סגור

בלעדי
קרסו הזניקו את הנפקת קרסו נדל"ן לפי שווי 1.2 מיליארד שקל

תשקיף ההנפקה כבר בשלבי הכנה ובימים הקרובים אמורים נציגי החברה להיפגש עם חתמים כדי לבחור את אלה שיובילו את המהלך. ההנפקה מגיעה לאחר שהסכסוך המשפחתי הגיע לבוררות. שלב ההנפקה, הנכלל בטיוטת הבוררות, מתוכנן בתחילת 2022

מקווים לעוד פרה חולבת כמו קרסו מוטורס: משפחת קרסו מתניעה את ההנפקה של קרסו נדל"ן, זרוע הנדל"ן של הקבוצה שבבעלותה. ל"כלכליסט" נודע כי הקבוצה מכוונת לבצע את ההנפקה בבורסת תל אביב כבר בתחילת 2022 לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל.
בימים הקרובים אמורה החברה להיפגש עם החתמים המובילים בשוק כדי לבחור את אלה שיובילו את המהלך. תשקיף ההנפקה כבר נמצא בהכנה.
1 צפייה בגלריה
מימין מכבי קרסו ואחיו יואל קרסו
מימין מכבי קרסו ואחיו יואל קרסו
מימין מכבי קרסו ואחיו יואל קרסו
(צילומים: אוראל כהן, עמית שעל)

קרסו נדל"ן היא חברה ותיקה, מאז 1933, ופעילה בתחום המגורים, באמצעות בנייה של שכונות שלמות ובנייני מגורים בודדים; בתחום הבנייה למסחר; וגם בתחום המשרדים והמבנים, בעיקר לחברות הייטק. החברה מחזיקה בבנייני משרדים ומרכזי קניות ויוזמת פרויקטים להתחדשות עירונית ולמגורים. בין הפרויקטים המוכרים של החברה: אנדרומדה ביפו, שוק בצלאל בתל אביב ואומאמי בקריית אונו.

מכבי בהתקפה: דירות למשפחה במחיר מגוחך
באוגוסט האחרון הגיע לסיומו אחד הסכסוכים המתוקשרים במשפחות ההון הישראליות, בין בן המשפחה מכבי קרסו לבין בתי האב האחרים, יורשיו של משה קרסו שהקים את החברה. במניות החברה מחזיקים תשעה בני הדור השלישי במשפחה — נכדיו ונכדותיו של משה קרסו ובני זוגם, שמחזיקים גם בשליטה (65%) בחברה הציבורית קרסו מוטורס, שנסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל.
מאז נוסדה ידעה קרסו לא מעט חיכוכים בצמרתה, בייחוד כשהנכדים החלו להשתלב בה, אולם הם תמיד יושבו בתוך המשפחה. לפני כשנה החליט מכבי קרסו לגרור את כל המשפחה לבית המשפט. בכתב תביעה שהגיש למחוזי בתל אביב טען כי חלק מבני המשפחה, הנושאים גם בתפקידים בחברה עצמה, פוגעים בחברה.
מכבי קרסו טען, בין היתר, כי גילה שחלק מחבריו לדירקטוריון ובני משפחותיהם רכשו מהחברה כמה דירות מגורים בלפחות שני פרויקטים של קרסו נדל"ן במחירים מגוחכים. עוד טען כי בעוד החברה מפסידה כספים, המנכ"ל החיצוני שמונה לקבוצה — דן פרנס — מקבל בונוסים; כי הוצאות ההנהלה חורגות ב־30 מיליון שקל בשנה; וכי משיכת הרווחים מהחברה אינה מחולקת באופן שוויוני בין כל בעליה.
בני משפחת קרסו, ובהם יואל קרסו, אחיו של מכבי, הכחישו את הדברים, טענו שמכבי מאיים עליהם כי הוא רוצה שיקנו את חלקו, דרשו להדיח את מכבי מהדירקטוריון, והגישו תביעות נגדיות. לבסוף הוסכם כי הצדדים ילכו לגישור.
בגישור בפני עו"ד איל רוזובסקי נקבע כי מניות של מכבי קרסו (12.5%) יימכרו תמורת 137.5 מיליון שקל לחמישה בני משפחה: יואל קרסו, יוני גולדשטיין־קרסו, אורלי חושן, ציפורה מזרחי ואריאל קרסו. ההסכם שיקף לקרסו נדל"ן שווי של 1.1 מיליארד שקל. ייתכן שההנפקה היא חלק מהתהליך, שכן על פי טיוטת הסדר הגישור, החברה אמורה היתה להנפיק את מניותיה בבורסת תל אביב עד מרץ 2022, במקביל לפעילות הרכב שהונפקה בעבר.

קרסו מוטורס: דיבידנד ביותר ממיליארד שקל
לחברה פעילות ענפה, הכוללת בתחום המגורים פרויקטים בשלבי ביצוע שונים בפתח תקווה, הוד השרון, תל אביב, ירושלים וקריית אונו. החברה פעילה בתמ"א 38 להשבחה, שדרוג וחיזוק מבנים. זאת באמצעות החברות־הבנות קרסו מבנים 38 וקרסו נדל"ן בעיר, המעורבות כיום בכ־20 פרויקטים בתחום, בעיקר באזור תל אביב, המרכז והשרון.
בתחום הנדל"ן המניב פעילה החברה בייזום, פיתוח והקמה של מרכזי קניות שכונתיים, וכיום היא יוזמת הקמת מרכזים בתל אביב, יבנה, אשדוד, מעלה אדומים, חדרה ואבן יהודה. החברה הקימה מרכזים אחרים בהדר גנים בפתח תקווה, עין הים בחדרה, צומת חולון וכן ביבנה, אבן יהודה ומעלה אדומים.
בתחום המשרדים מקימה החברה ומחזיקה במשרדים ומבנים לתעשייה ולהייטק בפתח תקווה, ראשון לציון, באר שבע ורחובות. הבניינים של החברה מוחזקים ברחוב ריבלף מגדל קרסו ביד חרוצים בתל אביב, פתח תקווה, ירושלים, באר שבע וחיפה.
משפחת קרסו חולשת על שתי חברות גדולות, שכן חברת הנדל"ן היא חברה־אחות של קרסו מוטורס, גולת הכותרת של הקבוצה ואחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל. החברה מחזיקה בהסכם יבוא בלעדי למותגים ניסאן, רנו ודאצ'יה ולבעלי המניות היא פרה מניבה במיוחד, שמחלקת פעמיים בשנה דיבידנדים שמנים — 1.04 מיליארד שקל חולקו בדיבידנדים רק בעשור האחרון.
הנפקת קרסו נדל"ן תהיה אחת מההנפקות הגדולות הראשונות של 2022, ובמידה רבה תהווה המשך ישיר לגל ההנפקות הגדול ששטף את הבורסה המקומית מאמצע 2020. במהלך השנה הזו הצטרפו לבורסה 27 חברות שביצעו הנפקה ראשונית לציבור (IPO), תוך שהן מגייסות 4.6 מיליארד שקל. ב־2021 הונפקו לראשונה 97 חברות שגייסו 10.5 מיליארד שקל – שיא של כל הזמנים. מרבית החברות שהנפיקו, 55 במספר, היו חברות הייטק, ושמונה מהן היו חברות מו"פ, אולם ההנפקה הגדולה ביותר היתה של חברת איכות הסביבה ורידיס. זו הונפקה לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, תוך שבעלי המניות המרכזיים שלה מכרו מניות ב־706 מיליון שקל והחברה גייסה 176.5 מיליון שקל; כך שהיא החלה להיסחר לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל. שווי השוק של 97 החברות החדשות עומד על 48 מיליארד שקל ושווי כל המניות בבורסת תל אביב, 540 במספר, עומד על 1.1 טריליון שקל – שיא של כל הזמנים ולראשונה מעל טריליון שקל. כמו כן, שווי שוק המניות השתווה לראשונה לשווי שוק האג"ח.