סגור
עידן עופר על רקע אניית צים
בעל השליטה עידן עופר ברקע אניית צים (צילומים: סיון פרג', צים)

האיום החות'י: צים מעלה את המחיר להובלת מכולה בעד 400 דולר

חברת הספנות הישראלית הודיעה כי המחירים המעודכנים יכנסו לתוקף ב-1 לינואר - ייקבעו לפי מרחק השיט; בתחילת המלחמה ייקרה את מחירי הביטוח שהיא גובה ב-50-120 דולר למכולה; אחרי מארסק וענקיות הובלה ימית נוספות, הודיעה היום בריטיש פטרוליום כי תפסיק לפעול בים האדום

האיום החות'י ממשיך להשפיע על המסחר הימי. היום הודיעה חברת הספנות הישראלית צים על עלייה של 400-100 דולר בהובלת מכולה, בהתאם למרחק. החברה הודיעה על העלאת המחירים גם מיעדים קרובים לישראל כמו יוון, מצרים, רומניה ובולגריה. צים מעלה מחירים גם במסלולי הפלגה ארוכים יותר כמו למשל לקנדה, ארה"ב והולנד.
התעריפים החדשים ייכנסו לתוקף החל מה-1 בינואר. ההתייקרות הנוכחית בתעריפי ההובלה מצטרפת להתייקרות במחירי הביטוח שגובה צים, שעלו בתחילת המלחמה בכ-50-120 דולר למכולה.
העלאת התעריפים מגיעה לאחר שבשנה האחרונה צנחו מחירי התובלה הימית בעולם. נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן המנהלת את מסוף המטענים האווירי בנתב"ג, ציינה השבוע כי "מחירי ההובלה הימית כיום זולים משמעותית מהאוויר ועומדים על 4,000–5,000 שקל למכולה". לשם השוואה, בתקופת הקורונה הובלת מכולה עברה את רף ה-14 אלף שקל.
בתקופת הקורונה חל זינוק במחירי התובלה העולמית, מה שהוביל חברות רבות לקנות כלים נוספים ובכך להרחיב את ההיצע. עם סיום תקופת הקורונה נוצר עודף היצע ביכולת התובלה הימית שגררו הורדת מחירים חדה ואת צים לשלושה רבעונים רצופים של הפסדים בשנת 2023.
ברבעון השלישי, הפסידה החברה 2.3 מיליארד שקל, הפסד שנבע מירידה של 68% במחיר ההובלה הממוצע של מכולה לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
האיום החות'י הוביל לציפייה מסוימת שמחירי התובלה יתייקרו, כאשר יחד עם שרשראות אספקה ארוכות יותר, יובילו להקטנת ההיצע ולעליית מחירים. בשל כך עלו בימים האחרונים מניות חברות התובלה הימית.
מוקדם יותר היום הודיעה גם ענקית האנרגיה BP (בריטיש פטרוליום) שתפסיק את השיט בים האדום. בכך מצטרפת BP לשורה של חברות ענק אחרות שבחרו להימנע משיט בים האדום לאחר מתקפות החות'ים על אוניות באזור, למשל מארסק ו-MSC, שתי חברות הספנות הגדולות בעולם.
בחודשים האחרונים הביעה BP עניין בשוק האנרגיה הישראלי, כאשר הגישה הצעת רכש עם חברת ADNOC מאבו דאבי ל-50% ממניות חברת הגז ניו-מד אנרג'י שבשליטת יצחק תשובה לפי שווי של-14 מיליארד שקל. כמו כן, באוקטובר האחרון הודיע משרד האנרגיה כי קבוצה של BP, ניו מד אנרג'י-SOCAR (חברת הנפט הלאומית של אזרבייג'ן) זכו ברישיון לחיפושי גז טבעי בחופי הים הישראלי.