סגור
ח"כ אלמוג כהן לצד מנחת בסיס נבטים
אלמוג כהן לצד מנחת בסיס נבטים (צילומים: דובר צה"ל, יובל חן)

אזור נתיבות או נבטים? מתחדש המאבק על מיקום שדה התעופה החדש בנגב

צה"ל מתנגד בתוקף לשדה תעופה בנבטים מאחר שהוא ישבש טיסות אימון וטיסות מבצעיות של חיל האוויר. נתניהו הורה לעצור את החקיקה של סגן השר אלמוג כהן, והחליט על הקמת ועדה לבחירה בין נבטים לאתר ציקלג מערבית לנתיבות. יתכן שהאתר החלופי ירכך את התנגדות מערכת הבטחון לתעופה אזרחית בנגב

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בשבוע הבא בביטול מגבלות הבנייה שהוטלו על אזור נבטים כחלק מצעדים מקדימים להקמת שדה תעופה אזרחי. ההחלטה על הקמת שדה תעופה בנגב לא השתנתה, אולם ביטול המגבלות נדרש משום שלאחרונה הוקמה ועדה שאמורה לבחור את האתר בנגב שבו יוקם השדה החדש. שתי החלופות שבוחנת הוועדה החדשה הן נבטים ואזור גדול מערבית לנתיבות שמכונה במוסדות התכנון ציקלג. הוועדה שבראשה אלמוג כהן שמכהן מזה כחודשיים כסגן שר במשרד ראש הממשלה נוסדה בתחילת מאי השנה.
המועצה הארצית לתכנון מקדמת מאז שנת 2017 הקמה של שני שדות תעופה משלימים לנמל התעופה בן גוריון, האחד צמוד לבסיס חיל האוויר ברמת דוד, והאחר אמור היה להיות בנבטים. כהן אף ניסה לקדם הצעת חוק שמקבעת את מחויבות הממשלה להקמת שדה התעופה בנבטים, במטרה להוביל לשגשוג בנגב. אלא שצה"ל מתנגד בתוקף להקמת השדה בנבטים. הסיבה לכך היא שהמראות ונחיתות של מטוסים אזרחיים ישבשו טיסות אימון וטיסות מבצעיות של חיל האוויר שעיקר פעילותו בנגב. הפתרון אפשרי לכך הוא פריסה מחדש של בסיס חיל האוויר, אולם העלות של המהלך הזה מוערכת בעשרות מיליארדי שקלים.
בעקבות התנגדות מערכת הבטחון, ראש הממשלה הורה בסוף חודש מרץ לעצור את הליך החקיקה שעות לפני ההצבעה בכנסת על החוק של כהן לקריאה שנייה ושלישית. בדיון שנערך אחר כך בלשכת ראש הממשלה עם שרת התחבורה מירי רגב, שר הביטחון ישראל כץ וכהן הוחלט על הקמת הוועדה לאיתור מקום להקמת השדה בנגב. יתכן כי האתר החלופי שנבחן כאמור מערבית לנתיבות, ירכך את התנגדות מערכת הבטחון לתעופה אזרחית בנגב.
במקביל המועצה הארצית תדון בהחלטה להמשיך את תכנון שדה התעופה ברמת דוד. במנהל התכנון מבקשים להקים את שני השדות, על פי הניתוח של אנשי המקצוע הקמה של אחד אינה מבטלת את הצורך באחר.
נמל התעופה בן גוריון יגיע בקרוב לרוויה, ערב הקורונה בשנת 2019 עברו בו 24 מיליון נוסעים, והערכות הן כי השנה השיא הזה ישבר. הקיבולת המקסימלית של השדה היא 40 מיליון נוסעים, וגם את הקיבולת הזו אפשר להשיג רק לאחר שינויים במסלולי הטיסה להם מתנגדים תושבים בסביבה. לעומת זאת הערכות המתונות הן כי עד שנת 2050 יהיו כ-80 מיליון נוסעים בשנה. לנמל התעופה ברמת דוד תהיה קיבולת של כ-20 מיליון נוסעים בשנה כך שיחד עם נתב"ג הקיבולת תגיעה לכ-60 מיליון נוסעים. משום כך הצורך בשדה תעופה בנגב לא משתנה.