סגור
פארק אנרג’י קניון מול החוף חדרה
פארק אנרג’י. הדירות הקטנות לא ישמשו סטודנטים, ועלולות למשוך מעוטי יכולת
בלעדי

חדרה מוותרת על דירות קטנות, לטובת עוד עסקים: ”התשתיות מוגבלות”

העירייה חזרה בה מכוונתה לייעד למגורים 10% מפארק התעסוקה אנרג’י בנימוק שהדבר ייצור עומס על תשתיות העיר. סיבה נוספת היא רצון של יזמים להגדיל ל־50%  

עיריית חדרה מוותרת על דירות מגורים בפארק התעסוקה החדש שהיא מקדמת, אנרג'י פארק. לפני שנה העירייה אישרה עירוב שימושים, שכולל עד 10% שטח מגורים, שבהם 2,000 דירות קטנות, והתוכנית אף קיבלה את אישור הוועדה המחוזית. אך לפני כחודש העירייה פרסמה מסמך מדיניות שנעדר עירוב שימושים, והפעילות היחידה בפארק היא עסקים.
לפי העירייה, הוספת 2,000 דירות דורשת מוסדות חינוך ושירותים ציבוריים נוספים שאין ביכולתה לספק לתושבים. עוד עולה מהמסמך כי הקמת הדירות בפארק אנרג’י עלולה לפגוע ביכולת לקדם התחדשות עירונית באזורים סמוכים מכיוון שהיא תעמיס על התשתיות הקיימות: "כאשר התשתיות מוגבלות, יש להימנע מהוספת מגורים באזור שאינו מיועד לכך, כדי לא ליצור עומס על יתר האזורים בעיר".
כמו כן העירייה חוששת כי יופר האיזון בין נכסים למגורים לבין נכסים למסחר ותעסוקה, דבר שיוביל לפגיעה כלכלית קשה בעיר. לפי התחזיות, חדרה צפויה לתוספת של כ־40 אלף דירות בעשור הקרוב, ולתוספת של כ־130 אלף תושבים, שמשמעותה הכפלת מספר התושבים. מכיוון שהארנונה המוטלת על דירות מגורים נמוכה משמעותית מהארנונה המוטלת על עסקים, הרחבת שטחי המגורים עלולה להכניס את העירייה למצוקה תקציבית בטווח הארוך. לפי הערכות, ובהתאם למפתח המקובל בתחום, כדי להגיע לאיזון כלכלי בעיר נדרשים כ־17 מ"ר של תעסוקה לכל נפש, כך שעל העירייה להוסיף לעיר כ־2.2 מיליון מ"ר של תעסוקה ומסחר.
לצד ההיבטים הכלכליים, פארק התעסוקה אנרג'י ממוקם באזור שבו אין בהכרח צורך בדירות קטנות, שמאפיינות בעיקר אזורים שבהם מתגוררים סטודנטים. במקרה של חדרה, אין מכללה או מוסד שמחייבים את הקמת דירות מגורים קטנות, ובעירייה חוששים שעם הזמן הוא ימשוך אליו אוכלוסיות חלשות (שירכשו את הדירות הקטנות בשל מחירן הנמוך), ויוסיפו עומס על המתחם.
עוד חוששים בעירייה כי פגיעה באטרקטיביות של מתחם התעסוקה תקטין את הסיכוי של חדרה למשוך יזמים וחברות. דבר נוסף שציינו במסמך הוא התוכנית להפיכת אזור הפארק הסמוך לרכבת להאב תחבורתי. המתחם ממוקם בסמיכות לתחנת רכבת חדרה מערב ולכביש 2, ומהווה חלק מהחזון התחבורתי האזורי שנקבע בתוכניות האסטרטגיות של משרד התחבורה לשנת היעד 2050.
לפי העירייה, המימוש המיטבי של אותו מרכז תחבורה הוא בהבאת עובדים ושוכרים לפארק, והרחבה של שטחי המגורים תפגע בכך. לצד אלה, לאחרונה הוגשו מספר תוכניות יזמיות, שגם הן גרמו למקבלי ההחלטות בעירייה להרהר שוב באפשרות של שימוש למגורים. בתוכניות אלה ביקשו היזמים עד 50% מהשטחים לטובת מגורים, ובעירייה העריכו כי ללא ביטול מוחלט של חלק המגורים, הביקוש למגורים יעלה ללא הרף בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, והם מבקשים למנוע כל פתח לאישור של תוכניות מעין אלה.
מתחם אנרג'י פארק ממוקם בין כביש 2 ממערב, תחנת הרכבת של חדרה ממזרח ורחוב דוד שמעוני מצפון. הפארק משתרע כיום על כ־320 דונם של קרקעות בבעלות פרטית, מתוכן כ־96 דונם בבעלות היזם עודד תורג'מן, המחזיק בקניון הווילג' (מול החוף) ובמגדל המשרדים שהוקם מעליו. בעתיד צפויים להתווסף לפארק כ־250 דונם ממתחם סמוך הממוקם מדרום.
לפי המדיניות הנוכחית, הבנייה בפארק תכלול מגדלי משרדים של עד 46 קומות בשילוב בנייה נמוכה יותר, והיקף הזכויות למגרשים עומד על 800%-600%. על פי המסמך החדש שגיבשה העירייה, היא מבקשת להגדיל את היקף הזכויות ל־1,000% ולאפשר בנייה לגובה של עד 60 קומות.
לדברי מהנדס העיר חדרה ארז טל, בשנה שחלפה מאז מסמך המדיניות הקודם הצטברו בעירייה תובנות לגבי השימוש למגורים שהובילו את הוועדה המקומית לבטל אותו באזור התעסוקה. "בסוגייה של דירות קטנות, יש חילוקי דעות בקרב רשויות התכנון הארציות וחלק מהרשויות המקומיות שנבדלות זו מזו, יש רשויות שרוצות רק דירות גדולות ויש כאלה שמעדיפות דירות קטנות. בחדרה אנחנו רוצים מגוון פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות והשימוש בדירות קטנות בחדרה יהיה עבור זוגות צעירים. אנחנו בעד שילוב של דירות קטנות באזורים אחרים, למשל בפרויקטים להתחדשות עירונית שבהן הסביבה מותאמת למגורים".