סגור
כנס מרכז הנדלן באילת - פאנל מחזירים את הרוכשים
מימין לשמאל: עו"ד לימור שבירו, קבוצת שבירו; מורדי שבת, ICR ישראל קנדה; כרמל שאמה הכהן ראש עיריית ר"ג; יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ירון ספקטור, בעלי ירון ספקטור שמאות ומקרקעין; ינקי קוינט, מנהל רמ"י; רונן יפו, דוניץ־אלעד (צילום: אוראל כהן)

"המשבר בנדל"ן לא היה חמור ויוצאים ממנו"

כך טען שמאי המקרקעין ירון ספקטור ביחס לקיפאון בשוק הדיור בפאנל שעסק בשאלה לאן מועדות פניו של השוק והתקיים במסגרת כנס מרכז הנדל"ן באילת. מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט טען כי "המצב אינו משברי, יש דירות במלאי", וראש עיריית ר"ג כרמל שאמה הכהן אמר כי "היזמים בהולד"

"המגמה בחודשיים האחרונים היא של גידול בקצב המכירה. יש שיפור. עדיין יש את מבצעי הקבלנים או פרויקטים שאינם דורשים הצמדה בכלל או הלוואות קבלן אבל נראה שהמשבר לא היה חמור כפי שחשבו ואנחנו בדרך לצאת ממנו", כך אמר ירון ספקטור, בעלים של ירון ספקטור שמאות מקרקעין בפאנל "שוק הדיור לאן, פיצוץ מתקרב או דשדוש מתמשך?".
ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל אמר ש"המצב אינו משברי. אנחנו בעולם של שחקנים אינטרסנטים ולכל אחד יש הפוזיציה שלו. מנסים לייצר רעש כדי שכולם ירכשו את הדירה לילד שעכשיו סיים כיתה ג'. מדינת ישראל נדרשת ל־60–70 אלף דירות בשנה. אנחנו בשנים האחרונות שיווקנו פי שניים או שניים וחצי ממה שהיה בעבר והן ממלאות את המלאי הרבה מעבר לנדרש. למזלנו החוליה החלשה אינה בהיצע הקרקעות. הכשל הוא פחות בנדל"ן ויותר בהתיישבות, פיתוח הפריפריה, מיצוב קוויה וגבולותיה של מדינת ישראל". בנוגע למחירים אמר: "המחירים ירדו תקופה ארוכה. יש היום בעיה שהדיווח של מס שבח לא כולל את המבצעים, ולכן יש הצגה מלאכותית שלהם".
עו"ד רונית שבירו, הבעלים של קבוצת שבירו אמרה כי אין משבר מבחינת היצע הקרקעות. "הבעיה היא המימוש של אותן קרקעות ומכיוון שהיתרי הבנייה לוקחים הרבה שנים, המחירים חייבים לעלות. המחירים לא יכולים לרדת — הם בכוח נשארים גבוהים".
יהודה מורגנשטרן , מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר כי "בתחילת המלחמה אף אחד לא ידע לאן זה הולך אבל ברגע שהבנו שיש עובדים פלסטינים שלא מורשים להיכנס אמרנו באופן ברור שלא נעשה מה שעשינו בקורונה שזה 'תסתדרו ביניכם'. בדקנו לפני המלחמה, למעלה מ־50% מהקבלנים לא מוסרים דירות בזמן. הקבלנים צריכים לשלם על איחור במסירה והצענו לתת להם פיצוי לכך צריך תקציב וזה חונה אצל האוצר". בנוגע לעובדים זרים אמר. "עם פרוץ המלחמה העברנו החלטת ממשלה להגדיל את המכסה שלהם מ־30 ל־50 אלף, ועדיין רואים אלפים בודדים שבאו לפה".
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן אמר כי הנחת העבודה שלו היא ש"חוק קרן הארנונה יבוטל על ידי הממשלה הבאה. על המחסור בעובדים פלסטינים אמר כי "מבחינת הקבלנים, מי שבונה על כך שיהיה אפשר לחזור ל־6 באוקטובר מבחינה זו — עושה טעות. אני לא יודע איך הציבור יכול להכיל אתר בנייה ליד בית ספר כשאחוז התמיכה של הפלשתינאים בשטחים בחמאס כל כך גבוה. עם זאת, שאלנו תושבים לפני ואחרי המלחמה ומלבד המלחמה הדבר שהכי מטריד אותם זה איך הילדים שלהם ירכשו דירה. אם פעם גדלת ברמת גן ויכולת להמשיך לרכוש או לשכור דירה בעיר, היום מורים או מורות, כבר לא יכולים להרשות לעצמם". אשר להמשך הבנייה בעיר אמר "התיאבון של קבלנים לבנייה ירד אולי כי לא ברור לאן הולכת המלחמה. אני עוד לא רואה את השוק חם, לפחות לא במסדרונות העיריה, היזמים יותר ב'הולד' עכשיו".
רונן יפו, מנכ"ל קבוצת דוניץ־אלעד חלק על דבריו ואמר ש"התחושה היא שיזמים דופקים על כל חלון כדי להתגבר על בירוקרטיה. אני לא חושב שהבעיה היא בדירות. יש פער מובנה בין השיווקים לבין המימוש בפועל. לא יכול להיות שאנחנו קנינו קרקע ב־2.7 מיליארד שקל ואין היתר בנייה. שלרשויות אין כוח אדם. הבעיה היא בסינרגיה, בחיבור בין משרד השיכון, בין הרשויות המקומיות ובין רמ"י. לצערי אין חיבור ביניהם".