סגור

בלעדי
המרוץ לאגד מתחיל: גיל אגמון ותש"י יגישו הצעה לרכישת 50%

גם שפיר, שיכון ובינוי, אלייד, ג'ורג' חורש ומשפחת לבנת צפויים לגשת למכרז. אגד מעוניינת לבצע את העסקה לפי שווי של 4 מיליארד דולר לחברה; מעבר לסכום הגבוה שיהיה כרוך ברכישה, אגד מציבה תנאי נוסף - אופציה לחייב את הרוכש לקנות ממנה את החצי הנותר בתוך שנתיים

לא בכל יום מנסה חברה כמו אגד למכור חצי ממניותיה, ובהתאם, מביעים הגופים הגדולים במשק עניין רב ושואפים להיות אלה שייהפכו לבעלי 50% מחברת התחבורה הגדולה בישראל.
ל"כלכליסט" נודע כי עם הגופים שכבר קיבלו את פרטי המידע הרלבנטיים מבנק HSBC — שאת שירותיו שכרה אגד ללוות אותה במכירה — נמנים דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, שבכוונתה לבצע את העסקה עם החברה־הבת שלה ורידיס, וכן עם קרן תש"י; שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף ובניהול תמיר כהן; משפחת לבנת, בעלת השליטה בקונצרן תעבורה; חברת ההשקעות אלייד, שבראשה עומד איציק סוארי; מוטי בן־משה, הבעלים של רבוע כחול, שמחזיקה בין היתר בחברות הבורסאיות רבוע כחול נדל"ן ודור אלון; חברת הנדל"ן והתשתיות שפיר שבשליטת האחים שפירא; וג'ורג' חורש.
קרן תשתיות גלובלית וגדולה צפויה גם היא להגיש הצעה. כל אלה צפויים לצרף אליהם גופים פיננסיים, דוגמת מוסדיים, אם יהיו, בסופו של דבר, מי שירכשו 50% מאגד, וזאת בשל ההיקף הכספי הגדול של העסקה. ההצעות הראשונות במכרז יוגשו בימים הקרובים. אגד עשויה לבחור את הזוכה במכרז לא רק לפי המחיר, אלא גם על בסיס זהותו, מתוך רצון לעבוד עם שותף נוח מבחינתה.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", באוגוסט האחרון החלה אגד בהליך שנועד למצוא רוכש ל־50% ממניות החברה, שעד לפני כשנתיים עוד היתה קואופרטיב. השווי המבוקש: 4 מיליארד שקל. כלומר, אגד שואפת לקבל 2 מיליארד שקל עבור המניות שהיא מעמידה למכירה. מרבית הכסף אמור להגיע ל־1,300 חברי אגד, ולא להיכנס לקופת החברה.
מעבר לסכום הגבוה, אגד הציבה תנאי נוסף למתעניינים ברכישה: לאגד תהיה אופציה לחייב את הרוכש לקנות ממנה את החצי הנותר בתוך שנתיים.

הגופים המתעניינים הם, במידה רבה, מועמדים טבעיים, משום שרכישת 50% מאגד עולה בקנה אחד עם עסקיהם הנוכחיים או עם האסטרטגיה שלהם. כך, לאחר שדלק רכב הבינה שיש צורך ביצירת מנועי צמיחה חדשים, מעבר למכירת רכבים, היא רכשה את השליטה בוורידיס (70%), שעוסקת בתחומי איכות הסביבה, תמורת קרוב למיליארד שקל ב־2018, והשנה הנפיקה אותה בבורסת ת"א לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל אחרי הכסף.
עבור תעבורה של משפחת לבנת, העוסקת בהובלה, לוגיסטיקה, תחבורה ומלט, מדובר בהתרחבות טבעית של העסק. כמו כן, תעבורה הייתה בעבר שותפה של אגד בחברת אגד־תעבורה. הדבר נכון גם לגבי בן־משה, שנכנס השנה לראשונה, באמצעות רבוע כחול לתחום התחבורה הציבורית, לאחר שהחברה זכתה במכרז להפעלת קווי התחבורה העירוניים בנתניה, יחד עם חברת איזי בס — מה שעלול לעורר שאלות של הגבלים עסקיים אם הוא יזכה במכרז.
אלייד, בעלת הכיסים העמוקים, נוטה לבחון עסקאות גדולות מסוג זה. ואילו שיכון ובינוי מנסה זה זמן להרחיב את אופק העסקים שלה, בין היתר באמצעות מיזוג פעילות האנרגיה המתחדשת שלה עם פז, שלא יצא לפועל.
אגד מוכרת בעקבות הסכם שחתמה עם המדינה ב־2018, שנועד להפריט את התחבורה הציבורית ולהגביר את התחרות בתחום ומעניק לה סובסידיות בהיקף נרחב עד 2029. במסגרת ההסכם הסכימה אגד לרדת לנתח של 20% משוק התחבורה הציבורית באוטובוסים בארץ, והיום היא כבר מחזיקה ב־32% בלבד במונחי קילומטרים.
אגד פעילה בישראל, הולנד ופולין, וכפי שנחשף ב"כלכליסט", 81% מהכנסותיה מקורן בישראל. פרט לפעילות התחבורה, מחזיקה החברה גם בנדל"ן רב ובפעילות מוסכים. יש לה 4,000 אוטובוסים, והיא מעסיקה 9,100 עובדים, מתוכם 6,760 נהגים. לפי אגד, מספר האוטובוסים שלה הופך אותה לחמישית בגודלה בעולם.
ההכנסות החברה הן כ־4 מיליארד שקל בשנה. 2020 פגעה בהכנסות בארץ בכ־500 מיליון שקל (15.6%) בשל סגרי הקורונה, והן ירדו לכ־2.7 מיליארד שקל לעומת 3.2 מיליארד ב־2019, והורידו את ההכנסה הכוללת ל־3.7–3.6 מיליארד שקל. אגד צופה שאת 2021 תסתיים עם הכנסות של 3 מיליארד שקל בישראל, ובשנה הבאה הן יגיעו ל־3.3 מיליארד שקל, בדומה ל־2018.
2 צפייה בגלריה
מימין: יו"ר אלייד יצחק סוארי בעל השליטה בשיכון ובינוי נתי סיידוף בעל השליטה בדלק רכב גיל אגמון צביקה לבנת המנהל את עסקי משפחת לבנת;  ו הראל שפירא, מבעלי שפיר הנדסה
מימין: יו"ר אלייד יצחק סוארי בעל השליטה בשיכון ובינוי נתי סיידוף בעל השליטה בדלק רכב גיל אגמון צביקה לבנת המנהל את עסקי משפחת לבנת;  ו הראל שפירא, מבעלי שפיר הנדסה
מימין: יו"ר אלייד יצחק סוארי; בעל השליטה בשיכון ובינוי נתי סיידוף; בעל השליטה בדלק רכב גיל אגמון; צביקה לבנת, המנהל את עסקי משפחת לבנת; והראל שפירא, מבעלי שפיר הנדסה
(צילום: אוראל כהן, עמית שעל, יוסי אלוני)
עד סוף ההסכם עם המדינה ב־2029, ינועו ההכנסות בישראל סביב 3 מיליארד שקל בשנה. 72% מההכנסות בארץ מגיעות מהתחבורה הציבורית, 17% מהשכרת אוטובוסים לתיירים ו־11% מהשכרתם למוסדות חינוך. בסוף 2020 היו לאגד מזומנים ושווי מזומנים ב־640 מיליון שקל.
בנוסף, מנהלת אגד 50 נכסים ששטחם הכולל 742 אלף מ"ר, ובבעלותה 21 נכסים בשטח של 390 אלף מ"ר. את היתר היא שוכרת בהסכמים ארוכי טווח, כולל תחנות מרכזיות ומרכזים לוגיסטיים ומסחריים. לדברי אגד, הערכת שווי לתיק הנדל"ן שלה נקבה ב־1.5 מיליארד שקל — קרוב למחצית מהשווי המבוקש בעסקה. סביר שהרוכש ינסה לממש את פוטנציאל החניונים והמוסכים, למשל באמצעות הקמת חניונים תת־קרקעיים ובנייני משרדים מעליהם. אגד גם מחזיקה ב־51% מהקו אדום של הרכבת הקלה בת"א, ופעילות זו תומכת בהתמודדותה במכרזים נוספים בתחום הרכבת.