45 אלף ב- 2017.
לצד ההצלחה המספרית, הוועדה ספגה ביקורת בגלל התכנון המואץ בשטח פתוח, וכן היתה מושא למאבקים פנימיים במינהל התכנון. המחלוקות היו במיוחד בינה לבין אנשי הוועדות המחוזיות שסברו כי הם אלה שצריכים לטפל בתוכניות הבנייה למגורים. הטענה היתה כי הוועדה הממשלתית מתכננת מלמעלה מבלי להכיר את הצרכים של הרשויות המקומיות בשטח. פוסק בלטה בהתנגדותה לותמ"ל והתעקשותה כי תוכניות יקודמו בוועדה שלה. לאור זאת, אם ניצן אכן ימונה לתפקיד יהיה מעניין לראות את עמדתו באשר לותמ"ל ממקום מושבו החדש.
2 צפייה בגלריה
דניאלה פוסק יושבת ראש הוועדה המחוזית ת"א
דניאלה פוסק יושבת ראש הוועדה המחוזית ת"א
דניאלה פוסק, היו"ר הפורשת של הוועדה המחוזית ת"א
(צילום: אוראל כהן)
גורמים שמכירים את הליכי איתור המועמדים סבורים כי במשרד האוצר מקדמים את ניצן לתפקיד. אלא שבניגוד לשנים קודמות, כיום שר האוצר לא משפיע על זהות יושבי ראש הוועדות המחוזית שכן הם ממונים ישירות על ידי שרת הפנים איילת שקד.
ועדה עם חשיבות רבה
הוועדה המחוזית תל אביב צפויה לעבור בחודשים הקרובים טלטלה. בחודש שעבר פרשה מתכננת הוועדה ד"ר חוה ארליך ובעוד כמה חודשים תפרוש כאמור פוסק. כיום מתבצע הליך איתור ומיון למחליפתה של ארליך, אלא שלא כמו יושבי הראש, את המתכננים ממנה מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר.
הוועדה המחוזית תל אביב חולשת על שטח קטן יחסית לוועדות אחרות, אך בעלת חשיבות דרמטית למאמצים להגדלת היצע הדירות ולכן חשוב כי הממשלה תזדרז באיתור ומינוי מועמדים לתפקידים אלה. חשיבותה של הוועדה בכך שהיא מטפלת בתוכניות בערים המבוקשות למגורים ובהן תל אביב, הרצליה, רמת השרון, בני ברק, גבעתיים, רמת גן, חולון, בת ים, אונו ואור יהודה-אזור. האתגרים רבים משום שעתודות הקרקע הפנויות אוזלות במהירות, ובמקביל המחוז הזה עמוס תשתיות.
ערן ניצן סירב להגיב לידיעה.