סגור

מתכוננת להנפקה: פעילות האונליין של סאקס כבר שווה 6 מיליארד דולר

חצי שנה אחרי שהפרידה את הפעילות הפיזית מהמקוונת, קמעונאית האופנה הודיעה כי תנפיק את הפעילות הדיגיטלית לפי שווי מוערך של 6 מיליארד דולר. במקביל, במקום חנויות כושלות סאקס תפתח משרדים עם WeWork

בחסות המגפה הגלובלית, הפעילות המקוונת של מותג היוקרה סאקס פיפת' אווניו משגשגת, וכעת מתכננת החברה לצאת להנפקה לפי שווי גבוה פי שלושה מזה שדיווחה עליו מוקדם יותר השנה.


"הוול סטריט ג'ורנל" מדווח, כי סאקס תיפגש השבוע עם חתמים פוטנציאליים, כאשר ההנפקה עשויה לצאת אל הפועל במחצית הראשונה של 2022 לפי הערכת שווי של 6 מיליארד דולר — כך לפי גורמים המקורבים לנושא. בחודש מרץ, שווייה הוערך ב־2 מיליארד דולר.
הנפקה תהיה השלב השני במסגרת עסקה שסגרה החברה מוקדם יותר השנה, אשר הביאה להפרדת הפעילות המקוונת מהרשת הפיזית. המהלך, שיצא לדרך כדי לתמרץ את הצמיחה של החטיבה הדיגיטלית, אף סיפק השראה למשקיעה אקטיביסטית שקראה בשבוע שעבר לרשת בתי הכלבו מייסי'ס לנהוג כך גם (ראו מסגרת).

שווי הסחורה המקוונת זינק

החברה־האם של סאקס, הדסונ'ס ביי קמפני (HBC), הופרטה בתחילת 2020 על ידי קבוצה של משקיעים, בהם היו"ר של HBC, בעסקה שהעריכה את שווי החברה כולה בכ־1.5 מיליארד דולר. בחודש מרץ, HBC הפרידה את הפעילות המקוונת של סאקס ומכרה אחזקת מיעוט בה למשקיעת ההון סיכון אינסייט פרטנרס לפי הערכת שווי של 2 מיליארד דולר. ההכנסות השנתיות של החטיבה המקוונת באותה עת עמדו על כ־1 מיליארד דולר.
התוכנית לצאת להנפקה מבקשת למנף את הפריחה המחודשת שחווה סאקס בזכות הזינוק במכירות המקוונות. לפי דיווחי החברה, השווי ברוטו של הסחורה שבידי החטיבה המקוונת, המשמש כאמדן מכירות, זינק ב־82% ברבעון השני של 2021 לעומת הרבעון המקביל ב־2019.


הפרדת החטיבות התבצעה ברקע הקושי שנקלעה אליו HBC, בדומה לקמעונאיות מסורתיות אחרות, בעקבות המעבר של לקוחות לקניות מקוונות ותחרות גוברת מצד מותגים ממוקדי אינטרנט. HBC גם היתה נתונה ללחצים מצד משקיע אקטיביסט, שטען כי השווי של הנדל"ן שבאחזקת החברה גבוה משווי השוק שלה.
בעוד שקמעונאיות בולטות אחרות, כמו וולמארט ואמזון, בחרו לבצע חיבור בין הפלטפורמות המקוונות לחנויות הפיזיות, סאקס אימצה אסטרטגיה אחרת. ההפרדה בין החטיבות, שהיא פיננסית בלבד, משחררת הון נוסף שאותו אפשר להשקיע בחטיבה הדיגיטלית. בה בעת, מנקודת המבט של הלקוחות, מעט מאוד השתנה. המותג סאקס ממשיך לפעול בחנויות ובאתר, והצרכנים מוזמנים לרכוש אונליין ולבצע החלפות בחנויות, כמו בעבר. מאחורי הקלעים, החטיבה המקוונת אחראית על השיווק והמיתוג של שני הערוצים והחנויות הפיזיות מקבלות עמלות שותפים, כהכרה ביתרונות שהן מספקות לפעילות המקוונת.
2 צפייה בגלריה
סאקס פיפת' אווניו במנהטן, בכריסמס שעבר
סאקס פיפת' אווניו במנהטן, בכריסמס שעבר
סאקס פיפת' אווניו במנהטן, בכריסמס שעבר
(צילום: בלומברג)

במקביל להתחזקות המותג המקוון, סאקס גם מבצעת מהלכים לשינוי ייעוד חנויות פיזיות בעקבות הירידה בתנועת הלקוחות. בחודש אוגוסט דווח על שיתוף פעולה בינה לבין ענקית המשרדים השיתופיים WeWork. במסגרת היוזמה, HBC תמיר חלק מהחנויות הפיזיות למשרדים שיתופעלו על ידי WeWork. התוכנית הושקה בניו יורק, אך בכוונת HBC להמיר שטחי חנויות גם בשווקים אחרים, בהם לוס אנג'לס, סיאטל, פילדלפיה ובוסטון.
חלק מהמשרדים ייפתחו בחנויות שבהן פעלה לשעבר רשת האופנה לורד אנד טיילור, שעברה לפעילות מקוונת בלבד לאחר שנאלצה להכריז על פשיטת רגל באוגוסט 2020. אחד המשרדים החדשים, שימותגו כ־SaksWorks יחליף את חנות הגברים הכושלת של סאקס במנהטן. משרד נוסף יפעל בקומה העשירית של סניף הדגל של הרשת במנהטן, שאכלסה בעבר חנות בגדי ילדים. דמי השכירות החודשיים יעמדו על 299 דולר, בדומה לתעריפי WeWork במסגרת מסלול All Access.
HBC מקווה להרוויח מהעלייה בפופולריות של עבודה במודל ההיברידי, כאשר לפי סקרים אחרונים, אמריקאים רבים ימשיכו לאמץ אותו לפחות באופן חלקי, גם בשוך המגפה.

העברת בעלות ביוניון סקוור

בדומה לקמעונאיות אחרות, גם HBC נאלצה לסגור או לכווץ חנויות פיזיות מאז פרוץ המגפה, אף כי בניגוד להרבה מתחרות, היא מחזיקה בבעלותה חלק גדול מהבניינים שבהם פועלות החנויות. בתוך כך דווח השבוע, כי הבניין ביוניון סקוור, סן פרנסיסקו, שאותו מאכלסת סאקס מזה ארבעה עשורים, יעבור לבעלות לינקולן פרופרטי וקארה אינווסטמנט. במקרה הזה מדובר בנכס שסאקס חכרה עד 2027, הממוקם באזור קניות יוקרתי שבו פועלות, בין השאר, חנויות של רשת תכשיטי היוקרה טיפאני, מותג הריהוט וכלי הבית וויליאמס סונומה, וכן סניפים של אפל ונייק.