סגור
אוניית מכולות של צים אונייה
אוניית מכולות של צים (צילום: צים)

התנודתיות של טראמפ הובילה לצניחה של 94% ברווח של צים

החברה סיכמה את הרבעון השני עם רווח של 24 מיליון דולר לאחר ירידה במחירי ההובלה ובכמות המטען שהובילה; אלו מיוחסים להאטה בביקושים בעקבות השיבושים שגרמו המכסים האמריקאים בסחר העולמי 

חברת הספנות צים רשמה ברבעון השני של 2025 נפילה חדה בביצועים, בעקבות המהלכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהובילו לשיבושים ולתנודתיות בשוק הסחר העולמי.
ירידה בכמויות המטען שהובילה צים, במקביל לירידה במחירי ההובלה, גררה ירידה של 15% בהכנסות שהסתכמו ב-1.6 מיליארד דולר. מדובר בתוצאה נמוכה מתחזיות האנליסטים, שהיו ל-1.7 מיליארד דולר.
הרווח התפעולי נפל ב-68% ל-149 מיליון דולר, הרווח הנקי צנח ב-94% והסתכם ב-24 מיליון דולר בלבד. הרווח המתואם למניה עמד על 19 סנט, הרבה מתחת ציפיות השוק ל-1.3 דולר למניה.
למרות שהדוחות היו מתחת הציפיות בשוק, המנכ"ל אלי גליקמן אמר לכלכליסט כי "אנחנו גאים בכך שלמרות התנודתיות והקשיים הגענו לרווחיות ברבעון". במקביל לפרסום הדוחות העלתה צים את התחזיות שלה לשנת 2025 כולה.
הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) המתואם יגיע, לפי התחזית המעודכנת, לטווח של 1.8 עד 2.2 מיליארד דולר. זאת לעומת התחזית הקודמת ל-2.2-16 מיליארד דולר. הרווח התפעולי צפוי להיות בטווח של 950-550 מיליון דולר, מעל הצפי הקודם לטווח של 950-350 מיליון דולר.
גליקמן הסביר כי "ההכרזות של טראמפ על הטלת מכסים על יבוא ממדינות שונות, והשינויים שחלו בתוכניות המכסים, בדגש על מדינות שהן מדינות יעד מרכזיות עבורנו כמו סין, וייטנאם, תאילנד ודרום קוריאה, הקשו עלינו. הם גרמו לירידה בביקושים להובלה ובעקבות זאת גם לירידה בנפח ההובלה, ואלו הובילו לירידת מחירים".
צים הובילה ברבעון 895 אלף מכולות, 6% פחות משהובילה ברבעון המקביל. המחיר הממוצע למכולה ירד ב-12% ל-1,479 דולר.
ב-2024 צים נהנתה מהמצור שהטילו החות'ים על התעבורה הימית בים האדום. כשזה הוביל להתארכות משכי ההפלגה וכתוצאה מכך למחסור בהיצע שהוביל לעליית מחירים. אך ב-2025 זה כבר לא המצב.
לפי גליקמן, "הצורך לעקוף את הים האדום גורר עלייה בעלויות ההובלה, אבל השנה מחירי ההובלה הושפעו מהביקושים שירדו ולכן לא עלו בהתאם".
לפני שלושה חודשים, עם פרסום דוחות הרבעון הראשון, התייחס גליקמן לאתגר נוסף שעשוי להכביד על החברה והוא כניסתה האפשרית לתוקף באוקטובר של החלטה שמטילה מיסוי כבד על אוניות שמיוצרות בסין ועוגנות בנמלים בארה"ב.
גליקמן אמר אז כי "המשמעות היא נזק של מאות מיליוני דולרים שניאלץ לספוג או להשית על הלקוחות". היום אמר המנכ"ל ביחס לאותה החלטה כי "אנחנו עדיין לא יודעים לאן זה הולך. ההחלטה והיישום שלה תלויים בשיחות של האמריקאים והסינים ונצטרך להמתין ולראות".
בעוד שבתחום פעילותה העיקרי, הובלת מטענים בין אסיה לארה"ב (40% מהיקף המטען שהובילה ברבעון) ספגה צים ירידה של 16% בתכולת המטענים שהובילה. בשני אזורי פעילות אחרים, דרום אמריקה ובסחר בין מדינות באסיה, צים נהנתה מעלייה של 10% בהיקפי ההובלה ואלה הגיעו במצטבר ל-38% מסה"כ המטען שהובילה.
גליקמן הסביר כי "מוקדם יותר השנה, כשטראמפ הודיע על הקפאת המכסים מול סין, חברות קטנות רבות העבירו פעילות לקווי הסחר בין אסיה לארה"ב בניסיון ליהנות מהביקושים בהם. כתוצאה מכך ירד היצע הספינות שפעל באזורים הללו ויכולנו ליהנות מכך."
צים הונפקה בבורסה בניו יורק בתחילת 2022, כשגייסה 217 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, והחלה להיסחר לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר.
בשיא, במרץ 2022, היא נסחרה בשווי שוק של 10.6 מיליארד דולר. אולם, ירידה חדה במחירי ההובלה ב-2023, הובילה לפגיעה בפעילותה, ואת כל ארבעת הרבעונים באותה השנה היא סיכמה עם הפסדים.
ב-2024 היא התאוששה מכך והרבעון הנוכחי הוא השישי ברציפות שאותו היא מסכמת ברווח.
שווי השוק שלה כיום, עוד לפני פרסום הדוחות, הוא 1.9 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 28% מתחילת השנה. צים תחלק בספטמבר דיבידנד של 7 מיליון דולר.