סגור
גאוטם אדאני על רקע משרדי אדאני ב הודו
גאוטם אדאני. מגיע עד ימי הקולוניאליזם (צילום: רויטרס, AP)

ניתוח
אדאני הופך את אחד השורטים הגדולים בהיסטוריה למשבר פוליטי

יו"ר תאגיד הענק בחר להשיב להאשמות על חברות קש והונאות חשבונאיות עם התייחסות לתקופה הקולוניאליסטית. אדאני: "מדובר במתקפה מחושבת על הודו ועל עצמאותה". בינתיים, ספר הביקושים להנפקה של הקבוצה עומד כמעט ריק

הימים הספורים שחלפו מאז פרסום הדו"ח החריף שהעלה ספקות לגבי האמינות והיציבות של הענקית ההודית אדאני, הספיקו כדי למחוק כ־65 מיליארד דולר מערכה. מדובר באובדן שווי של החברה־האם אדאני אנטרפרייזס והחברות הבנות שלה.
הדו"ח שחיבר בית ההשקעות הינדנבורג שמתמחה בהתקפות שורט, כלומר הימור על ירידה של מניה, אף דחק את גאוטם אדאני, העומד בראש התאגיד המשפחתי למקום השמיני "בלבד" ברשימת עשירי עולם עם הון מוערך של כ־90 מיליארד דולר. ערב פרסום הדו"ח היה אדאני האיש השלישי בעושרו עם 120 מיליארד דולר. הנפילה המפוארת ממחישה היטב את התוספת החשובה "על הנייר" לתארי העושר של המיליארדרים. עם זאת, אדאני שומר עדיין על תואר האיש העשיר באסיה, חרף הצלילה החדה במניות הקבוצה ובעושרו הפרטי כתוצאה מכך.


הדו"ח נחת על אדאני בדיוק כשהיתה בעיצומה של הנפקה. עם חידוש המסחר בהודו נפלו שבע מניות הקבוצה ב־5%-20%. מניית הקבוצה עצמה, אדאני אנטרפרייזס, התנדנדה בין ירידות לעליות, אך בסוף סיימה את המסחר בעלייה של 5%. במהלך היום עמד ספר הביקושים להנפקה כמעט ריק, עם 3% בלבד מהתוכנית לגיוס של 2.5 מיליארד דולר שאמורה להיסגר היום. בשעות הערב לפי שעון הודו התקבלו לפתע הזמנות ב־400 מיליון דולר מ־IHC מאבו דאבי, כלומר 16% מההנפקה כולה. IHC, החברה הציבורית הגדולה באבו דאבי, כבר מושקעת באדאני לאחר שרכשה מניות בשלוש חברות־בנות ב־2 מיליארד דולר בשנה שעברה.
לקראת פתיחת שבוע המסחר בהודו היום, שיגרה אדאני תגובה לאקונית בת 413 עמודים לדו"ח של הינדנבורג. אלא שבמקום לענות על 88 השאלות בהן הסתיים הניתוח של חברת השורטיסטים, החליטו באדאני להוציא את האירוע ממחוזות הפיננסים ולהפוך אותו למשבר דיפלומטי. "מדובר במתקפה מחושבת על הודו, על עצמאותה, יושרה ואיכות מוסדותיה כמו גם על סיפור הצמיחה שלה ושאיפתה", אומר משפט המפתח בתגובה. בהמשך הוא השווה את הפלת המניות ההודיות כתוצאה מפרסום הדו"ח, לטבח מתקופת הקולוניאליזם, אז שלטה הממלכה הבריטית בתת היבשת.

המניות זינקו באופן מסתורי

הניסיון לחבר בין האירועים איננו מקרי, שכן אדאני נחשב מקורב מאוד לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. אדאני פרץ כאיש העשיר בהודו ובאסיה כולה, כשהוא עוקף את מוקש אמבני ששלט בצמרת שנים ארוכות, וזאת לאחר שזכה בלא מעט מכרזים ממשלתיים בתחומי התשתיות, ולא פחות חשוב מכך, התקשורת. מודי טרם התייחס למחקר החריף של הינדנבורג אודות אדאני, שמטיל צל על חלק גדול מהמגזר העסקי בהודו, ואף הוביל למסחר תנודתי בבורסה המקומית, כאשר מדד המניות המרכזי של הודו מציג ביצועי חסר מול S&P 500 מאז דו"ח הינדנבורג.

ברור כי ההתנפחות המטאורית של קבוצת אדאני, כמו גם המבנה שלה, הם תמוהים למדי, כאשר כל העסק נשאר בתוך המשפחה. מאידך, גם הינדנבורג איננה תמימה
עם או ללא קשר למערכת היחסים הקרובה בין אדאני למודי, רשות ניירות ערך המקומית לא הבחינה, או שמא הבחינה ולא התאמצה לבדוק, כיצד הגיעו מניות בקבוצת אדאני לרמות שווי אסטרונומיות. מניות קבוצת אדאני יחד עם שבע החברות הבנות שלה זינקו באופן מסתורי ביותר מ־1,000% בשלוש השנים האחרונות, כאילו היה מדובר ביוניקורנים מבטיחים. בפועל מדובר בחברות תשתיות אפרוריות למדי, ובהן חברת נמלים - שבבעלותה גם נמל חיפה - חברת גז וחברת אנרגיה. ערב פרסום הדו"ח נסחרו רוב החברות במכפילי רווח תלת או דו־ספרתיים גבוהים, במקרה הגרוע. זאת בזמן שארבע מתוך החברות הללו סובלות מתזרים שלילי מפעילות, והיחס בין הנכסים הנזילים שלהם להתחייבויות קצרות היה נמוך מאחד, מה שאומר שמרחפת מעליהן סכנת נזילות. עם זאת, חברת הנמלים לא נמנית עם ארבע המסוכנות והיחס השוטף שלה עומד על 1.5, מעט גבוה אפילו מהממוצע בתעשייה.
בהינדנבורג לא נותרו חייבים והשיבו לאדאני כי "לא ניתן להסתיר הונאה מאחורי לאומנות". חברת המחקר, שמנהלת חשבון טוויטר שהפך לפעיל במיוחד מאז פרסום המתקפה על אדאני, הוסיפה כי אף שהתגובה של אדאני מתפרסת על פני 413 עמודים, רק 30 מתוכם מתייחסים לניתוח עצמו. היתר, כולל 330 עמודים של פרוטוקולים מבתי משפט ו־53 דפים של מידע פיננסי וכללי, מתייחסים ליוזמות שאינן רלוונטיות לדו"ח עצמו, בין השאר עידוד יזמות נשית או גידול ירקות ידידותי לסביבה.
הדו"ח המקורי של הינדנבורג, שפורסם ב־24 בינואר וכלל מאות עמודים, טען כי קבוצת אדאני מבצעת לאורך זמן את אחת ההונאות הגדולות והנועזות בהיסטוריה באמצעות רשת מורכבת של חברות קש ומניפולציות במניות. בהינדנבורג העריכו כי החברה המרכזית בקבוצה שווה כ־97% פחות מהשווי שלה בשוק, כשהם תולים את ההסבר, בין היתר, בכך שהיא נסחרה לפי מכפיל של 508 על הרווח הצפוי לעומת מכפיל של 12 הממוצע בתעשייה.
בהינדנבורג טוענים שבני המשפחה, ששמונה מהם נמנים עם 22 מנהלי הקבוצה, אחראים למעשה על מבנה מורכב של חברות אופשור, שמנפחות את שווי החברות ולאחר מכן מושכות מהן כסף תוך כדי הלבנתו. ההון שזורם מחברות אופשור משמש לניפוח תזרימים ורווחי החברות, כדי שיקבלו דירוג אשראי גבוה יותר לצורכי נטילת חוב. לשבע החברות הציבוריות של אדאני יש לא פחות מ־578 חברות־בנות, שרק ב־2022 עשו 6,025 עסקאות עם צד קשור.

איום מרומז לוול סטריט

היום נשלח סמנכ"ל הכספים של קבוצת אדאני, שלא נמנה עם בני המשפחה, לראיונות לטלוויזיה, בהם ניסה להסביר בעיקר את המבנה הפיננסי הסבוך של הקבוצה ולשכנע כי אין איום ליכולת הפירעון שלה. לדבריו, החוב הכולל של הקבוצה הוא 30 מיליארד דולר, מתוכם 9 מיליארד דולר לבנקים בהודו והיתר בחו"ל, ובכך שלח איום מרומז כי הנפגעים עלולים להיות בנקים מערביים, כולל בוול סטריט.
העולם מביט בהשתאות על המאבק בין מה שנדמה כמעין דוד וגוליית, כאשר חברת המחקר הקטנה ניצבת מול הענקית ההודית, אלא שלא בטוח אם יש כאן צד תמים. מצד אחד ברור כי ההתנפחות המטאורית של אדאני, כמו גם המבנה שלה, הם תמוהים למדי, כאשר כל העסק נשאר בתוך המשפחה. מאידך, גם הינדנבורג, חברת מחקר קטנה שנוהגת לעשות הרבה רעש, איננה תמימה, וכל המהלך של חברות מסוגה נועד לייצר רווח מפוזיציית שורט שנבנית במקביל להכנת הדו"ח. ספק אם אפילו בהינדנבורג דמיינו מחיקת ערך של 65 מיליארד דולר, שעשויה להפוך את המהלך לאחד השורטים הגדולים בהיסטוריה.
להינדנבורג היתה עד היום הצלחה גדולה אחת שזכתה לכותרות רבות, והיא דו"ח נוקב על חברת המשאיות החשמליות ניקולה, שהוביל להדחת המייסד והיו"ר. בינתיים, בסוף השבוע נחלץ ביל אקמן, אחד משחקני קרנות הגידור הגדולים בארה"ב לטובת הינדנבורג, כשהודיע שלדעתו האנליסטים־השורטיסטים צודקים. אלא שאין לדעת לאן יתפתחו הדברים, אם בהודו יחליטו לאמץ את נרטיב התקיפה על כלכלתה ועל שוק המניות שלה, שמנסה לקדם משפחת אדאני.