סגור

קבלן לא סיפק ערבות בנקאית ללקוח וישלם קנס של 225 אלף שקל

חברת י.ר אחים עזרא תשלם למשרד השיכון את הקנס לאחר שלא סיפקה לרוכש בטוחה על פי חוק המכר. לפי החוק, בטוחה לתשלום היא אחת מחמש אופציות עבור רכישת דירה. עם חתימת החוזה שילמו הקונים לחברה מקדמה שהועברה בניגוד לחוק לעורך דינה של החברה שישמור עליה בנאמנות

חברת י.ר אחים עזרא תשלם למשרד השיכון והבינוי קנס בסך 225 אלף שקל, לאחר שלא סיפקה לרוכש דירה בטוחה על פי חוק המכר. ההחלטה על העיצום הכספי שיוטל על החברה אושרה בפסק דין של בית המשפט המחוזי בתל אביב בתחילת השבוע. זהו פסק דין שנולד בעקבות ערעור שהגישה החברה על ההחלטה מיולי השנה של עמית גריידי, הממונה על חוק המכר, להטיל עלייה את הקנס.
בית המשפט קיבל את עמדתו של גריידי כי על פי חוק המכר דירות, בטוחה לתשלום עבור רכישת דירה היא רק אחת מהאפשרויות הרשומות בחוק: ערבות בנקאית, פוליסת ביטוח, הערת אזהרה או רישום הזכות במקרקעין על שם הרוכשים. כל אפשרות אחרת שמציעה חברה קבלנית אינה חוקית.
הדירה בפרויקט של החברה ביהוד נמכרה בספטמבר 2019 ומחירה היה כ-2 מיליון שקל. עם החתימה על החוזה שילמו הקונים לחברה מקדמה בסך 525 אלף שקל. אלא שבאותו מועד ובניגוד לחוק החברה לא נתנה להם בטוחה, אלא העבירה את הסכום לעורך דינה שישמור עליו עבורה בנאמנות. רק במרץ 2022 הכסף הועבר לחשבון הליווי שבאמצעותו מממנת החברה את בניית הפרויקט, ורק אחר כך סיפקה לקונים ערבות בנקאית.
"בטוחת חוק מכר צריכה להינתן לרוכש הדירה ולא להיות מוחזקת בידי אחר, בוודאי לא בידיו של עורך הדין של הקבלן המוכר", כתב השופט (עמית) יהודה פרגו. "מרגע הפקדת הסכום בחשבון הנאמנות איבדו את יכולתם להתערב בנעשה בכספים אלה. אם הקבלן היה נקלע לקשיים כלכליים והבנייה לא היתה מתבצעת, זכויות הבנק (המלווה את הפרויקט, א"ג) היו עדיפות על אלה של הקונים".
הסכנה הגלומה בתשלום ללא בטוחה אינה תיאורטית, היא התממשה בכמה פרשיות מוכרות, ובהן זו של נפילת ענבל אור ואלדד פרי ז"ל. במקרים האלה ואחרים התברר שוב כי הפקדת הכספים בחשבון נאמנות של עורך דין הקבלן לא מבטיחה את כספי הקונים.