סגור

באוצר בולמים את התמריצים לראשי ערים

החשב הכללי והממונה על התקציבים הודיעו כי האוצר לא יממן את המענקים על בניית דירות

משרד האוצר מסכל פרק מרכזי בתוכנית הדיור שהציגו שרי האוצר, השיכון והפנים בתחילת השבוע. החשב הכללי יהלי רוטנברג והממונה על התקציבים יוגב גרדוס שלחו מכתב למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ולמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בו הודיעו כי התוכנית לתשלום תמריצים לרשויות מקומיות שעלותה נאמדת במיליארדי שקלים בשנה, תירשם כהוצאה בתקציב משרד הבינוי. המשמעות היא כי תוכנית התמריצים לא תוכל לצאת לפועל או שהיא תבוא על חשבון פעילות אחרת במימון המשרד.
המכתב מנוגד לעמדת שר האוצר אביגדור ליברמן שהשתתף במסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית. השרים ביקשו בתוכניתם לשלם 30 אלף שקל לרשות מקומית עבור כל דירה שתיבנה על קרקע מדינה באותה רשות. המענק ישמש להקמת מבני ציבור, ומטרתו לתת לראשי הראשויות תמריץ להאצת הליכי הבנייה.
היעד שנקבע בתוכנית הוא שיווק של קרקעות לבניית 70 אלף דירות, כך שסכום המענקים החזוי הוא לפחות 2.1 מיליארד שקל. מנכ"ל רמ"י העריך במסיבת העיתונאים כי רמ"י תוכל אף לעבור את היעד הזה ומכאן שהעלות הכספית צפויה להיות גבוהה יותר. תקציב משרד הבינוי הוא כ־9 מיליארד שקל, אך כמעט 40% מההוצאה הזו מותנה בהכנסות.
הטענה של בכירי האוצר היא כי אין מקור תקציבי למימון התוכנית הזו. עלויות של פיתוח הקרקע, למשל עבור הקמת מדרכות כבישים או ביוב, נגבות מהיזמים בעת שיווק המגרש במכרז. אבל במכתבם של הבכירים הוסבר כי התמריצים לא יכולים להיכלל בעלויות פיתוח הקרקע. לפי עמדת משרד האוצר התקציב הזה אינו קשור לצרכים האמתיים של הרשות המקומית. הראייה לכך היא כי על פי התוכנית כל רשות מקבלת את אותו הסכום מבלי שנערך קודם לכן ניתוח של הצרכים ושל היכולות של כל אחת מהן. "יעוד הכספים למוסדות ציבור הוא רק כסות להעברת כספי מדינה לרשויות המקומיות" כותבים הבכירים.
מסקנתם היא כי על פי הכללים החשבונאיים אי אפשר לרשום את המענקים האלה בסעיף הוצאות הפיתוח של פרויקט מסוים. משום שאי אפשר לרשום את ההוצאה הזו במסגרת עלויות הפיתוח, החשב הכללי באוצר מודיע כי ירשום אותה כהוצאה מתקציב משרד הבינוי. עבור כל מכרז שבו יתווסף סעיף המענקים, ירד הסכום המתאים מתקציב המשרד.
הרעיון לתמרץ ראשי רשויות נולד מתוך הערכה כי הוא יאפשר לרכך את ראשי הערים שמתנגדים לבנייה אינטנסיבית בשטחם.