סגור
מימין קובי מימון איש עסקים חיים צוף
מימין: קובי מימון וחיים צוף, בעלי השליטה באיירפורט סיטי (צילומים: אוראל כהן )

"קובי מימון מנהל את חניון כיכר אתרים תוך העלמות כספים"

שנה וחצי אחרי רכישת החניון על חוף הים בתל אביב, השותפות עולה על שרטון ושוקעת בהליכים משפטיים. כעת, ספי צביאלי מאשים את שותפיו מימון, חיים צוף ואיירפורט סיטי שבשליטתם בשורה ארוכה של אי־סדרים, כולל ניהול רשלני והעלמות כספים. מטרתם, לטענתו, היא לגרום לו להתייאש ולאפשר להם להשתלט על חלקו בנזיד עדשים. בכך הוא מבקש לדחות את התביעה שהגישו נגדו

חניון כיכר אתרים בתל אביב, אחת מפיסות הנדל"ן היקרות במדינה, הצית סכסוך משפטי חריף בין השותפים בו: קובי מימון וחיים צוף מצד אחד, וספי צביאלי מצד שני. שני הצדדים מנהלים בימים אלו קרב הן בבית המשפט המחוזי בתל אביב, והן בבוררות שנערכת בפני שופט בית המשפט העליון לשעבר יורם דנציגר. במסגרת הקרב המשפטי הועלו טענות קשות של צביאלי בעיקר כלפי מימון, שלטענתו הוא הרוח החיה בעסקי קבוצת אקויטל, ששנים רבות נטען בעקביות שצוף הוא בעל השליטה היחיד בה. צביאלי מאשים את מימון ואיירפורט סיטי בשורה ארוכה של אי־סדרים, כולל ניהול רשלני והעלמות כספים, שלטענתו נועדו לאלץ אותו לוותר על חלקו בחניון.
ביולי 2021 זכה צביאלי, באמצעות חברת א.פ.צ שבבעלותו, במכרז לרכישת חניון כיכר אתרים, שבו 400 מקומות חניה, תמורת 341 מיליון שקל, כמעט כפול ממחיר המינימום שנקבע במכרז — 184 מיליון שקל. המכרז הזה נפתח בעקבות הליך משפטי שבו הפסידה קרן הנדל"ן JTLV של עמיר בירם, שלמה גוטמן ואריאל רוטר.

2 צפייה בגלריה
כיכר אתרים ב תל אביב
כיכר אתרים ב תל אביב
כיכר אתרים בת"א. זכויות הבנייה בקרקע הכי יקרה בארץ גורמות לקרבות קשים, הן בחלקה העליון והן בחניון התת־קרקעי של המתחם
(צילום: אוראל כהן)

הקרן הפכה ב־2017 לשותפה של עיריית תל אביב בחניון כשרכשה את חלקו של דובי שיף, הבעלים של מלון מרינה שנמצא בכיכר, ונכנסה בנעלי שיף בכל הנוגע להליך פירוק השותפות עם העירייה. בהמשך הקרן אף הגיעה להבנות עם העירייה לרכישת חלקה בתמורה ל־150 מיליון שקל. הקרן ביצעה את המהלך במסגרת תוכנית רחבה יותר שלה לבניית מגדלי מגורים בשטח הכיכר, שאמור להיות אחד הפרויקטים היוקרתיים בעיר.
אבל עתירות משפטיות החזירו את הגלגל לאחור והוציאו את החניון למכרז חדש שבו זכה צביאלי. זמן קצר לאחר הזכייה, באוגוסט 2021, נחתם הסכם בין החברה של צביאלי לחברת הנדל"ן איירפורט סיטי שבמסגרתה האחרונה תרכוש 50% מחניון כיכר אתרים בתמורה ל־175 מיליון שקל.
איירפורט סיטי, שנסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי שוק של 5.7 מיליארד שקל, נמצאת בשליטת אקויטל (47.7%), שנמצאת בשליטת יחק (31.1%), שהיא עצמה חברה פרטית שנמצאת כיום בבעלות רשמית של מימון וצוף. לאורך השנים נטען שצוף הוא הבעלים היחיד של יחק וקבוצת אקויטל, חרף טענות רבות שנשמעו שבפועל מימון הוא הבעלים האמיתיים. בסוף 2019 הפך מימון באופן רשמי לשותף ביחק, וכך החלה השותפות בין צביאלי למימון וצוף.
אך כעת היחסים עלו על שרטון. בנובמבר האחרון הגישה איירפורט סיטי לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לצו ביניים שיחייב את צביאלי לבצע רישום משכנתא, הערת אזהרה ואיסור דיספוזיציה בזכויות שלו בחניון. לטענת איירפורט סיטי, הסיבה לכך היא שלחברה של צביאלי יש "חובות כבדים, ובהיעדר הסעדים הזמניים המבוקשים החברה עשויה למצוא את עצמה מול שוקת שבורה".
מהתביעה עולה כי במסגרת הסכם השיתוף העמידה איירפורט סיטי לצביאלי הלוואה של כמה עשרות מיליוני שקלים בריבית צמודה של מדד פלוס 1.8% לשנה. זאת, אף שלטענת צביאלי המימון שנדרש לעסקה כבר קיבל אישור עקרוני מאחד הבנקים. בהסכם השיתוף נקבע כי החברה של צביאלי תשעבד את הזכויות החוזיות בנכס לאיירפורט סיטי, וגם תרשום משכנתא בנכס לטובת החברה כדי להבטיח את החזר ההלוואה.
אינפו חניון אתרים:

את הבקשה של איירפורט סיטי הגדיר צביאלי, שמיוצג בידי עו"ד שמוליק קסוטו, כבקשה חסרת תום לב באופן קיצוני, שהוגשה בחוסר ניקיון כפיים. וצביאלי לא נשאר חייב. הוא מצדו טוען שישנם אי־סדרים חמורים בניהול החניון שלו אחראית איירפורט סיטי, ושהחברה של מימון וצוף מסתירה במכוון מידע חשבונאי ותפעולי מחשש שצביאלי יגלה את הרשלנות שבה מנהלת איירפורט סיטי את החניון. במסגרת הטענות שהעלה צביאלי, הוא העלה גם את התהייה מדוע רק כעת, שנה וחודשיים לאחר שנחתם הסכם השותפות, נזכרה איירפורט סיטי — שגם כאמור העמידה לצביאלי הלוואה לצורך רכישת החניון — לבקש את רישום המשכנתא המדובר. צביאלי רומז לכך שמדובר באיום ונקמנות בעקבות הטענות החמורות שהעלה נגד איירפורט סיטי, שלפיהן החברה הפרה את הסכם השיתוף ביניהם.

2 צפייה בגלריה
ספי צביאלי
ספי צביאלי
ספי צביאלי. טוען שעובדי איירפורט סיטי, בהם בתו של מימון, העלימו מזומנים

בתגובתו לבית המשפט כתב צביאלי כי "איירפורט סיטי לא דרשה את מימוש רישום המשכנתא, אלא רק בסוף 2022, וכפעולת נגד לטענות של א.פ.צ להפרה של הסכם השיתוף מצד איירפורט סיטי וטענות על גניבות כספים מהשותפות מצד איירפורט סיטי ועובדיה, לצד טענות על גרימת נזקים של איירפורט סיטי לפרויקט המשותף. רק באוקטובר 2022, לאחר שהצדדים כבר היו בסכסוך קשה, שלחה איירפורט סיטי מסמכים לרישום השעבוד המדובר. במסמכים דרשה איירפורט סיטי לממש את השעבוד בצורה חד־צדדית ולפי שיקול דעתה, אם תחליט שא.פ.צ מפרה את הסכם השיתוף. איירפורט סיטי ניסתה לנכס לעצמה זכויות מוגזמות שלא מגיעות לה. כוונתה האמיתית של איירפורט סיטי היא להצליח לרשום את המשכנתא ואז לפעול מיידית למימוש השעבוד בשל טענות מומצאות להפרת הסכם השיתוף, וכך לנסות לדחוק את א.פ.צ מהנכס ולגרום לה נזק אדיר". עוד טוען צביאלי כי כל הטענות צריכות להתברר מול הבורר דנציגר ושמימון וצוף הסתירו מבית המשפט את קיומה של הבוררות.
צביאלי: "הכל חלק מטקטיקה מתוכננת מראש של איירפורט סיטי לייאש ולהתיש את א.פ.צ, בתקווה שזו תמכור לאיירפורט סיטי את חלקה בחניון"

מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי צביאלי טוען שעובדי איירפורט סיטי, כולל רומי מימון, בתו של קובי מימון, העלימו מזומנים באמצעות הוצאות של מאות אלפי שקלים מהחשבון המשותף, בלי שנציגי א.פ.צ חתמו על ההוצאות האלו. מדובר על התקשרויות עם צדדים שלישיים וספקים שצביאלי טוען שלא היה מודע להם. כמו כן, צביאלי טוען שאיירפורט סיטי סירבה לנפק דו"חות כספיים לחניון, בניגוד להסכם השיתוף. עוד מאשים צביאלי כי אחת העובדות של איירפורט סיטי קיבלה כסף מלקוחות החניון עבור חניה לחשבונות ביט פרטיים שלה, כך שהכספים לא עברו דרך מערכת הנהלת החשבונות הרגילה של החניון. כמו כן, צביאלי מאשים את איירפורט סיטי, שמנהלת את החניון, בהזנחתו ובניהול מרושל. "התנהלות זו של איירפורט סיטי, הזנחת החניון, עיכוב הפרויקט והעלמת הכנסות — הכל חלק מטקטיקה מתוכננת מראש של איירפורט סיטי לייאש ולהתיש את א.פ.צ, בתקווה שזו תמכור לאיירפורט סיטי את חלקה בחניון", מאשים צביאלי.
צביאלי גם מפנה אצבע מאשימה אישית לקובי מימון: "מימון, המתגורר זה שנים בגיברלטר, הוא למעשה בעל הדעה. הוא הדמות הדומיננטית באיירפורט סיטי. הוא המחליט את כל ההחלטות שנוגעות לפרויקט המשותף, ועל פיו יישק דבר — החל בשאלת אופן גביית הכספים, דרך חשבונות ביט פרטיים ודרך ההחלטה עם אילו ספקים לעבוד, וכלה בהחלטות שלא לקדם פרויקטים עתידיים, כך שבפועל הוא נוהג מנהג בעלים בכל הנוגע לחלקה של איירפורט סיטי בחניון ובשותפות. כל זאת, חרף העובדה שלפי דיווחים רשמיים, הוא אינו נושא משרה רשמי באיירפורט סיטי. א.פ.צ לא הייתה מתקשרת עם איירפורט סיטי אילו ידעה מראש על המעורבות של מימון בחברה".
"מימון נוהג מנהג בעלים בנוגע לחלקה של איירפורט סיטי בחניון חרף העובדה שהוא אינו נושא משרה רשמי בה. א.פ.צ לא הייתה מתקשרת עם איירפורט סיטי אילו ידעה מראש על מעורבותו של מימון בחברה"

במסגרת הפנייה לבית המשפט טענה איירפורט סיטי שצביאלי מצוי בחובות כבדים. במענה לכך כתב צביאלי בתצהיר שא.פ.צ היא "הבעלים של נכסים רבים, בהיקף שעולה על מיליארד שקל, בשיעור מינוף נמוך מהמקובל. לכן, הלוואות של כמה עשרות מיליוני שקלים שקיבלה מאיירפורט סיטי בטלות בשישים ביחס להיקף הנכסים, ואינן מצביעות על חשש כלשהו לאיתנות הכלכלית של החברה".
ובין שצביאלי, מימון וצוף יישארו שותפים בחניון כיכר אתרים ובין שלא, בעלי החניון מתמודדים עם סכסוך משפטי אחר מול קרן JTLV במסגרת פרויקט המגדלים שהיא מקדמת. הסכסוך נוגע להיקף זכויות הבנייה העתידיות בכיכר אתרים. לטענת JTLV, השטחים שהיא מחזיקה כיום בכיכר מעניקים לה 80% מזכויות הבנייה במתחם, בעוד החניון מעניק לבעליו 15.7% מהזכויות, ואילו בעלי החניון טוענים שחלקם עומד על 50%.