סגור

בלעדי
שטראוס, מקורמיק וריצ'י האנטר לוטשים עיניים לשום של דורות

קיבוץ דורות מנהל הליך למכירת השליטה בחברה המייצרת קוביות שום קפוא ומוצרי תבלין, תמורת 120-100 מיליון שקל. בין המתעניינות, קבוצת שטראוס, קרן גרין לאנטרן של ריצ'י האנטר וענקית המזון מארה"ב שנסחרת בניו יורק בשווי של 23 מיליארד דולר

קוביה קטנה מכריזה הפרסומת שרצה לאחרונה באקרנים ומציגה את המוצר שקיים בבתים רבים בארץ. הקוביה היא של שום או בזיליקום או תבלין אחר, ומייצגת את חברת מוצרי שום ותיבול של קיבוץ דורות. בימים מאלה מנהל קיבוץ דורות שבדרום תהליך למכירת השליטה בחברה שמזוהה עם הקיבוץ.
ל"כלכליסט" נודע כי בין המתמודדים על הרכישה מצוייים חברת שטראוס, קרן גרין לאנטרן של ריצ'י האנטר וגורם אסטרטגי זר — ככל הנראה חברת המזון מקורמיק האמריקנית. מקורמיק (McCormick) האמריקאית, שנסחרת בניו יורק לפי שווי של יותר מ־23 מיליארד דולר, מייצרת תבלינים ועשבי תיבול, וב־2017 רכשה את חטיבת המזון של רקיט בנקיסר (Reckitt Benckiser) בעסקה המוערכת ב־4.2 מיליארד דולר.

השווי של חברת השום של דורות בעסקה יעמוד על 120-100 מיליון שקל לפחות. הקיבוץ ימכור 70%-50% מאחזקותיו ויתכן שאף יותר, בהתאם להבנות עם הרוכש. עם זאת הנטייה בקיבוץ היא להישאר עם אחזקה בחברה וליהנות מאפסייד עתידי באמצעות יכולות אסטרטגיות של הרוכשת.
ההכנסות של דורות מוצרי שום ותיבול עומדות על 80-70 מיליון שקל בשנה (25-20 מיליון דולר), וה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) על כ־17־18 מיליון שקל. התחרות על החברה עשויה להביא למכירה בשוויים אף גבוהים יותר עד 150 מיליון שקל, לאור הביקוש הגדול למוצרי מזון וצריכה בעקבות משבר הקורונה. רווחי החברה מוערכים ב־10 מיליון שקל בשנה.
2 צפייה בגלריה
מוצרי קיבוץ דורות
מוצרי קיבוץ דורות
מוצרי קיבוץ דורות

מיצתה את השוק בישראל
דורות מוצרי שום ותיבול צומחת בקצב שנתי של 10% לערך, אבל ספק אם בשוק הישראלי, שבו היא מוכרת 5 מיליון מגשיות בשנה, יש לה עוד לאן להתרחב. בניגוד לתפיסה בציבור שרואה בחברה כמייצרת לשימוש מקומי בלבד, הרי ש־45%-40% מהתוצרת שלה היא לייצוא, בעיקר לשוק האמריקאי, שם היא מקווה להתפתח בעקבות הכנסת המשקיע האסטרטגי.
בארה"ב, ייצור התבלינים, שום בזיליקום או תבלין אחר, בקפסולה נוחה לשימוש שיורדת היישר לתוך הסיר איננה טכנולוגיה נפוצה והמתעניינים בחברה רואים פוטנציאל לא קטן בהתאחבות בצפון אמריקה. מ־2014 אגב המוצרים של החברה נמכרים ברשת וול מארט על אלפי חנויותיה.
חלום הפעילות בארה"ב
רוכש זר, כמו תאגיד הענק מקורמיק, או אפילו רוכש מקומי בעל פעילות בארה"ב, כמו שטראוס, יוכל להגדיל משמעותית את הפעילות של החברה בארה"ב, שם מפיצה החברה את מוצריה באמצעות חברה־בת בבעלות מלאה - ואולי אף להקים שם מפעל מקומי. לשטראוס שותפות עם פפסיקו, שלה יכולות הפצה רחבות בעולם, ושטראוס עצמה מחזיקה בקווי הפצה קפואים שמתאימים לחברה.
הנהלת דורות סבורה, כפי שנאמר למשקיעים, כי פוטנציאל ההתרחבות בארץ וגידול המכירות די מיצה את עצמו וכי פניה לחו"ל נעשית מאחר שהטרנד של המזון הבריא מסייע להתרחבות החברה שמוצריה נטולים צבעי מאכל וחומר משמר ומבוססים על מוצר טבעי בלבד, שנקטף נכתש והוקפא.
2 צפייה בגלריה
מימין ריצ'י האנטר ומנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה
מימין ריצ'י האנטר ומנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה
מימין: ריצ'י האנטר ומנכ"ל שטראוס, גיורא בר דעה
(צילומים: אוראל כהן, תומי הרפז)

המיזוג עם כפר חרוב
זה איננו האקזיט הראשון של קיבוץ דורות. ב־2008 מכר הקיבוץ את חברת מגופי דורות לשרי אריסון תמורת 105 מיליון שקל וזו מכרה את החברה לרגבאר הספרדית ב־2014 תמורת כ־80 מיליון שקל. מגופי דורות התמזגה לפני שנתיים עם חברת א.ר.י. מכפר חרוב, וקיבלה 51% ממניות החברה הממוזגת. בדורות כ־460 תושבים, כ־230 מהם חברי קיבוץ. ההכנסות מהאקזיט צפויות לעמוד על 80-50 מיליון שקל בהתאם לשווי ולכמות המניות שתימכר.
בשנים האחרונות התרחבה פעילות המפעל ומלבד שום הוא מייצר גם בזיליקים קפוא, בצל מטוגן, כוסברה ג'ינג'ר פטרוזיליה ושורה של תיבולים לפסטה, ומאכלים אחרים כמו רוטב פסטו. קיבוץ דורות הוקם ב־1941, ואילו המפעל הוקם בקראוון בקיבוץ ב־1992 הקיבות מגדל משווק ומייצא גם גזר, חיטה, שום ותפוחי אדמה. ה מפעל מעסיק כ־100 עובדים רובם מהעיירות שבאיזור.
שנת אקזיטים לקיבוצים
באקזיט הצפוי דורות מצטרף לעוד כמה אקזיטים שליוו את התעשיה הקיבוצית בשנה האחרונה. כך מכר קיבוץ העוגן את חברת מוצרי הפלסטיק העוגנפלסט לתאגיד הגרמני KAP תמורת 105 מיליון שקל. קיבוץ מצר מכר את חטיבת הצנרת בבעלות מצרפלס לחברת אינרום הבורסאית תמורת 150 מיליון שקל. המעפיל מכר את מפעל החמגשיות לחברה דנית לפי שווי 220 מיליון שקל ואילו גזית בגליל התחתון מכר את חברת פלזית-פוליגן לחברה האמריקנית פלחסקולייט תמורת 650 מיליון שקל.