סגור
פרויקט התחדשות עירונית קרית איתנים סוהו אשדוד הדמיה
פרויקט התחדשות עירונית קרית איתנים (הדמיה: מן-שנער אדריכלים)

"הסוהו של אשדוד": תוכנית חדשה תכניס מגדלי מגורים לאזור תעשייה כבדה

הוועדה המחוזית דרום החליטה להפקיד תוכנית התחדשות עירונית מפורטת ראשונה לאזור התעשייה הכבדה קריית איתנים באשדוד. מדובר במהלך ראשון מסוגו שיכניס מגורים, תעסוקה ומסחר לאחד האזורים המוזנחים של העיר. התוכנית כוללת הקמת 1,100 דירות שייבנו ב-16 מבנים בני 30-6 קומות

הוועדה המחוזית דרום החליטה להפקיד תוכנית התחדשות עירונית מפורטת ראשונה (תב"ע) לאזור התעשייה הכבדה קריית איתנים באשדוד. מדובר במהלך ראשון מסוגו שיכניס מגורים, תעסוקה ומסחר בבנייה מרקמית ומגדלים בגובה של עד 30 קומות לאחד האזורים המוזנחים של העיר. המשמעות היא, כך לפחות על פי חזון העירייה, שהאזור הצפוני של אשדוד - שגבולותיו הם שדרות בן גוריון מדרום, רחוב הרצל ממערב, רחוב בני ברית ממזרח וכביש 41 מצפון - ישנה את פניו ויהפוך לרובע מעורב - ל"סוהו" של אשדוד.
תוכנית ההתחדשות המתארית לאזור התעשייה הכבדה הוכנה על ידי צוות שריכזה האדריכלית עדי אסיף, ממשרד גוטמן אסיף אדריכלים, אך לא נדונה עדיין בוועדה המחוזית. התב"ע שאושרה לאחרונה להפקדה, ונערכה על ידי האדריכל עמי שנער ממשרד מן שנער אדריכלים, ממוקמת בחלק הדרום-מזרחי של הרובע לאורך שדרות בן גוריון, על שטח של כ-64 דונם, והיא יוזמה של החברות הכשרה, אפרידר ואלדר. התוכנית כוללת 1,100 יחידות דיור שייבנו ב-16 מבנים בני 30-6 קומות, 17 אלף מ"ר עבור מבני ציבור וכ-116,700 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה.
האדריכל עמי שנער אמר: "מדובר במגרש שיש בו כעת מרכז קניות בבניין בגובה קומה אחת. הוותיקים מכירים אותו בתור 'צמר אוסטרלי', כי שכן שם פעם מפעל לייצור צמר. זה לא ניצול מיטבי של השטח. העירייה רוצה להפוך את האזור לשימושים מעורבים. פיתחנו רצון לעשות מתחם שיתנהג קצת כמו שכונת פלורנטין בתל אביב, כלומר בינוי מרקמי מעורב שימושים שיוצר רחוב, ולא סתם מגדלי מגורים. כל זה סובב שטח פתוח של גינה ציבורית, בית ספר וגן ילדים. אלה הפקעות שקשה ליישם במגרשים קטנים".
מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, תומר גוטהלף, אמר: "מתחם הסוהו הוא מתחם ראשון בתוך אזור תעשייה קיים, אשר ישנה את פניו ויהפוך לרובע גדול ותוסס, שיכיל גם מגורים. מגמה זו של ניצול קרקע, שהיתה ברמת ניצול נמוכה, לטובת בינוי אינטנסיבי הכולל מגורים, היא אחד הכלים החשובים בהתמודדות עם משבר הדיור".