סגור

מלחמה חזיתית עם איראן? בשוק האג"ח לא מתרגשים מהחלפת המהלומות

מדד All-bond, מדד האג"ח הכללי של בורסת תל אביב, ירד ב־0.6% בלבד מאז המתקפה על ישראל מצד איראן בסופ"ש, ומעט יותר מ־1% מאז שחוסלו הבכירים האיראניים בדמשק. מאז פרוץ המלחמה, עלה המדד ב־1.8%

בימים האחרונים ניכרת חולשה יחסית בשוק האג"ח בישראל, שבאה לידי ביטוי בשבעה ימי מסחר רצופים שבהם מדדי האג"ח המובילים רשמו ירידות. בסיכומו של רצף הירידות הזה מדד All-Bond כללי רשם ירידה של 0.6% מאז מתקפת הטילים והכטב"מים של איראן על ישראל בסופ"ש האחרון, וירידה של 1.1% מאז חיסול הבכירים האיראניים בדמשק.
מדובר בירידה זניחה יחסית בשים לב להיקף החששות, עומק האיום, והיקף המתקפה הישירה הראשונה מאדמת איראן. נראה שאת העובדה שבשוק האג"ח נרשמו ירידות קלות בלבד, ניתן ליחס לכך שהמעצמות המערביות נעמדו לצד ישראל, יחד עם מדינות ערב השכנות, על מנת לסייע במאמצעי ההגנה שנשאו פרי בדמות נטרול האיום באופן כמעט מוחלט.
מאז מתקפת הטרור שבוצעה על ידי תושבי עזה על מדינת ישראל ב־7 באוקטובר 2023 מדד אג"ח כללי עלה ב־1.8%, חרף המלחמה, על אף הורדת דירוג האשראי לישראל בפברואר, ולמרות המתיחות הגוברת מול איראן.
מבלי לגרוע מההשפעה השלילית של המתיחות הצבאית מול איראן על שוק האג"ח - שמטילה עננה של חוסר ודאות שלא מיטיבה עם המשקיעים - ישנם גורמים נוספים שמעיבים על הבורסה. אחד מהם הוא מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ שפורסם בתחילת השבוע שעלה ב־0.6% והיה גבוה מהתחזיות של הכלכלנים.
המדד האחרון העלה את האינפלציה השנתית במשק המקומי לרמה של 2.7%, קרוב לרף העליון של יעד האינפלציה שנע בטווח של 1%—3%. במבט קדימה, חרם היצוא של טורקיה והקשיים בשילוח הימי לנוכח התקיפות של החות'ים מתימן, צפויים להביא לגל התייקרויות נוסף במשק. כל אלו, צפויים להקשות על בנק ישראל להפחית את הריבית הבסיסית במשק בהחלטה שתתקבל בסוף מאי.
רוח פנים נוספת שמשפיעה על שוק האג"ח הישראלי מגיעה מעבר לים. אחרי שהאינפלציה השנתית בארה"ב עלתה במרץ ל־3.5%, יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול, אמר לאחרונה שהנתונים מהחודשים האחרונים ביססו את העמדה הנוכחית של הפדרל ריזרב לפיה נדרשת המתנה לפני שהוא יוכל להוריד את הריבית.
האכזבה של המשקיעים מהדחייה במועד שבו הריבית בארה"ב צפויה לרדת נותנת את אותותיה במחירי אגרות החוב שרושמות ירידות שערים. על רקע העלייה באינפלציה, תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב ל־10 שנים עלתה ל4.66%, אחרי שבסוף 2023 היא כבר עמדה על 3.79% בלבד.