סגור
שכונת הרקפות פרוייקט מחיר למשתכן ראשון לציון
שכונת הרקפות פרוייקט מחיר למשתכן ראשון לציון (צילום: ענר גרין)

בלעדי
ביהמ"ש יקבע את שיטת ההצמדה במחיר למשתכן; המחיר הסופי של הדירה עשוי להשתנות

חוסר הוודאות נוצר משום שמשרד השיכון והבינוי אישר לחברות הבנייה להוסיף לחוזה סעיף לפיו שיטת ההצמדה למדד תשומות הבנייה עלולה להשתנות בעקבות הכרעה של בית המשפט. חברות בנייה גדולות הודיעו כי יעכבו הליכי חתימה על חוזים עם זוכים במחיר למשתכן אם לא יובטח להן כי יוכלו לשנות את שיטת ההצמדה אם בית המשפט יפסוק לטובתם

אלפי זוכים בהגרלות מחיר למשתכן ותוכניות דומות יתבקשו לחתום על חוזה רכישה שבו המחיר הסופי של הדירה מעורפל. חוסר הוודאות הזה נוצר משום שמשרד השיכון והבינוי אישר לחברות הבנייה להוסיף לחוזה סעיף לפיו שיטת ההצמדה למדד תשומות הבנייה עלולה להשתנות בעקבות הכרעה של בית המשפט, כך נודע לכלכליסט. תיקון לחוק המכר שנכנס לתוקף ב-7 ביולי השנה מאפשר להצמיד רק 40% ממחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, שאר המרכיבים לא צמודים לאף מדד. לפני כן חברות הבנייה הצמידו את מלוא התשלומים למדד התשומות.
בעקבות התיקון לחוק התאחדות הקבלנים בוני הארץ שלחה לשר השיכון התראה לפני עתירה לבג"ץ והערכות הן כי העתירה תוגש בקרוב. חברות בנייה גדולות ובהן גיא ודורון לוי, מגידו, ארזי הנגב ואחרות הודיעו כי יעכבו הליכי חתימה על חוזים עם זוכים במחיר למשתכן אם לא יובטח להן כי יוכלו לשנות את שיטת ההצמדה אם בית המשפט יפסוק לטובתם.
בשנת 2021 המדד הזה הרים ראש לאחר שעלה ב-5.6%, וב-12 החודשים שבין יוני 2021 ליוני 2022 ב-6.6%. רוכשי דירות בכלל ובמחיר למשתכן בפרט משלמים לחברות הבנייה בהדרגה בהתאם לקצב התקדמות הפרויקט. התשלומים האלה מוצמדים למדד התשומות. אלא שכעת יש מידה של אי וודאות באשר לנתח מהתשלום שיוצמד למדד. על פי החוק החדש התשלום הראשון עד 20% ממחיר הדירה אינו מוצמד כלל. ואפשר להצמיד רק 50% מיתרת התשלומים. לעומת המצב הקודם שבו לאחר התשלום הראשון שמטבע הדברים שולם ולכן אינו סופג עלייה של מדד, שאר התשלומים הוצמדו במלואם. על פי קצב עליית מדד התשומות לאחרונה ההפרש בין שני המנגנונים הוא כ-3% בשנה. פרק הזמן שחולף בין התשלום הראשון למועד מסירת הדירה שבו התשלום האחרון הוא כ-3 שנים. כך, על כל מיליון שקל הרוכשים עלולים להוסיף עוד 30 אלף שקל בשנה, תשלומים שלא תוכננו מראש.
המצב הזה מסובך משום שהרוכשים לא יכולים לגייס את הכסף הזה מתוך המשכנתא, משום שסכום המשכנתא שמאושר אינו כולל את התשלומים הנוספים בעקבות עליית מדד תשומות הבנייה. זוגות צעירים שכבר השקיעו סכום ניכר הדרוש כהון עצמי לרכישת דירה, יצטרכו למצוא מקור נוסף למימון עשרות אלפי השקלים.
על פי הכללים שקבע משרד השיכון חברות הבנייה יכולות להחתים את זכאי מחיר למשתכן על חוזה סמוך למועד הוצאת היתר בנייה, בשלב שבו הוועדה המקומית אישרה את הפרויקט וידועים פרטים מהותיים כגון מספר החדרים והשטח של כל אחת מהדירות. יש כ-20 אלף דירות במצב המקדמי הזה עדיין בלי היתר בנייה. מספר הדירות במצב הזה של אי וודאות יגדל ככל שההגרלות ימשיכו.
נציגות של רוכשי מחיר למשתכן מסרה בתגובה, "מצער שחברת הבקרה התייצבה לטובת הקבלנים ואיפשרה להם להוסיף סעיף לא סטנדרטי לחוזה. חברת הבקרה אמורה לייצג את האינטרסים של זוכי מחיר למשתכן, אך בפועל היא הותירה את הזוכים ללא שום הגנה וללא שום יכולת להתמקח מול הקבלנים ואפילו ללא מענה טלפוני".