סגור

העלאת ריבית ראשונה מאז פרוץ הקורונה - בנורווגיה

בפעם הראשונה מאז תחילת המגיפה, בנק מרכזי מוביל מכריז על העלאת ריבית - מרמה אפסית ל-0.25%; במקביל הודיע Norges Bank שהעלאת ריבית נוספת צפויה כבר בדצמבר - להערכתו שיעורי הריבית יטפסו לסביבת 1.7% עד סוף 2024

הבנק המרכזי של נורבגיה הפך לראשון בקרב הבנקים המרכזיים הגדולים במערב שמעלה את הריבית מאז פרוץ מגיפת הקורונה. בהודעה שפרסמו בבנק ציינו כי העלאות ריבית נוספות צפויות בקרוב.


הבנק הנורבגי (Norges Bank) העלה היום (ה') את הריבית מרמה אפסית ל-0.25%, כשברקע ההתאוששות בפעילות הכלכלית, לרמות גבוהות מכפי שהייתה לפני פרוץ המגפה - זאת לצד הצורך לייצב המאזן של הבנק. ההעלאה היתה בהתאם לתחזיות הכלכלנים. בהודעת הבנק נאמר עוד שהעלאת ריבית נוספת צפויה בדצמבר וכי ההערכה היא ששיעורי הריבית יטפסו לסביבת 1.7% עד סוף 2024.
מדינות נוספות כמו איסלנד, דרום קוריאה וברזיל כבר העלו ריבית אך נורבגיה היא הראשונה השייכת לקבוצת 10 המטבעות הנסחרים ביותר שעושה זאת. רק אתמול בערב הודיע הפד האמריקאי על הותרת הריבית על הדולר ברמה אפסית, אך ציין במקביל שהעלאת הריבית הראשונה צפויה בשנה הבאה. לעומת זאת, בבנק המרכזי בשבדיה אישרו כי הריבית תישאר על אפס עד 2024. גם בשוויץ מתכוונים לשמור על מדיניות הקלה והבנק המרכזי הודיע היום כי הריבית תישאר על מינוס 0.75%.
נורבגיה, שקרן העושר הריבונית שלה היא הגדולה בעולם ומנהלת נכסים בשווי 1.4 מיליארד דולר, התאוששה בצורה חזקה מהגל הראשון של הקורונה בשנה שעברה, אז הוריד הבנק המרכזי את הריבית ב-1.5% בתוך מספר שבועות. "הכלכלה הנורבגית חווה התאוששות חזקה, כך שזה בסדר להתחיל בנורמליזציה הדרגתית של שיעור הריבית. למדינות אחרות יש שיקולים אחרים", ציין היום מושל הבנק אויסטין אולסן (Oeystein Olsen).
בשלב זה האינפלציה בנורבגיה נמוכה, אך בבנק המרכזי מעריכים כי היא תעלה קרוב ליעד של 2% שהציב, בשל צמיחה בשכר והתחזקות הכלכלה.
בבנק העריכו כי הסיכון שהאינפלציה תטפס גבוה מדי הוא מוגבל ובהתאם העריכו שיהיו עוד 5 העלאות ריבית עד סוף השנה הבאה. לפי התחזית של הבנק, הכלכלה תמשיך לצמוח גם בחודשים הבאים, בין היתר הודות לשיעור ההתחסנות הגבוה - שיעור האבטלה יירד לפי התחזית ל-2.7%.
בבנק הזהירו מההשלכות האפשריות של העלאת ריבית ומהופעה של ווריאנטים חדשים של נגיף קורונה. בה בעת, ההערכה הכוללת היא שההתאוששות תמשיך ומשקי הבית יוציאו את החסכונות שצברו בתקופת המגפה, בעיקר על תעשיית השירותים.


1 צפייה בגלריה
פוטו אתרים לא נחשבים בעולם ברגן נורווגיה
פוטו אתרים לא נחשבים בעולם ברגן נורווגיה
ברגן, נורווגיה
(צילום: שאטרסטוק)