סגור
בנייה ב דימונה 22.1.24 2
בנייה בדימונה (צילום: הרצל יוסף)

מעל ומעבר: ועדת הפנים תדון בהגדלת מספר נציגי הממשלה בוועדות התכנון

לפי התיקון המוצע, מתוך 32 חברים במועצה הארצית יגדל מספר נציגי הממשלה מ-12 ל-16, כאשר גם כך חסרים בה כיום בפועל נציגים בלתי תלויים. בנוסף, לכל 7 הוועדות המחוזיות יתווספו נציגים של השר לפיתוח הנגב והגליל, ולוועדות המחוזיות צפון ודרום יתווספו גם נציגי שרת ההתיישבות

ועדת הפנים והסביבה של הכנסת תדון מחר (ב') בתיקונים לחוק התכנון והבנייה שיגדילו את מספר נציגי הממשלה בוועדות התכנון. זאת, למרות הסכם הקמת ממשלת החירום הלאומית, שקבע כי לא יחוקקו חוקים שאינם קשורים למצב הביטחוני.
תזכיר החוק פורסם לראשונה במרץ, והיום פורסמה גרסה מעודכנת שלו. כיום המועצה הארצית אמורה לכלול 32 חברים, ביניהם יו"ר (נציג שר הפנים), 11 חברי ממשלה, 10 ראשי רשויות מקומיות ואזוריות ו-10 נציגים בלתי תלויים (מהנדסים ואדריכלים, ארגוני נשים, ארגוני סביבה וכדומה). לפי התיקון המוצע, למועצה יתווספו נציג של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות ונציג של שר החקלאות, כך שמספר נציגי הממשלה במועצה יגדל מ-11 ל-13. בנוסף, שר הפנים ימנה עוד שני נציגים מטעמו שבקיאים בתחומי התכנון והבנייה מהמגזר הערבי והחרדי. כלומר, כולל היו"ר יגדל מספר נציגי הממשלה מ-12 ל-16 - חצי מחברי המועצה.
כמו כן, נציג של ארגון הקבלנים הגדול ביותר ימונה למ"מ חבר בוועדה במקום נציג התאחדות האדריכלים. בנוסף, נציג הטכניון יוחלף ב"נציג המוסדות האקדמיים בתחומי התכנון והבנייה", בכפוף לאישור שר הפנים.
גם בוועדות התכנון המחוזיות, הפועלות בשבעת המחוזות של מדינת ישראל, יתבצעו שינויים. כיום, בנוסף ליו"ר המחוז ומתכנן המחוז, חברים בוועדה נציגי משרד ממשלה בעלי זיקה לתכנון, נציגי רשויות מקומיות במחוז, נציג רמ"י, נציג ארגוני הסביבה ונציג המהנדסים והאדריכלים. במסגרת השינויים, יתווסף לכל הוועדות המחוזיות נציג של השר לפיתוח הנגב והגליל והחוסן הלאומי. לוועדות המחוזיות צפון ודרום יתווספו בנוסף גם נציגים של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות. כסוג של איזון יתווסף לכל אחת מהוועדות נציג ארגון חברה ורווחה, שמינויו יאושר ע"י שר הרווחה.
מרשימת חברי המועצה הארצית שבאתר מינהל התכנון עולה כי על אף שבמועצה אמורים להיות 10 נציגים בלתי תלויים, בפועל ההרכב חסר. לדברי ד"ר מרב אהרון גוטמן, מרצה בכירה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ונציגת הסוציולוגים במועצה: "הם לא מאריכים לנו (לנציגים הבלתי תלויים - ג"נ) את המינויים כחברים בוועדה, אבל גם לא ממנים חברים חדשים במקומנו. המשמעות היא שמתוך 10 נציגי הציבור במועצה הארצית, יש כעת 5 ללא מינוי. במקביל, הם מכניסים עוד נציגי ממשלה. יש להבין שאם רוצים את המועצה חושבת, מאתגרת ותורמת יש להעמיד על הרגליים את הכוחות הבלתי תלויים, שגם ככה הם במיעוט מובנה".
אסף זנזורי, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, חושש מפגיעה באינטרס הציבורי של שמירת השטחים הפתוחים: "בהתחלה, הקימו ועדות 'עוקפות תכנון' (הכוונה לוות"ל והוותמ"ל - ג"נ) , ועכשיו גם במוסדות הארציים רוצים להפר את האיזון באופן בוטה ביותר. החברה להגנת הטבע קוראת לחברי הכנסת לעצור את המהלכים הבעייתיים הללו, הפוגעים קשות בציבור הישראלי, ולפעול לחיזוק האינטרס הציבורי במוסדות התכנון". עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של אט"ד, מוסיף: "זו פעם ראשונה שמכניסים למוסד תכנון במדינת ישראל את נציג הקבלנים. בשעה שכל הנציגים ייצגו אינטרס ציבורי רחב, הוא בא רק בשם אינטרס פרטי. בעיניי, זו שערורייה".
ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) זועם על התיקונים בהרכבי הוועדות: "זה נשמע טכני, אבל אלה שינויים דרמטיים, שישפיעו על תכנון המרחב הציבורי. מדובר בהחלשת הרכיבים המקצועיים לטובת הפוליטיים. מאחר ואוכלוסיית ישראל הולכת להכפיל את עצמה, צריכים מוסדות התכנון להתייחס בחרדת קודש למרחב. במקום זה, הם עושים ההיפך". ללהב-הרצנו ביקורת גם על העיתוי: "בעיניי, זה מחטף. זה תיקון שנוי במחלוקת באורח קיצוני. בדברים כ"כ רגישים ומהותיים, צריך להגיע לשיח והבנות עם האופוזיציה".