סגור
וול סטריט בורסה ניו יורק
וול סטריט (צילום: גטי)

נאסד"ק ו-S&P 500 נעלו שבוע שלישי רצוף של ירידות

המסחר ננעל היום בעליות קלות, אך שני המדדים לא חמקו מעוד שבוע של מגמה שלילית והרצף הארוך מאז ספטמבר; במקביל התפרסם היום כי ביטחון הצרכנים בכלכלת ארה"ב עלה בדצמבר מעל הצפי, אולם נרשמה האטה בחודש נובמבר בהוצאות הצריכה הפרטית במדינה; המסחר יתחדש ביום שלישי עקב חופשת חג המולד

דיווח שוטף מהשווקים המובילים בעולם: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
23:00 - וול סטריט נעלה יום מסחר תנודתי בעליות שערים קלות: דאו ג'ונס התחזק ב-0.5%, נאסד"ק - ב-0.2% ו-S&P 500 עלה ב-0.6%. עם זאת, שני המדדים האחרונים לא הצליחו לחמוק משבוע שלישי רצוף של ירידות (איבדו 2% ו-0.2% בהתאמה), ומדובר ברצף הארוך ביותר מאז ספטמבר. דאו ג'ונס הוסיף השבוע 0.9%. עם זאת, שוק המניות לקראת השנה הגרועה ביותר מאז 2008.
עתה יוצאים המשקיעים לחופשת חג המולד, והמסחר יתחדש ביום שלישי הבא.
ברקע למסחר היום ניתן לציין את העלייה בנתון ביטחון הצרכנים אך במקביל את ההאטה בהוצאות הצריכה הפרטית (ראו דיווח קודם) והחשש מפני מיתון.
21:30 - הנפט מסוג WTI עלה היום ב-2.6% לרמה של 79.6 דולר לחבית, ובסיכום שבועי התחזק ב-6.9% - העלייה השבועית החדה מאז אוקטובר. הסיבה העיקרית לעלייה היא דברים שאמר סגן ראש ממשלת רוסיה, אלכסנדר נובאק, לפיהם ארצו עשויה לחתוך בתפוקה בראשית 2023 וזאת ברמה של 5%-7% - בתגובה להחלטת מדינות ה-G7 לקבוע מחיר תקרה לנפט המיוצא מרוסיה כחלק מהסנקציות בשל הפלישה לאוקראינה. הגז הטבעי עלה היום ב-1.6% לרמה של 5.1 דולר ליחידה, אך בסיכום שבועי איבד 23%.
20:40 - הזהב רשם עלייה יומית של 0.5% למחיר של 1,804 דולר לאונקיה.
19:00 - נעילה שקטה בבורסות אירופה: מדד דאקס הגרמני עלה ב-0.2%, פוטסי הבריטי התחזק ב-0.1% (בורסת לונדון ננעלה ב-14:30) וקאק הצרפתי ירד ב-0.2%.
17:40 - אמון הצרכנים בכלכלת ארה"ב עלה החודש לעומת נובמבר, ואף מעל התחזיות, כך לפי סקר שעורכת אוניברסיטת מישיגן. בנוסף ציפיות הצרכנים לאינפלציה ירדו ל-4.4% מ-4.6% ב-12 החודשים הקרובים.
16:30 - ירידות בוול סטריט לאחר שלב חוזים תנודתי בעקבות נתוני האינפלציה. דאו ג'ונס נחלש ב-0.5%, כמו גם S&P 500, בעוד נאסד"ק יורד ב-0.8%. תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים קופצת ב-8 נקודות בסיס ל-3.747%. טסלה יורדת ב-2%, אפל במינוס 1.5%, מיקרוסופט נחלשת ב-1.2%.
15:30 - האטה בחודש נובמבר בהוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב, שמהוות את המנוע העיקרי בכלכלה האמריקאית (70% מפעילות הכלכלה) ואת אחד האינדיקטורים החשובים לבנק המרכזי בארה"ב למדידת האינפלציה.
מדד המחירים להוצאות הצריכה הפרטית טיפס בנובמבר ב-5.5% בחישוב שנתי (מאז נובמבר 2021) - זו האטה לעומת החודש שקדם לו, אז נרשמה עלייה של 6.1% בחיושב שנתי (לעומת אוקטובר 2021).
בחישוב חודשי נרשמה גם כן האטה (חודש חמישי רצוף) - עם עלייה של 0.1% לעומת אוקטובר, שבו נרשמה עלייה של 0.4% לעומת ספטמבר. גם במדדי הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה), הן בחישוב חודשי והן בחישוב שנתי, נרשמה האטה ובהתאם לתחזיות.
כמו כן נרשמה האטה בהכנסה הפרטית, אם כי התחזיות היו להאטה גדולה יותר. בהוצאות האישיות נרשמה האטה גם כן, אך התחזיות היו להאטה קטנה יותר.
האטה משמעותית אף יותר נרשמה בהזמנות מוצרים בנובמבר - עם קריאה של מינוס 2.1% בחישוב חודשי לעומת אוקטובר, אז נרשמה קריאה חיובית של 0.7%. התחזיות היו לקריאה של מינוס 0.6% בנובמבר בחישוב חודשי (לעומת אוקטובר).
ביולי היו הוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב בשיא של 40 שנה. אחת הסברות היא כי ההוצאות גדלו באותה תקופה בשל האינפלציה, קרי האמריקאים משלמים יותר בשל עליית המחירים, ולאו דווקא משום שהם קונים יותר. כך או כך, האמריקאים עדיין צורכים מוצרים ושירותים מספיק בכדי לשמור את הכלכלה מחוץ למיתון, לבינתיים. מאז נרשמה האטה רצופה שנמשכה כאמור גם לנובמבר.
אתמול פורסם כי כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון השלישי ב-3.2% בחישוב שנתי (מאז הרבעון השלישי של 2021), כך לפי העדכון האחרון לתמ"ג, לעומת העדכון הקודם שהצביע על צמיחה דלה יותר של 2.9% והעדכון הראשון על 2.6%. הצפי היה לצמיחה שנתית של 2.9%. ומכאן שעדכון נתוני התוצר ברבעון השלישי בארה"ב מצביע על צמיחה גדולה יותר וריחוק ממיתון.
על כן, גובר חשש המשקיעים להמשך מדיניות ריבית ניצית (ככל שפוחת הסיכוי למיתון), כשהפד כבר הכריז כי ימשוך את הריבית הגבוהה לזמן ארוך יותר, ואולי אף לרמה גבוהה יותר משתכנן - גם אם יאט את קצב העלאות הריבית, כפי שהיה בהחלטה האחרונה להעלאה מתונה יותר של 0.5%, אחרי ארבע העלאות רצופות של 0.75%.
14:20 - החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט מטפסים בעד 0.2%, לאחר הנעילה השלילית אמש. היום יתפרסמו נתוני הוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב, שעשויים לתת אינדיקציה האם האינפלציה ממשיכה להתקרר, לקראת החלטות הריבית הבאות של הפד ב-2023.
13:25 - מטא פלטפורמס, הבעלים של פייסבוק, תשלם 725 מיליון דולר ליישב תביעה ייצוגית שהאשימה את ענקית המדיה החברתית בהענקת גישה לשחקנים חיצוניים כמו קיימברידג' אנליטיקה למידע האישי של המשתמשים. ההסדר המוצע, שנחשף במסמכים שהוגשו לבית המשפט ביום חמישי, יישב תביעה שהוגשה בעקבות הפרסום מ-2018 על כך שפייסבוק אפשרה לקיימברידג' אנליטיקה – חברת ייעוץ פוליטי מבריטניה – לקבל גישה למידע של 87 מיליון משתמשים.
10:45 - המסחר בבורסות אירופה מתנהל היום במגמה מעורבת סביב רמות הפתיחה. בורסת לונדון תיסגר מוקדם יותר היום לרגל חג המולד שחל מחר. מדד יורו סטוקס 600 עולה בשיעור של 0.1%.
מוקדם יותר היום ננעל המסחר באסיה בירידות שערים - מדד ניקיי היפני נחלש ב-1%, שנגחאי השיל 0.3% מערכו ומדד האנג סנג בבורסת הונג קונג איבד 0.4%.
מניית ענקית השבבים הטייוואנית TSMC ירדה ב-2.4%. בפייננשל טיימס דווח כי החברה מנהלת מגעים להקמת מפעל השבבים הראשון שלה באירופה, בעיר דרזדן שבגרמניה. לדיווח המלא.
9:20 - הבורסות באזור אסיה והפסיפיק נסחרות הבוקר (ו') בירידות, בהמשך לירידות שנרשמו הלילה בוול סטריט ולקראת פרסום מספר נתונים כלכליים באזור.
מדד מחירי הליבה ביפן טיפס בנובמבר ב-3.7% לעומת השנה שעברה, הרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 1981. מדד ניקיי 225 היפני נחלש ב-1% בעוד שמדד טופיקס יורד ב-0.48%. הין היפני נסחר ברמה של 132.62 ין מול הדולר, בין הרמות הגבוהות ביותר שנסחרו בארבעת החודשים האחרונים. להערכת האנליסטים במיזוהו, המשקיעים צריכים להתכונן להתחזקות מהירה של הין מול הדולר "ברגע שהשוק יבחין שהמדיניות המוניטארית ביפן ובארה"ב מחליפות ביניהן כיוון". כלומר, כשיפן יאמצו מדיניות הידוק ואילו בארה"ב יקלו את המדיניות.
בהונג קונג מדד הנג סנג נופל ב-0.2%, על רקע העלייה בתחלואת הקורונה בסין. מדד שנגחאי המשולב בסין ירד ב-0.26% ומדד שנז'ן המשולב יורד ב-0.3%. באוסטרליה, מדד S&P/ASX 200 נחלש ב-0.81%, ומדד קוספי בדרום קוריאה נופל ב-1.49%. מדד MSCI לאזור אסיה והפסיפיק אך לא כולל יפן יורד ב-1%, בכך הסתיימו יומיים של עליות.
היום (ו') מתוכננים להתפרסם נתוני הוצאות הצריכה הפרטית (PCE) בארה"ב, שיעזרו להבהיר האם האינפלציה ממשיכה להיבלם. לפי תחזיות האנליסטים, מדד הליבה טיפס בנובמבר בשיעור חודשי של 0.2% ובשיעור שנתי של 4.7%. "יום שישי עשוי להתגלות כיום חשוב לשווקים", הגיב לסוכנות הידיעות רויטרס טום לי, מנהל חטיבת המחקר ב- Fundstrat Global Advisors.
המסחר בוול סטריט ננעל אמש (ה') בירידות שערים. מדד דאו ג'ונס נחלש ב-1.1%, מדד S&P 500 איבד 1.5% ומדד נאסד"ק הוביל את הירידות עם נפילה של 2.2%. ברקע לירידות אמש, כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון השלישי ב-3.2% בחישוב שנתי (מאז הרבעון השלישי של 2021), כך לפי העדכון האחרון לתמ"ג, לעומת העדכון הקודם שהצביע על צמיחה דלה יותר של 2.9% והעדכון הראשון על 2.6%. הצפי היה לצמיחה שנתית של 2.9%.