סגור

הנגיף ומחירי הדיור המזנקים הבריחו את הבריטים לבתי סירה

התעלות והנהרות המרשתים את הממלכה הפכו למפלט מפני המגפה והתייקרות הנדל"ן. המרוויחות הגדולות: חברות הבנייה של בתי הסירה, שמחיריהם זינקו ב־26% בשנה החולפת. הבעיות שצצות: עומסי יתר על התשתיות ומחסור במקומות עגינה

עליית מחירי הדיור והחיפוש אחר מפלט מסגרי הקורונה הזניקו את הפופולריות של בתי סירה ברחבי בריטניה. לפי נתונים שמפרסם "הגרדיאן", נכון לחודש מרץ האחרון החזיקו 35,130 מתושבי הממלכה ברישיונות לבתי סירה לעומת 32,490 בשנת 2012.
הרישיונות הללו אינם נשמרים במגרה. לפי נתוני Canal and River Trust, קרן צדקה המתחזקת את מעברי המים באנגליה ובוויילס, שיעור האנשים שחיים עתה דרך קבע בבתי סירה עומד על כ־25% מבעלי הרישיונות, לעומת 15% לפני עשור. בלונדון, שם מחירי הדיור שברו שיאים היסטוריים, רוב הסירות העוגנות בתעלות כבר הפכו לבתי קבע.
2 צפייה בגלריה
בתי סירה בליטל וניס לונדון
בתי סירה בליטל וניס לונדון
בתי סירה בליטל וניס, לונדון
(צילום: אי.אף.פי)
מי שנהנים מימי החסד של בתי הסירה הם מוכרי הנכסים והחברות הבונות אותם. ג'יימי גריווס, שעובד בתעשייה כבר מעל 20 שנה ובבעלותו חברת ייצור הסירות איינטרי בואטס, בליברפול, מייחס את הזינוק בהתעניינות למגפה הגלובלית. "אנשים עדיין לא רוצים לנסוע לחו"ל, הם לא מרגישים בטוחים, ומעדיפים לצאת לנופש על סירה בלונדון", הוא מציין. אחרים, לדבריו, מבקשים למנף את עליות מחירי הנדל"ן כדי למכור את נכסי הקבע שלהם, לרכוש סירה ולהפקיד את היתרה בחיסכון. בשנה החולפת, הוא אומר, החברה שלו נאלצה לדחות פניות של לקוחות בשל העומס.
כריס היל, מנכ"ל חברת New and Used Boat, שמפעילה סניפים ברחבי המדינה, ציין כי בינואר ובפברואר השנה נרשמו מכירות שיא של בתי סירה, עם זינוק של 50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הפופולריות של בתי הסירה בבריטניה נובעת גם מהעובדה שבניגוד לנכסי הקבע, הם אינם נדרשים למס בולים ומס קרקעות. בלונדון מספרם זינק בשיעור של 84% בין 2012 ל־2019, ל־4,274 בתי סירה. לפי קרן Canal and River, כיום משייטות יותר סירות בתעלות בריטניה מכפי שהיו בשיאה של המהפכה התעשייתית במאה ה־18. "בתקופת המהפכה התעלות היו פרטיות ושימשו לצורכי העברת מטענים", ציין מתיו סימונדס, מנהל בכיר בקרן. "משום כך, מספר הסירות היה נמוך בהרבה והן נועדו לצורכי עבודה בלבד. כעת, יותר אנשים משתמשים בדרכי המים לצורכי פנאי ולמגורים". בלונדון משבר הדיור שיחק תפקיד משמעותי בהחלטה של מקומיים לעבור לבתי סירה, הוא מציין, ועבור חלקם לא מדובר בהגשמת חלום, אלא באילוץ כלכלי.
לפי נתוני פורטל הנכסים OnTheMarket, ב־12 החודשים עד אפריל, המחיר הממוצע המבוקש עבור בית סירה בבריטניה זינק ב־26% ל־206,365 ליש"ט. בית סירה משומש עשוי להימכר בכ־45 אלף ליש"ט.
אך גם הטריטוריה הזו לא חפה מבעיות. העלייה בביקושים מייצרת עומסים על תשתיות ושירותים, כמו מי שתייה ומתקנים לשאיבת מי הביוב. מעבר לכך, קיים לעתים קושי במציאת מקום קבע לעגון בו, מה שמחייב תזוזה מדי 14 יום.
בני הזוג אנני מלור והיידן קרוקר, שעובדים בתעשיית ההייטק, רכשו בית סירה בספטמבר לאחר שהתאהבו בסגנון החיים הזה במהלך טיוליהם בתקופת קורונה. "כלכלית, זה די אטרקטיבי", ציין קרוקר בשיחה עם "הגרדיאן", "זו דרך לא שגרתית לנהל את החיים, במיוחד כשאין לך משאבים עצומים".
הזינוק במחירי הנדל"ן אינו ייחודי לבריטניה. שנת הקורונה הביאה עמה עליות מחירים ברחבי ה־OECD, כאשר בין הרבעון הרביעי של 2019 לרבעון המקביל ב־2020 נרשם זינוק של 6.7% ב־38 המדינות החברות בארגון, העלייה החדה ביותר ב־20 השנים האחרונות.