סגור
גאוטם אדאני מיליארדר הודי רוכש נמל חיפה
גאוטם אדאני (צילום: בלומברג)

קבוצת אדאני איבדה 51 מיליארד דולר משוויה ביומיים; ביל אקמן: הדו"ח נגדה "אמין מאוד"

חברת המחקר האמריקאית הינדנבורג האשימה השבוע את הקבוצה של גאוטם אדאני, הבעלים של נמל חיפה, בביצוע הונאות חשבונאיות; אדאני הכחישה - ואולם מניות שבע החברות בקבוצה קרסו; ביל אקמן, מנכ"ל ומייסד קרן הגידור פרשינג סקוור: "הדו"ח של הינדנבורג בוצע לאחר עבודת מחקר מעמיקה"

קבוצת אדאני ההודית, הבעלים של נמל חיפה, ממשיכה לאבד גובה, בעקבות הדו"ח החריף שפרסמה חברת המחקר האמריקאית הינדנבורג ביום רביעי. בהינדנבורג האשימו את הקבוצה, שנמצאת בבעלות גאוטם אדאני, האיש העשיר באסיה, בהטיות שוק "נועזות" ובביצוע הונאת חשבונאות.
מאז פרסום הדו"ח ביום רביעי איבדו שבע החברות מקבוצת אדאני הנסחרות בבורסה במומבאי כ-51 מיליארד דולר משוויין בסך הכל, כך לפי סוכנות בלומברג. מניית אדאני אנטרפרייז צנחה היום ב-18.5%, אדאני טרנסימשן ואדאני גרין אנרג'י נפלו ב-20% (מגבלת הירידה היומית), ואדאני פורטס - ב-16%. אתמול (חמישי) הבורסה במומבאי היתה סגורה לרגל יום הרפובליקה.
בקבוצת אדאני הכחישו שלשום את הפרסום, ואמרו כי "מדובר בדו"ח נבזי שהוא שילוב של דיסאינפורמציה סלקטיבית והאשמות חסרות בסיס ומופרכות, שנבחנו ונדחו על ידי בתי המשפט הגבוהים ביותר בהודו". במקביל החלה היום הקבוצה במכירת מניות בהיקף של 2.4 מיליארד דולר, במטרה להראות כי היא עדיין אטרקטיבית עיני המשקיעים. באדאני גם איימו לנקוט צעדים משפטיים נגד הינדנבורג.
אדאני עצמו ירד מהמקום השלישי לשביעי ברשימת המיליארדרים של "פורבס", והונו עומד כעת על 96.5 מיליארד דולר; מאז פורסם הדו"ח של הינדנבורג, איבד אדאני 19% מהונו, 22.7 מיליארד דולר.
מי שהצטרף למהומה סביב אדאני, הוא המשקיע המיליארדר ביל אקמן שאמר אמש כי הדו"ח של הינדנבורג "אמין ומעמיק מאוד". לדברי אקמן, מנכ"ל ומייסד קרן הגידור האקטיביסטית פרשינג סקוור, "התגובה של אדאני לדו"ח של הינדנבורג דומה לתגובה של הרבלייף למצגת שלנו שכללה 350 עמודים. הרבלייף נותרה הונאת פירמידה. הדו"ח של הינדנבורג אמין מאוד ובוצע לאחר עבודת מחקר מעמיקה". הוא הוסיף כי "אנחנו לא מושקעים באף אחת מהחברות של אדאני או בהרבלייף, ולא ביצענו מחקר עצמאי משלנו".
ב-2012, אקמן פתח פוזיציית שורט על מניות חברת תוספי המזון, בהיקף של מיליארד דולר - כלומר הימר נגדה - בטענה כי מדובר בהונאת פירמידה. הוא חיסל את פוזיציית השורט ב-2018 בהפסד, לאחר שמניית החברה עלתה ב-150%. ב-2016 הודיע הרגולטור בארה"ב כי הרבלייף אינה הונאת פירמידה.
הינדנבורג היא חברה נחשבת למחקר בהשקעות, שמתמחה במכירה בחסר (שורט). היא מוכרת בעיקר בשל פרסום דו"חות ביקורתיים על שוק המכוניות החשמליות, והיה לה תפקיד בהדחתו של מייסד יצרנית המכונית החשמליות ניקולה, טרבור מילטון. זאת לאחר שהואשם על ידיה ב-2020 בהפצת שקרים מרובים. בהמשך הוא הורשע בהונאה ונאלץ לפרוש מהחברה.