סגור

משאבת הכסף של אלטשולר שחם מתקרבת לנקודת קיפאון

בית ההשקעות, שמזה שנתיים נוטל ממתחריו 1—2 מיליארד שקל בכל חודש, איבד ביוני 435 מיליון שקל למתחרים. זאת בעקבות המיזוג עם פסגות. בנטרול פסגות, הניודים של אלטשולר שחם הסתכמו ב־165 מיליון שקל — הנתון החלש ביותר מאז ינואר 2017

בית ההשקעות אלטשולר שחם התרגל להיות הכוכב של שוק החיסכון.
בזכות התשואות הגבוהות שהשיג באופן עקבי, שקנו לו מוניטין מוצדק כמנהל השקעות יוצא דופן באיכותו, התקבעה בשוק האמירה שלפיה 80 אגורות מכל שקל שזז בעולם הגמל — מגיעים לאלטשולר שחם.
האמירה הזו נטועה עמוק במציאות. מדו"חות אלטשולר שחם גמל ופנסיה, החברה־הבת הציבורית של בית ההשקעות, לרבעון הראשון של השנה, עולה כי הנתח שלה בשוק הגמל עומד על קצת יותר מ־25% — נתון שהופך אותה לשחקנית הגדולה ביותר בענף, בפער משמעותי. אולם בחודשים האחרונים המכונה המשומנת של אלטשולר שחם חורקת.
מהנתונים שנדרשים להעביר בתי ההשקעות וחברות הביטוח למערכת הגמלנט ביחס לקופות גמל וקרנות השתלמות עולה כי בחודש יוני היקף הניודים (כלומר, סך הכספים שהועברו לבית ההשקעות מהמתחרים בניכוי הכספים שיצאו ממנו ועברו למתחרים) של אלטשולר שחם היה שלילי בהיקף של 435 מיליון שקל.
זו הפעם הראשונה מאז אוקטובר 2016 שבה בית ההשקעות מציג נתון שלילי. בשנתיים האחרונות אלטשולר שחם נייד אליו מהמתחרים 1—2 מיליארד שקל בחודש.
הסיבה להיקף הניודים השלילי והחריג עבור אלטשולר שחם היא רכישת בית ההשקעות פסגות. בחודש מאי האחרון השלים בית ההשקעות את רכישת פסגות תמורת 910 מיליון שקל מידי קרן אייפקס.
מאז נמכרו נתחים שונים ממנו לשלל שחקנים, בהם רני צים. היקף הניודים של פסגות בחודש יוני היה שלילי בהיקף של 600 מיליון שקל. מדובר בנתון הגרוע ביותר בשוק — כמעט פי 2 מבית ההשקעות הבא אחריו בטבלה, ילין לפידות, שאיבד למתחרים קרוב ל־360 מיליון שקל בחודש זה.
אולם גם בנטרול פסגות, התמונה אינה מזהירה. בנטרול פסגות היקף הניודים של אלטשולר שחם היה חיובי והסתכם ב־165 מיליון שקל — הנתון החלש ביותר של בית ההשקעות מאז ינואר 2017, והוא מתקרב כבר לנקודת האפס. למעשה, נתון זה מציב את אלטשולר שחם במקום האחרון מבין הגופים שהיקף הניודים שלהם ביוני היה חיובי.
עם זאת, מתחילת השנה היקף הניודים של אלטשולר שחם עומד על 5.6 מיליארד שקל. מרבית הסכום, 4.5 מיליארד שקל, נוייד בשלושת החודשים הראשונים של השנה. היקף ניודים זה ממקם את אלטשולר שחם במקום השני בטבלת הניודים, כשמקדים אותו בית ההשקעות מור, שנטל מהמתחרים 6.7 מיליארד שקל מאז תחילת השנה.
2 צפייה בגלריה
מימין: יאיר לוינשטיין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה רן שחם ו גילעד אלטשולר מנכ"לים משותפים בבית ההשקעות
מימין: יאיר לוינשטיין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה רן שחם ו גילעד אלטשולר מנכ"לים משותפים בבית ההשקעות
מימין: יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה; רן שחם וגילעד אלטשולר, מנכ"לים משותפים בבית ההשקעות
(צילומים: אוראל כהן, תומי הרפז)
מה קרה? אלטשולר איבדו את ההובלה בתשואות
ברקע ההיחלשות של אלטשולר שחם עומדים בעיקר הביצועים שלו. כאמור, במשך זמן רב אלטשולר שחם היה הכוכב של טבלת התשואות, אולם השנה הנוכחית לא מאירה לו פנים למול המתחרים.
מתחילת השנה הציגו קרנות ההשתלמות הגדולות, אלו שמנהלות 7 מיליארד שקל ומעלה, תשואה ממוצעת של 8%, בעוד שהתשואה של אלטשולר שחם עמדה על 7.2% בלבד — נתון שמציב אותו אחרון בטבלת התשואות. כאמור, מדובר בחולשה יחסית למתחרים, שכן חצי השנה הראשונה הייתה תקופה חלומית בשוק.
כשבוחנים את התשואות בשלוש השנים האחרונות, בהשתלמות אלטשולר שחם מציג תשואה של 26.8%, גבוה מהממוצע של הקרנות הגדולות שעומד על 24.4%. עם זאת, בטווח זמן זה הוא איבד את הבכורה גם כן, שבה אחז עד לא מזמן. את ראש הטבלה כבשה כלל עם תשואה של 27.2% בשלוש השנים האחרונות.
הסיבה לביצועים החלשים יחסית עשויה להיות נעוצה בגודל. התשואות הפנטסטיות שאלטשולר שחם הציג לאורך השנים הפכו אותו למכונת גיוסים משומנת, ולאחר רכישת פסגות הוא מנהל נכסים בהיקף כולל של 220 מיליארד שקל — 50% יותר בהשוואה להיקף הנכסים שניהל בתחילת השנה, שהסתכמו בכ־147 מיליארד שקל.
היקף נכסים כה גדול עשוי להקשות בהשגת תשואה עודפת. אם כי בעת שרכש את פסגות הבהירו בכירי אלטשולר שחם שלגישתם אין הבדל בין ניהול נכסים בהיקפים שכאלו, והכל עניין של פרופורציה ואסטרטגיית השקעה.
על כך יש להוסיף שהיקף ההשקעות של אלטשולר שחם בחו"ל הוא גדול מאוד ומתבצע בחברות ענק, שם הפוזיציות אולי גדולות מבחינה כספית, אך קטנות מבחינה יחסית.
סיבה נוספת לנתון הניודים הנמוך עשויה להיות נעוצה בדמי הניהול הגבוהים של אלטשולר שחם ביחס ליתר הגופים. דמי הניהול הממוצעים שגובה אלטשולר שחם בקרנות ההשתלמות עומדים על 0.75%, בעוד הממוצע בענף עומד על 0.67%.
אחד הצידוקים המרכזיים לדמי הניהול הגבוהים הוא התשואות העודפות שהשיג אלטשולר שחם לאורך השנים, מצב שהשתנה בחודשים האחרונים.
הצבירה נטו של אלטשולר עדיין השנייה בגובהה
באלטשולר שחם מצביעים על כך שהצבירה נטו של בית ההשקעות עדיין גבוהה. נתון זה משקלל את כלל הרכיבים — ההפקדות של החוסכים, הפדיונות והניודים — וביוני הוא הסתכם במעט יותר ממיליארד שקל, הנתון השני בגובהו אחרי מור.
"שום דבר אינו קבוע. לפעמים אנחנו חזקים בהשתלמות, לפעמים בגמל להשקעה ולפעמים בפנסיה (שם אלטשולר שחם עדיין שחקן קטן יחסית, עם נתח שוק של כ־4%, מה שאומר שיש לו פוטנציאל גדילה משמעותי בתחום הזה, א"ע).
הצבירה בחודש יוני הסתכמה ביותר ממיליארד שקל, וחלק מהכסף הזה הוא של לקוחות חדשים שמאמינים במותג", אמר ל"כלכליסט" בכיר בבית ההשקעות.
מאלטשולר שחם נמסר: "אנו ממשיכים להוביל עבור לקוחותינו אסטרטגיה מקצועית, נכונה ואחראית לטווח הארוך; ולראייה — הגידול המתמיד בלקוחות וההובלה בתוצאות לאורך השנים. אין טעם לנתח חודש כזה או אחר. לא כשמובילים, ולא כשנמצאים במקום נמוך יותר".