סגור

הוותמ"ל אישרה: תוכנית התחדשות עירונית ביהוד - יוקמו 1,150 דירות

אחרי 12 שנים אושרה התוכנית למרכז העיר יהוד, שתיבנה במקום שיכונים שבהם 330 יחידות דיור. כחלק מהתוכנית יוקמו 14 בניינים בני 9 עד 17 קומות. למרות זאת, היזם מבהיר: "הפרויקט לא כלכלי. אם לא יהיה שטח משלים, הוא לא ייצא לפועל"

הוותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) אישרה אתמול תוכנית להתחדשות עירונית של שלושה מתחמי שיכונים במרכז העיר יהוד - קדושי מצרים, ביאקובסקי, ויצמן והרצל. התוכנית כוללת הריסה של 15 בנייני רכבת בני 4-3 קומות ובהם 330 דירות, והקמה של 14 מבנים בגבהים של 17-9 קומות ובהם 1,154 דירות. פרוייקט ההתחדשות ביהוד תוכנן ע"י אדריכל גיל שנהב.
יש לציין כי עבודות ההכנה לצורך קידום הפרויקט ארכו לא פחות מ-12 שנים, אולם זה לא אומר שהוא ייבנה בקרוב. לדברי היזם והקבלן יהודה כתב, "הפרויקט אושר אמנם בוותמ"ל, אבל הוא לא כלכלי. אם לא יהיה שטח משלים, הוא לא ייצא לפועל".
הנספח החברתי של הפרויקט, שהוכן על ידי חברת ויאפלאן, מתאר מציאות מורכבת ביותר: מצב תחזוקה קשה של הבניינים והזנחה כללית, דירות רבות מושכרות, כעשירית מהדירות בבעלות עמידר, והאוכלוסייה ברמה סוציואקונומית לא גבוהה.
היזם והקבלן יהודה כתב, שקידם את הפרויקט מראשיתו, מדמה אותו לריצת מרתון: "פנו אלינו לפני יותר מ-12 שנים מאחד המתחמים וביקשו שנעשה הליך של פינוי בינוי. התחלנו את התהליך ואז פנה אלינו מתחם צמוד. ההסכם עם הדיירים נחתם ופנינו לוועדה המקומית, שאישרה תוכנית עם לא פחות מ-1,300 דירות, וזה עבר אפילו לוועדה המחוזית שנתנה את ברכת הדרך. מה שקרה זה שהתחלף השלטון ברשות המקומית שדרשה לפתוח מחדש את התוכנית, ונאלצנו לעשות פרויקט אחר לגמרי. אנחנו מפנים עוד מתחם (הרצל), נותנים את השטח לעירייה ושם יהיו מבני ציבור - 15 גני ילדים ושתי קופות חולים. בנוסף העירייה דורשת מאתנו היטל השבחה של 25%".
כתב מבהיר שהתוכנית אושרה אמנם בוותמ"ל אתמול, אך בזה לא נגמר הסיפור: "בעיקרון אפשר להוציא היתרים, אבל אין כלכליות. ברגע שאתה מפנה כל כך הרבה דיירים, בונה מעט יח"ד, ויש לך הרבה מטלות ציבוריות וגם היטל השבחה, הפרויקט לא כלכלי. שמאי הוותמ"ל קבע שעלינו לקבל קרקע משלימה לעוד 600 דירות. ברגע שפרויקט לא כלכלי אין שום בנק שייתן מימון. זה פרויקט אדיר של מיליארדים. אין שום סיבה שאני אבנה אותו בלי להרוויח". מצד שני, כתב לא יודע להגיד מתי יגיע השטח הנדרש ומתי תתחיל הבנייה. "עד היום לא ראינו שמאות של העירייה ובטח לא של רמ"י. כל אחד שם טוען שהיזם הולך להיות מיליארדר".