סגור
עידן עופר על רקע אניית צים
עידן עופר על רקע אניית צים (צילומים: סיון פרג', צים)

בדרך לכיס שלנו: חברות הספנות ייקרו לייצואנים ולייבואנים את הביטוח בגלל המלחמה

צים ייקרה את ביטוח סיכון המלחמה בטווח של 50-100 דולר, לפי קו האוניה; העלויות הללו מתבטאות במחירי הסחורות ומגולגלות אל כיסי הצרכן; חברות נוספות ייקרו את הביטוח - יוצאת דופן היא MSC שהודיעה כי בשלב זה לא תגבה היטל מלחמה נוסף, כחלק מהרצון לסייע לשיקום המשק הישראלי

חברות הספנות ייקרו את ביטוח סיכון המלחמה שהן גובות מיבואנים ויצואנים עבור מטענים שנכנסים ויוצאים מהנמלים בישראל. החברות הטילו פרמיית ביטוח סיכון מלחמה נוספת (War Risk Surcharge), על ספינות שפוקדות את ישראל.
עד ה-6 באוקטובר, יום לפני פרוץ המלחמה בדרום, עמד היטל סיכוני מלחמה של חברות הספנות על 9 דולר בממוצע למכולה קטנה ו-18 דולר למכולה גדולה. מאז החלה מתקפת הטרור של החמאס על ישראל, זינקו הפרמיות הנוספות בעד 0.2% משוויה של הספינה (בהשוואה לפרמיה של כ-0.01% משווי הספינה), שמתורגמות לעלויות נוספות של עשרות אלפי דולרים. העלויות הללו, מיותר לציין, מתבטאות במחירי הסחורות ומגולגלות אל כיסי הצרכן.
חברת הספנות צים העלתה את הביטוחים ב-50 עד 100 דולר לפי קו האוניה, בהתאם לקווים אותם היא משרתת בסחר הישראלי. "לאור מצב המלחמה, מבטחים הטילו פרמיית ביטוח סיכון מלחמה נוספת על כל כלי השיט הפוקדים את נמלי ישראל, שאותה אנו מחויבים כעת לשלם. כתוצאה מכך, באופן מיידי, צים תגבה פרמיית סיכון מלחמה על כל מטען לישראל וממנה", הודיעה החברה ללקוחותיה.
צים לא לבד. חברת Turkon החלה לגבות פרמיית סיכון מלחמה נוספת של 90-180 דולר למכולה, חברת ARKAS החלה לגבות 100 דולר נוספים על כלל המכולות, וחברת הספנות OOCL ייקרה את ביטוח סיכון המלחמה ב-35 דולר נוספים למכולה. כולן מסבירות את העלויות הנוספות בסיכון בשל המלחמה בישראל.
חברת הספנות MSC הודיעה כי בשלב זה היא לא תגבה היטל מלחמה נוסף, כחלק מהרצון לסייע לשיקום המשק הישראלי.
בתוך כך, חברת הספנות הטיוואנית, EVERGREEN, החלה להסית את האוניות שלה מנמל אשדוד לנמל חיפה, לאור החשש הבטיחותי, לדבריה, לעגון בנמל אשדוד והכריזה על המצב כ"כח עליון".
אוניה שנכנסת לאזור שמוגדר אזור בעל רמת סיכון חריגה (כמו הים השחור, בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה) מתבקשת לשלם תוספת פרמיה עבור גוף האוניה ומנוע האוניה. הפרמיה חלה על האוניות ולא על המטענים שהן נושאות. חברות הספנות קיבלו דרישת תשלום מהמבטחים שלהן, וגילגלו את הפרמיה על היבואנים.
מלבד הביטוח על האוניה, היבואנים משלמים גם ביטוח סיכוני מלחמה עבור המטענים שהם משנעים על האוניות. הביטוח נעשה בחברות הביטוח המקומיות שהן עצמן מבוטחות בביטוח משנה בחברות ביטוח בינלאומיות כגון לוידס. אנשי מכס כבר קיבלו איתות מיבואנים על כך שחברות ביטוח מתחילות להודיע על התייקרות סעיף סיכוני מלחמה גם עבור המטען, אך בשלב זה לא ברור אם מדובר במקרה נקודתי או מהלך רוחבי.
מאחר שהיטל סיכוני מלחמה שמטילות חברות הספנות וכן ערך הסחורה שהיבואן משלם, נכנסים לחישוב לצרכי מס, פנה אמיר שני (יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים וסגן נשיא לשכת המסחר) למכס בבקשה שיעצור את המס המשולם על הפרמיות הנוספות.
לאור ההתפתחויות, הוציאה לפני יומיים רשות המסים הנחיה לסוכני המכס להקלה על מיסי יבוא בזמן מלחמת חרבות ברזל. על פי ההנחיה החדשה של ראש מינהל המכס, כפיר חן, חישוב מסי היבוא לא יכלול את עלויות ההובלה שנגרמו ליבואנים עקב המלחמה החל מה-16.10.23 ועד להודעה חדשה. כלומר, לצורך חישוב המס שישלמו היבואנים והיצואנים בישראל על ערך הסחורה, הובלה וביטוח, יכלל רק תשלום הביטוח המקורי של סיכוני מלחמה (9 עד 18 דולר למכולה) ולא הפרמיה הנילוות כתוצאה מהמלחמה בדרום.
לדברי שני, "בפגישה שהתקיימה עם שר האוצר ובה השתתפו גם נשיא התאחדות התעשיינים ונשיא התאחדות הקבלנים, הצעתי שענבל, חברת הביטוח הממשלתית, שנתנה כיסוי ביטוחי לחברות התעופה הישראליות, תתן כיסוי גם לחברות הספנות וכך הן לא יחייבו את היבואנים בתוספת שיכולה להגיע לסכום של כ-200 דולר למכולה".
מחברת צים נמסר: "עקב מצב המלחמה בו מצוייה מדינתנו, המבטחים הימיים הטילו מייידית תוספת על פרמיית הביטוח עקב סיכון המלחמה על כל אוניה הפוקדת את ישראל. צים תחייב את לקוחותיה רק בעלות הנוספת כפי שנכפתה עליה ע"י חברות הביטוח וזאת רק למטען חדש שהתקבל לטעינה מה-12 לאוקטובר. בהתייחס למטענים שכבר על המים צים תספוג את העלות, המוערכת במיליוני שקלים.
"עד כה, לא התקבלה שום הודעה ממשרד הכלכלה או כל משרד ממשלתי אחר בדבר שיפוי לצים או לקוחותינו, ובמידה שתתקבל, לקוחותינו יזוכו בסכום השיפוי שיתקבל ע"י צים. צים הייתה הראשונה שהודיעה על החלטתה לגבות את התוספת לפרמיית הביטוח, זאת מאחר ולנו לא היה כל ספק באשר למחוייבות שלנו להמשיך ולעשות כל שביכולתנו על מנת להמשיך לפקוד את נמלי ישראל ולספק מענה ללקוחותינו, ולמדינה".