סגור
וול סטריט חג המולד כריסמס בורסת ניו יורק
הברוקרים בוול סטריט בחג המולד (צילום: AP /Seth Wenig)

פרשנות
סנטה קלאוס הביא למניות הטק זיכרונות מהתפוצצות הדוט.קום

צמיחה גבוהה מהצפוי של המשק בארצות הברית, מספר נמוך היסטורית של דורשי דמי אבטלה וההבנה שהפד יתמיד בריבית גבוהה - כל אלה מקרבים את מדד נאסד"ק 100, עתיר מניות הטכנולוגיה, לדצמבר הגרוע מאז 2002, לאחר פיצוץ בועת הדוט.קום

המנגינה בוול סטריט השתנתה בתקופה האחרונה. אם עד לא מזמן המשקיעים ניגנו לעצמם את הלהיט המוזיקלי "חדשות רעות הן חדשות טובות", כעת מתנגנת בשווקים הנעימה הלא נעימה "חדשות רעות הן חדשות רעות, ולפעמים גם חדשות טובות הן חדשות רעות".
במרכז הלהיט המוזיקלי־פיננסי הקודם עמד הסיפור שמספר על איך נתונים שמצביעים על היחלשות של הכלכלה האמריקאית הם בעצם אור בקצה המנהרה, משום שהם מספקים סיבה להאמין שהפדרל ריזרב (הפד), הבנק המרכזי האמריקאי, מתקרב להורדת הרגל מדוושת הריבית, שעליה הוא לוחץ בצורה אגרסיבית במטרה להחזיר את שד האינפלציה לבקבוק. וכך, למשל, עלייה באבטלה תורגמה לא אחת למסכים ירוקים בבורסת נאסד"ק ובורסת ניו־יורק (NYSE).
אבל לאחרונה נדמה שהמשקיעים הפנימו את המסר שיו"ר הפד ג'רום פאוול ניסה ומנסה להעביר כבר תקופה ארוכה, פחות או יותר מאז החלו העלאות הריבית בחודש מרץ האחרון – הורדת הריבית לא נראית באופק. כן, ניתן לצפות להתמתנות בקצב העלייה שלה - מה שאכן קרה החודש כשהפד העלה את הריבית ב־50 נקודות בסיס בלבד (0.5%), ולא ב־75 נקודות בסיס (0.75%), כפי שעשה בארבע החלטות הריבית שקדמו לזו של דצמבר – אבל במקביל צריך להיערך לזמן ארוך יותר שבו הריבית תהיה גבוהה.
אמנם לא כולם מאמינים לפאוול, ויש מי שסבורים שהפד לא יצליח להתמיד במדיניות הזו שלו אם המשק ייכנס למיתון משמעותי, אבל ההבנה הזו היא שהביאה לשינוי המנגינה, כי פירוש הדבר הוא שהפד מתכוון להמשיך במדיניות ההידוק המוניטרי שלו גם כשיצטברו איתותים שליליים שמלמדים על היחלשות של הכלכלה; וזאת כדי להיות בטוח שהורדת הריבית מתרחשת רק כשבאמת הושגה שליטה על האינפלציה.
משום כך גם חדשות טובות בזכות עצמן הן חדשות רעות. זה מה שקרה ביום חמישי האחרון, כשפורסמו נתוני התמ"ג (GDP) לרבעון השלישי. אלו הצביעו על עלייה בקצב שנתי של 3.2%, בעוד התחזית הרשמית הקודמת נקבה בצפי של 2.9%. ברבעון השני נרשמה ירידה של 0.6%. לכך יש להוסיף את מספר דורשי דמי האבטלה בשבוע זה שעמד על 216 אלף – נתון נמוך מעט מהצפי וכזה שנמצא בסביבות השפל ההיסטורי. במילים אחרות, הכלכלה האמריקאית עוד לא מגלה סימני חולשה מספקים כדי לקרב את הפד לנקודת המפנה (Pivot) שלה מייחלים המשקיעים.
מנגד, ביום שישי פורסם מדד האינפלציה המועדף על הפד – מדד הצריכה הפרטית (PCE), שעלה בהתאם לתחזיות ב־0.1% בנובמבר, מה שהביא לעלייה של 5.5% ב־12 החודשים האחרונים. לפי מדד זה, אינפלציית הליבה, כלומר הצריכה הפרטית בניכוי רכיבי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלתה ב־0.2% בנובמבר וב־4.7% בשנה האחרונה. מדובר על ירידה בהשוואה לנתונים של אוקטובר, שהצביעו על עלייה שנתית של 5%. על פניו אלו חדשות טובות, שכן יש מגמה של התמתנות באינפלציה, אולם מכיוון שהחדשות האלו עולות בקנה אחד עם התחזיות, לא מדובר בנתונים שעשויים לגרום לפד לחשב מסלול מחדש בנקודת הזמן הנוכחית. מה גם שהנתונים האלו עדיין רחוקים מיעד יציבות המחירים של הפד — אינפלציה שנתית של 2% בלבד.
בהתאם לכך בחמישי, לקראת חג המולד, מדד נאסד"ק 100 ירד ב־2.5%, נאסד"ק עצמו ירד ב-2.2%, ומדד S&P 500 ירד ב־1.5%. בשישי נרשמו עליות זניחות. וכך מניות הטכנולוגיה, שבאות לידי ביטוי מקסימלי במדד נאסד"ק 100, נמצאות בדרך לחודש דצמבר הגרוע ביותר שלהן מאז התפוצצות בועת הדוט.קום. את דצמבר של 2002, אחרי פיצוץ הבועה, סיים המדד עתיר מניות הטכנולוגיה בקריסה של 11.8%. התשואה של המדד בחודש הנוכחי היא שלילית בשיעור של 8.7%. בחמישי המדד סיים בירידה של 8.9% מתחילת החודש, זהה לתשואה השלילית שהשיא בדצמבר 2018, כך שאם הוא ימשיך לרדת עוד בימי המסחר שנותרו עד לסיום החודש, דצמבר של השנה יכבוש את המקום השני אחרי דצמבר של 2002. אם תתרחש צניחה דרמטית, הוא אף עשוי לסיים את החודש בתשואה שלילית גבוהה יותר.
מי שבולטת במיוחד בגל הירידות הזה היא יצרנית הרכבים החשמליים טסלה, שבשליטת המנכ"ל אלון מאסק. בשישי טסלה ירדה בכמעט 2%, ויום לפני כן היא קרסה ב־8.9%. בכך עושה המניה את דרכה לטריו עצוב – החודש הגרוע ביותר, הרבעון הגרוע ביותר והשנה הגרועה ביותר בהיסטוריה שלה. ברבעון הנוכחי איבדה המניה למעלה מ־50% מערכה, ובכך השלימה ירידה של 69% מתחילת השנה.
הירידה החדה במניה היא תוצאה של החשש של המשקיעים מכך שמאסק משקיע זמן רב מדי בטוויטר על חשבון טסלה, ושהוא ייאלץ להמשיך למכור עוד ועוד מניות של טסלה כדי לתמוך בעסקת טוויטר, שאותה רכש ב־44 מיליארד דולר. לכך יש להוסיף את החשש מביקושים חלשים למכוניות החשמליות של טסלה, מה שבא לידי ביטוי בהנחות לא אופייניות של 7,500 דולר שמציעה החברה למי שירכוש רכב עד סוף השנה. וכך, בברונ'ס מעריכים שמאז אפריל, אז הגיש מאסק הצעת רכש לטוויטר, הרוויחו השורטיסיטים שהימרו נגד טסלה סכום אדיר של 13.7 מיליארד דולר.
אבל טסלה לא לבד. גם ענקיות הטכנולוגיה המבוססות סובלות משנה קשה. אמזון של ג'ף בזוס, לדוגמה, ירדה בכ־50% השנה, והמניה שלה נמצאת בנקודה החלשה ביותר מאז הקורונה.