סגור

המגרשים יקרים והיזמים זזים לשווקים אחרים: רני צים יבנה פרויקט מגורים בפרדיס

צים זכה במכרז למגרש בגובה 10 מיליון שקל, המיועד ל-36 יח"ד ביישוב, אך מבחינתו זו רק ההתחלה. בכוונתו להקים חברה משותפת עם איימן סייף שתבנה עבור המגזר הערבי; כיום פועל צים במגזר בתחום המסחר ומחזיק במרכזים מסחריים באום אל פאחם ובירכא

טירוף מחירי המגרשים במרכז הארץ ובפריפריה מוביל את היזמים להיכנס לשווקים חדשים שטרם פעלו בהם עד כה ושיש בהם, לפחות על הנייר הזדמנות עסקית.


איש העסקים רני צים, יו"ר רני צים מרכזי קניות דיווח על זכייתו במכרז רשות מקרקעי ישראל במגרש המיועד לבניית 36 יח"ד בבנייה רוויה.
סכום הזכייה כולל פיתוח עומד על כ-10 מיליון שקל, ועל פי הדיווח פוטנציאל הרווח (לפני מס על ההכנסה) הוא ל-10 מיליון שקל נוספים. סכום הזכייה משקף עלות קרקע ליחידה של כ-280 אלף שקל.

3 צפייה בגלריה
פרדיס יישובים ערביים ערביי ישראל פורידיס
פרדיס יישובים ערביים ערביי ישראל פורידיס
פרדיס
(אלעד גרשגורן)

הכניסה של יזמים יהודים לבנייה ביישובים ערבים שאינם ערים מעורבות, היא דבר חדש בשוק היזמות הישראלי, אך כבר נקבעו לו תקדימים דווקא בתקופה האחרונה, כמו זה של יגאל קרני, בעל חברת הבנייה מגידו, שזכה בסוף שנת 2020 במכרז של רמ”י לבניית 108 דירות על חוף הים של ג'סר א־זרקא הממוקמת רק 5 דק' נסיעה משם. החברה שילמה 24 מיליון שקל לבניית 108 דירות, כ־228 אלף שקל לקרקע לדירה.
לשם המחשה להפרש במחירי הקרקעות בין היישובים הללו לערי מרכז הארץ ניתן להסתכל על תוצאות המכרז שבו זכתה לאחרונה חברת קנדה ישראל ברמת השרון ובו מחיר קרקע ליח"ד עומד על 2.3 מיליון שקל, קרוב לפי 10 מהמחיר ששילם צים בפרדיס. אם זאת, צים מדווח כי עבורו לא מדובר בעסקה מזדמנת ובכוונתו לקחת את הבנייה במגזר ברצינות רבה יותר.
פער עצום בין חלקה של החברה הערבית בחברה הישראלית לבין שיעור הבנייה בה
לפי הדיווח, בכוונת צים להקים מאות יחידות דיור בחברה הערבית בשנתיים הקרובות ולשלב אותה בחברה חדשה שתפעל בתחום זה ותוחזק ב-86% על ידי חברת בת של רני צים מרכזי קניות. 10% נוספים יוחזקו על ידי היזם איתי שליין, שיכהן כמנכ"ל החברה המשותפת, ויתרת ה-4% יוחזקו על ידי איימן סייף, לשעבר מנהל הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית אשר שימש בתפקידו האחרון כפרויקטור הקורונה בחברה הערבית. סייף יכהן גם כיו"ר דירקטוריון החברה המשותפת.
הבנייה בפרדיס תתבצע בשני מתחמים בשטח של כ-6 דונם בחלקו הצפון מזרחי של היישוב. להערכת החברה, תחילת ביצוע עבודות ההקמה בפרויקט, בכפוף לקבלת היתרי בנייה, תהיה בתוך 12 חודשים ממועד החתימה על הסכם החכירה.

3 צפייה בגלריה
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים בעל השליטה יו"ר רני צים מרכזי קניות
(צילום: מאיר אדרי )

לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2018, ב-164 רשויות מקומיות במגזר הערבי מתגוררים כיום כ-1.3 מיליון ערבים. מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת ליולי 2020 ניתן לראות כי למרות שחלקה של האוכלוסייה הערבית בחברה הישראלית עומד על כ-22% מספר הדירות ששווקו בין השנים 2016-2019 במסגרת תוכניות מחיר למשתכן במגרז הערבי עמד על 4,762 בלבד, זאת לעומת 134 אלף דירות ששווקו במגזר היהודי.
צים מקדמת פעילות במגזר הערבי
באותן השנים שווקו כ-12 אלף יח"ד נוספות בבנייה נמוכה במגזר הערבי, לעומת כ-10 אלף יח"ד במגזר היהודי. הבעיות המלוות את המגזר בתחום הפיתוח והבנייה למגורים נובעות לרוב מסיבוכים בבעלות על הקרקע הפרטית, מקשיי מימון ונטילת משכנתאות, מקושי תכנוני לאור חריגות בנייה ובנייה בלתי חוקית, ועוד.
כאמור, עבור צים לא מדובר בכניסה חדשה לפעילות במגזר הערבי. ברשימת המרכזים המסחריים של החברה נכללים מרכזים מסחריים באום אל פחם וירכא, והקבוצה מקדמת פרויקטים מסחריים נוספים בחברה הערבית ביניהם פרויקטים בטירה, טמרה, טייבה, אום אל-פאחם ורהט, בהיקף כולל של כ-41.5 אלף מ"ר.

3 צפייה בגלריה
מרכז צים בערד
מרכז צים בערד
מרכז צים בערד
(צילום: אורן קאן)

רני צים מסר כי: "הכניסה לתחום המגורים בחברה הערבית, היא התפתחות טבעית עבורנו ומהווה חלק מאסטרטגיית החברה לממש את הפוטנציאל הרב הקיים בחברה הערבית, תחום שיש לנו בו מערכת קשרים רחבה, ניסיון בשטח וידע שנצבר לאורך שנים. החברה מתכוונת, בין היתר, ליזום עסקאות משולבות מסחר ומגורים ושמחה על הזכייה במכרז של רשות מקרקעי ישראל. כפי שאנו מביאים לחברה הערבית את בשורת המרכזים המסחריים האיכותיים, אנו מתכוונים גם לפעול באותה האינטנסיביות לפיתוח וקידום פעילות המגורים".
יואב קפלן, סגן יו"ר הדירקטוריון רני צים מרכזי קניות: "כניסתנו לתחום הייזום למגורים בחברה הערבית מגיעה לאחר תהליך בחינה ממושך והבנה כי ביכולתנו לנצל את יתרונותיה היחסיים של רני צים מרכזי קניות לקידום התחום. פרויקט פארדיס עליו אנחנו מודיעים היום הינו רק סנונית ראשונה לפרויקטים רבים שהקבוצה תפעל לקדם בחברה הערבית".